Hoe maak ik een digitaal toegankelijke advertentie voor Google, Facebook en Instagram?

Met digitaal toegankelijke advertenties bereik je meer mensen, omdat doelgroepen met een beperking jouw advertenties kunnen lezen en begrijpen. In deze post leggen we uit hoe je jouw advertenties digitaal toegankelijk maakt. Dat doe je door het toevoegen van ondertiteling, het juiste kleurenpalet in te stellen en ads op te maken in HTML5.

Zorg voor ondertiteling in je ads

Als je een video-advertentie voor Facebook of Instagram ontwikkelt, moet je de gesproken tekst van de video ondertitelen of voorzien van tekst die de video beschrijft. Dat is niet alleen nuttig voor mensen met een beperking. Vaak hebben gebruikers het geluid van hun apparaat uitstaan. Met een video zonder ondertiteling loop je daarom kijkers mis. Sommige kanalen hebben geautomatiseerde ondertiteling, maar die is foutgevoelig. Het is het beste om je eigen ondertiteling toe te voegen.

Een voorbeeld van een toegankelijke advertentie met ondertiteling

Een voorbeeld van een toegankelijke advertentie met ondertiteling op Instagram.

Maak je ads op in HTML5

Als je jouw Google-advertenties opmaakt met afbeeldingen, bestaat de kans dat een digitaal hulpmiddel (zoals een schermlezer of Braille-apparaat) de tekst in de afbeelding niet kan lezen. Wanneer je jouw advertentie opmaakt in HTML5 kunnen tekstelementen moeiteloos worden herkend. Wil je afbeeldingen gebruiken, zorg dan in ieder geval voor een achterliggende, alternatieve tekst. Dat doe je door het attribuut ‘alt=’ toe te voegen aan de afbeelding. Daarin beschrijf je waar de advertentie over gaat. HTML5-advertenties kun je opmaken in het gratis Google Web Designer.

Zorg voor het juiste kleurenpalet in je ads

Of je nu een advertentie opmaakt voor Facebook, Instagram of Google: houd altijd rekening met het geschikte kleurenpalet. Slechtzienden of kleurenblinden kunnen sommige kleuren beter zien dan andere. Bij ongeschikte kleurencombinaties wordt je advertentie voor iemand met een visuele beperking onleesbaar.