Hoe maak ik een website goed vindbaar in Google, maar wel digitaal toegankelijk?

Het ontwikkelen van een digitaal toegankelijke website is een uitdaging, maar het laat je beter nadenken over het ontwerp van je website. Het toepassen van toegankelijkheid is bovendien niet nadelig voor je Google-ranking. Integendeel: wanneer je toegankelijkheid goed inzet, levert dat een betere ranking op. Op deze pagina leggen we je uit waarom een digitaal toegankelijke website beter is voor Google.

Toegankelijke code is uitstekende code voor Google

Wanneer je een toegankelijke website ontwikkelt denk je vooral na over de onderliggende structuur van je website en niet zozeer het ontwerp. Er is immers een grote kans dat mensen met een beperking dat ontwerp niet te zien krijgen, maar de inhoud wordt gecommuniceerd via een schermlezer of braille-apparaat. Vrijwel alle eisen van toegankelijkheid, zoals koppen (headings) en alternatieve teksten bij afbeeldingen, zijn belangrijk voor SEO. Zonder deze structuur is je website moeilijk leesbaar. Een zoekmachine is grotendeels ‘blind’ – hoe meer toegankelijke code je gebruikt, hoe sneller Google je website vindt.

Toegankelijke websites zijn snel en daar houdt Google van

De laadtijd van je website is een belangrijke peiler voor je Google-ranking. Aangezien een toegankelijke website zich richt op inhoud boven vorm, zal dat een compactere website opleveren. Een website vol visuele elementen laadt immers langzamer in. Het zorgt ervoor dat een toegankelijke website op meer apparaten werkt. Dat draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid, het bereik van je platform en daarmee je positie in Google.