Hoe maak ik mijn webshop digitaal toegankelijk?

Wanneer je een webshop beheert, spreekt het voor zich dat je zoveel mogelijk klanten wilt bedienen. Digitale toegankelijkheid is daarom belangrijk – wanneer mensen met een beperking jouw webshop niet kunnen gebruiken, loop je een grote doelgroep mis. Een geschikt ontwerp is belangrijk bij een toegankelijke webshop, maar ook de onderliggende structuur van de webwinkel.

Amazon is een voorbeeld van een toegankelijke webshop

De website van Amazon is een goed voorbeeld van een digitaal toegankelijke webshop. © Amazon.com

Neem de visuele en interactieve elementen van jouw webshop onder de loep

Het gebruikerspad is bij elke website belangrijk, maar bij webshops essentieel. Een verkoper wil zijn klant immers zo soepel mogelijk richting een aankoop sturen. Dat proces wordt onderbroken wanneer belangrijke elementen niet goed zichtbaar zijn. Voor mensen met een visuele beperking is het belangrijk dat het kleurenpalet van je website klopt. Bij een verkeerd contrast kan het voorkomen dat een essentieel onderdeel, zoals het winkelwagentje, wegvalt tegen de achtergrond. Hier schrijven we meer over het juiste contrast voor digitale toegankelijke websites. De interactieve elementen van je webshop moeten daarnaast bereikbaar zijn voor iedereen. Zorg daarom dat jouw webshop volledig met toetsenbord te bedienen is.

Onderzoek de onderliggende structuur van jouw webshop

De structuur van jouw webshop moet niet alleen gecommuniceerd worden met het ontwerp, maar ook in de onderliggende code. Wanneer elementen als koppen, links en buttons niet zijn geïdentificeerd kunnen digitale hulpmiddelen als schermlezers en braille-apparaten ze moeilijk herkennen. Dat is bovendien slecht voor je Google-ranking. Er bestaan verschillende hulpmiddelen om de toegankelijkheid van jouw webshop te checken. De WAVE Web Accessibility Tool geeft je een lijst met toegankelijkheidsproblemen voor iedere website. Je kunt deze app ook als extensie toevoegen aan Chrome of Firefox.