Ga naar de inhoud

De focus van digitale toegankelijkheid ligt vaak op het gebruik van websites. Echter ontstaan er ook toegankelijkheidsproblemen bij mobiele applicaties (apps). Waar websites zowel via een desktop computer als via mobiele apparaten worden bereikt, geldt dat apps vrijwel altijd alleen op mobiele apparaten gebruikt worden. De focus voor optimalisatie ligt dus alleen op mobiel gebruik, wat het proces enigszins eenvoudiger maakt.

Maar, voor wie is het eigenlijk verplicht om een digitaal toegankelijke app te hebben? En, hoe zorg je ervoor dat jouw app voor iedereen te gebruiken is? In dit artikel vertellen we je meer over de toegankelijkheid van mobiele applicaties en geven we je een aantal tips.

Toegankelijke apps: wat is er verplicht?

Net als bij websites, is de wetgeving voor de toegankelijkheid van apps momenteel enkel gericht op overheidsinstanties. Vanaf 23 juni 2021 moeten alle apps van overheidsinstanties voldoen aan de webrichtlijnen van de WCAG. Eerder hebben we al toegelicht wat de webrichtlijnen zijn, hieronder staan enkele korte tips specifiek gericht op het gebruik van apps.

1. Gebruik de WCAG als richtlijn

De webrichtlijnen zijn niet voor niets opgesteld. Deze criteria bieden een ontzettend waardevolle schat aan informatie omtrent toegankelijkheid, ook voor mobiele applicaties. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk voor apps om te kiezen voor voldoende kleurencontrast (minimaal 4,5:1) tussen tekst en achtergrond, zodat ook mensen met een visuele beperking informatie goed kunnen lezen. 

Andere tips voor het toegankelijk maken van een website zijn ook toe te passen op apps. Zorg er bijvoorbeeld voor dat gebruikers de app tot 200% kunnen inzoomen zonder dat deze zijn functionaliteiten verliest, voorzie afbeeldingen van alternatieve beschrijvingen voor schermlezers en voorzie video’s van ondertiteling. 

Een voorbeeld van een digitaal toegankelijke app

De app Stopcoach van Brthrs is een mooi voorbeeld van een digitaal toegankelijke app. © Brthrs

2. Zorg voor een duidelijke navigatie

Maak het gebruikers van je app eenvoudig om hun doel te vinden door rekening te houden met de navigatiestructuur van de app. In het voorbeeld van de Stopcoach-app hierboven is de navigatiestructuur duidelijk te zien. Knoppen zijn onder elkaar weergegeven, steken duidelijk af tegenover de achtergrond en de informatie en iconen op de knoppen geeft een beeld van de functie. 

Andere handig tips zijn bijvoorbeeld het bieden van een ‘terug-knop’, waarmee gebruikers altijd naar de vorige pagina kunnen gaan, of het weergeven van een ‘broodkruimelspoor’. Deze ‘broodkruimels’ geven de route aan die gebruikers genomen hebben, bijvoorbeeld van ‘home’ naar ‘diensten’ en vervolgens naar ‘toegankelijkheid’. Zo weet de gebruiker altijd waar hij vandaan komt en hoe hij terug kan.

man in de rug gezien gebruikt een app op zijn mobiele telefoon

3. Test prototypes en bestaande apps

De omvang en de onduidelijkheid van de WCAG-richtijnen hoeven niet in de weg te staan van het maken van een toegankelijke app. De droge informatie uit de WCAG is tenslotte gebaseerd op de gebruikservaring. Door de eindgebruikers van de app te betrekken bij het ontwerpen van een nieuwe app of een update, kan direct rekening worden gehouden met hun gebruikservaring. Voor het beste beeld van de toegankelijkheid van een prototype of bestaande app stel je dus een diverse testgroep samen. De input van zo’n testsessie kan vervolgens gebruikt worden om de puntjes op de i te zetten of voor het bepalen van een digitale strategie.

Digitaal Toegankelijk.nl helpt met het samenstellen van zulke testgroepen. Op basis van een aanvraag en intake wordt een groep samengesteld die uiteindelijk de app of website gaat testen. Op deze manier wordt de doelgroep betrokken bij het belangrijkste traject, de ontwikkeling van de app. Lees meer over het samenstellen van een testgroep voor de toegankelijkheid van apps

4. Begin zo vroeg mogelijk met toegankelijkheid 

Helaas staat digitale toegankelijkheid vaak laag op de prioriteitenlijst. Hierdoor verschuift het toegankelijk maken van een app in veel gevallen naar het einde van een ontwikkeltraject. Zonde, want hoe later aan de toegankelijkheid van een app wordt gewerkt, hoe meer tijd en geld dit over het algemeen kost. Digitaal Toegankelijk.nl en andere partijen kunnen adviseren over hoe je vanaf de start op een overzichtelijke manier rekening houdt met de toegankelijkheid van een app, zonder daar veel meer geld aan uit te hoeven geven. Dit advies kan vervolgens gebruikt worden bij het ontwikkelen van de app. 

iemand heeft een telefoon in één hand, een pen in de andere hand

5. Maak het team bewust van het belang van toegankelijkheid

Een van de oorzaken van de lage prioriteit die vaak aan toegankelijkheid wordt gegeven berust op onwetendheid. Mensen zijn zich vaak simpelweg niet bewust van de drempels die ontoegankelijke apps en websites kunnen zijn voor mensen met een beperking. Door met een geheel team gezamenlijk de materie in te duiken wordt er een breder draagvlak voor toegankelijkheid gecreëerd binnen een organisatie. 

Lees samen bijvoorbeeld eens de highlights uit de WCAG, bekijk onze kennisbank of ga aan de slag met het kaartspel Denken in beperkingen. Dit spel laat jou en je team op een laagdrempelige manier kennismaken met digitale toegankelijkheid. 

Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.