Ga naar de inhoud

Het is waarschijnlijk het eerste waar je aan denkt als je aan digitale toegankelijkheid denkt: de alternatieve beschrijving van niet-tekstuele content. Ook wel de ‘alt-tag’, ‘alt-tekst’ of ‘alternatieve beschrijving’ die een webredacteur achter de schermen toevoegt aan een foto of infographic. Bij Digitaal Toegankelijk noemen we zo’n alternatieve beschrijving: een tekstueel alternatief. De alt tag zorgt ervoor dat blinden en slechtzienden ook de inhoud van niet-tekstuele content kunnen begrijpen.

Deze beschrijving hoeft niet altijd ingevuld te worden. Voor afbeeldingen die alleen decoratief zijn, hoeft dit bijvoorbeeld niet. Maar, wanneer is een afbeelding alleen decoratief? In dit artikel lees je hier meer over.

Wanneer gebruik je een tekstalternatief?

Het gebruik van tekstalternatieven komt voor uit de Web Content Accessibility Guidelines, de WCAG. Het allereerste criterium van deze lijst heeft betrekking op alternatieve teksten. Het gaat hier om WCAG 1.1.1: inhoud zonder tekst. Criterium 1 stelt namelijk dat alle niet-tekstuele content voorzien moet zijn van tekstuele alternatieven. De groep niet-tekstuele content bestaat uit:

  • Afbeeldingen, illustraties, bedrijfslogo’s en infographics
  • Icoontjes die geen tekst hebben, zoals ‘social icons’ naar social media-kanalen
  • Audio- en videospelers, zoals ingesloten YouTube-video’s
  • Besturingselementen, zoals knoppen van een zoekformulier

Deze afbeelding van iconen is illustratief en dus niet verplicht

Uitzonderingen voor WCAG 1.1.1

De WCAG-richtlijnen stellen dus dat deze media-elementen voorzien moeten zijn van een tekstueel alternatief. Maar, uiteraard gelden er ook uitzonderingen. De volgende media-elementen hoeven niet per se voorzien te worden van een alternatieve beschrijving:

  • Afbeeldingen van CAPTCHA’s. Bij CAPTCHA’s worden afbeeldingen gebruikt om automatische bots te onderscheiden van mensen. Hier zou een tekstueel alternatief de functie van de CAPTCHA dus tenietdoen.
  • Pictogrammen die door tekst vergezeld zijn. Wanneer de functie van een pictogram het ondersteunen van tekst is, hoeft deze niet voorzien te worden van een alternatieve beschrijving. Dit zou immers dubbelop zijn.
  • Spacers. Afbeeldingen die gebruikt worden voor het opvullen van content, ook wel spacers genoemd, hoeven ook geen tekstueel alternatief te hebben. Deze hebben immers een decoratieve functie.
  • Decoratieve afbeeldingen. De laatste categorie uitzonderingen bestaat uit decoratieve afbeeldingen. Maar, wanneer is een afbeelding eigenlijk decoratief?

Een muur hangt vol met fotolijsten en andere decoratie

Wanneer is een afbeelding decoratief?

Decoratieve afbeeldingen hoeven dus volgens de WCAG niet voorzien te zijn van een alt-tag. Maar wie beslist of een afbeelding decoratief is? Volgens de definitie van het W3C dient een decoratieve afbeelding alleen een esthetisch doel, geeft het geen informatie en heeft het geen functionaliteit.

Uiteindelijk beslist de auteur of de webredacteur van een pagina of een afbeelding wel of niet decoratief is. Belangrijk is voor hen dus wel te beseffen, dat decoratieve afbeeldingen geen functie hebben of informatie overbrengen. Afbeeldingen die alleen bedoeld zijn voor visuele aankleding zullen bijvoorbeeld snel als decoratief gekenmerkt worden.

Wanneer een afbeelding decoratief is, wordt er wel een alt-tag in de html-code meegegeven, maar laat de webredacteur deze leeg. Zo weten schermlezers dat de afbeelding een decoratieve functie heeft, waardoor die de afbeelding overslaan. Het compleet weglaten van het alt-element is dus niet wenselijk.

Tips voor het schrijven van een alternatieve tekst

Direct aan de slag met het toevoegen van alternatieve teksten voor functionele afbeeldingen of afbeeldingen die informatie overbrengen? Lees ons artikel ‘Tips voor het schrijven van alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen’, om dit zo efficiënt mogelijk te doen.

Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.