Ga naar de inhoud

Vroeger vond ik boodschappen doen op z’n zachtst gezegd geen feest. Ik moest dan eerst een lijstje maken op mijn braille-typemachine, om vervolgens bij de balie van de supermarkt te vragen of er iemand van het personeel met me door de winkel wilde lopen om mijn boodschappen te doen. Je was dan negen van de tien keer overgeleverd aan de onkunde van een puisterige puber die nog nooit van z’n leven zelf boodschappen had gedaan.

Profielfoto Edwin

Edwin Ruyer

Edwin is muzikant, blind, en blogt voor Digitaal Toegankelijk om de wereld te laten zien hoe hij leeft met zijn beperking.

Nooit meer te duur uit

Gelukkig is dat voor mij verleden tijd. Ik doe al mijn boodschappen tegenwoordig online. Buiten dat het makkelijker is, biedt het me nog meer voordelen. Ik kom nooit meer per ongeluk met iets te duurs thuis, omdat ik zelf de prijzen online kan vergelijken. Ook kan ik voordat ik boodschappen ga doen heel gemakkelijk de aanbiedingen bekijken. Toch loop ik bij de verschillende supermarkt-apps nog wel eens tegen een aantal problemen aan. Ik neem de vier grootste bezorgende supermarkten onder de loep om jullie mijn uitdagingen te laten ervaren.

Albert Heijn

De eerste Nederlandse supermarkt waarbij je online producten kon bestellen om thuis te laten bezorgen, was de Albert Heijn. Ik was direct verkocht. De app was vanaf dag één redelijk toegankelijk. Toen meer aanbieders deze service gingen bieden, ben ik echter toch overgestapt. Bij de Appie moet je namelijk voor minimaal zeventig euro aan boodschappen bestellen, voordat ze je bestelling komen bezorgen. En dan komen er ook nog bezorgkosten bij. Voor gezinnen zal dat niet echt een probleem zijn, maar aangezien ik alleen woon kom ik meestal niet aan die 70 euro. Ook vind ik de bezorgkosten voor mij alleen erg hoog. De app is vandaag de dag nog steeds redelijk toegankelijk, al is ie voorbijgestreefd door een concurrent. Daarover verderop meer.

Jumbo

Een alternatief is de Jumbo. Bij de Jumbo hoef je maar voor 50 euro te bestellen voordat ze bij je op de stoep staan met je boodschappen. De bezorgkosten zijn dag- en tijdsafhankelijk. Dus op een gewild tijdstip betaal je meer dan wanneer het rustig is. De Jumbo-app heeft echter een groot nadeel voor blinden; hij wordt vaak geüpdated. Dat klinkt misschien als een voordeel, maar dat is het niet. Met iedere update is er één toegankelijkheidsprobleem opgelost, maar komen er twee nieuwe bij. Zo lukte het vanmorgen niet om producten op het scherm met alle aanbiedingen te selecteren. Dan moet je het desbetreffende product opnieuw zoeken in het zoekscherm om hem daarvandaan in je winkelmandje te plaatsen. Dat soort uitdagingen maken de winkelervaring er niet prettiger op.

Plus

Ook van de Plus-app word je als blinde niet altijd blij. Het begint al bij het aanmelden: je kunt dat niet zelfstandig doen omdat de tekstvelden van het aanmeldformulier niet gelabeld zijn. Pas wanneer een ziende je heeft geholpen met aanmelden, kun je redelijk zelfstandig je boodschappen doen. Maar dan loop je weer tegen een ander issue aan: de aankruisvakjes bij de Pluszegels worden niet goed voorgelezen door je telefoon, waardoor je daar niets mee kunt. Kortom, voor mij is de Plus met al deze beperkingen geen optie.

Picnic

De laatste aanbieder is voor mij en voor vele andere blinden de grote favoriet. Picnic. De app is verreweg het meest toegankelijk. Het minimum bestelbedrag is slechts 35 euro en het is de enige supermarkt zonder bezorgkosten. Het enige minpunt is dat ze nog niet overal in Nederland bezorgen, waardoor nog niet iedereen gebruik kan maken van de app. Maar wat mij betreft is de Picnic-app het schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten op het gebied van digitale toegankelijkheid.