Ga naar de inhoud

De zomer is nu echt voorbij, maar misschien ben je al je volgende vakantie aan het plannen naar de zon (of de sneeuw!). Maar hoe makkelijk (of moeilijk) is dit eigenlijk als je slechtziend bent? Charissa testte in de afgelopen weken de toegankelijkheid van apps zoals NS, Airbnb en Interrail.

Charissa is slechtziend en gebruikt daarom een schermlezer op haar telefoon.

Blogger Charissa Kalloe

Charissa Kalloe

Op 15-jarige leeftijd raakt Charissa Kalloe visueel beperkt door een tumor. Haar houvast is dan haar motto: als jou iets overkomt waar je niets aan kunt doen, heb je nog altijd de keuze hoe je hiermee omgaat. En bij de pakken neerzitten, is niet waar de gedreven Charissa voor kiest. Al snel ontdekt ze een nieuwe digitale wereld, die de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Door hierover te bloggen, werkt ze mee aan toegankelijkheid, om op die manier andere mensen te helpen.

In deze aflevering checkt Charissa of ze makkelijk een reis kan boeken via de app van Interrail: Railplanner.

Bekijk hieronder de video waarin je ziet hoe het Charissa vergaat.

Meer zien? Kijk wat Charissa te zeggen heeft over de toegankelijkheid van de NS-app, datingapps en Thuisbezorgd. 

Transcript van de video:

Beeldtitel Charissa test: Railplanner

We zijn aangekomen bij de laatste app van deze vakantie reeks, en dat is de Rail Planner app, de app van Interrail. [App babbelt erdoorheen] Ik zit nu al vast met voice-over!

App: geeft opties.

Oh “I don’t have a pass” knop.

App: geeft opties.

Oh dus grijs?

App: Geeft opties.

Dubbelklikken vasthouden, doet vaak al heel veel wonderen. Waarom doet die het nou niet?

App: Next day.

Ik zie wel van die schakelaartjes aan de rechterkant, maar die pakt die dus niet.

App: Voice over uit.

Dan maar zo.

Oh en dan zie ik hem oplichten onderaan.

App: “Voice-over aan.” Geeft opties.

En dan doet ‘ie het wel?! oooh.

App: geeft opties.

Oh, ze hebben hier wel tabs die worden aangegeven met een aanduiding: één van vier, twee van vier, dus dat is wel goed. From Amsterdam.

App: Geeft opties.

Two. Italië. Oh moet je dat zelf intikken of zo. Ik weet namelijk echt niet wat ik aan het doen ben haha. Ik was de minuten dus aan het intikken ik dacht de dag of zo.

Waar ben ik?

App: Geeft opties.

[zucht] Ik weet echt niet wat dit allemaal betekent “4 x”. 20 uur:

20 Uur, 2 meter.

Twee meter, nou ja, dat zal twee minuten zijn. Maar wat betekent dat? Is dat mijn vertrektijd, is dat mijn aankomsttijd? Is dat de tijd dat moet overstappen? Ik snap hier echt helemaal niks van. Maar kan ik dit niet gewoon nu boeken of zo? Hoe kom ik hieruit?

Ik uuh, ik stop ermee, want ik kom er niet echt helemaal uit met deze app. Ik vind het erg lastig qua begrijpbaarheid van: waarom kan ik die reis niet gewoon dan soort van… reserveren en dat ik dan een optie krijg om een pas aan te schaffen? De conclusie:

Bij mij staat op nummer één de NS, op nummer twee Airbnb, en op nummer drie natuurlijk de app van Intrarail. Ik hoef je niet te vertellen waarom die op nummer drie staat. Ik vond dit een hele leuke test om te doen, en ik hoop dat jij de video ook heel erg leuk vond! Laat het vooral weten in de comments en doe vooral een duimpje omhoog.

 

Met dank aan Amberscript.com voor de ondertiteling, het transcript en de audiodescriptie.

Ida Dlugosz

Ida is contentmaker voor Digitaal Toegankelijk. Ze zet zich graag in voor onze missie; een online wereld waar iedereen toegang tot heeft.