Met nog een paar mooie zomerweken voor de boeg wil je misschien nog een weekendje weg of een last-minute vakantie plannen. Maar hoe makkelijk (of moeilijk) is dit eigenlijk als je slechtziend bent? Charissa test in de komende week de apps van NS, AirBnb en Interrail.
Charissa is slechtziend en gebruikt daarom een schermlezer op haar telefoon.
Charissa Kalloe
Op 15-jarige leeftijd raakt Charissa Kalloe visueel beperkt door een tumor. Haar houvast is dan haar motto: als jou iets overkomt waar je niets aan kunt doen, heb je nog altijd de keuze hoe je hiermee omgaat. En bij de pakken neerzitten, is niet waar de gedreven Charissa voor kiest. Al snel ontdekt ze een nieuwe digitale wereld, die de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Door hierover te bloggen, werkt ze mee aan toegankelijkheid, om op die manier andere mensen te helpen.
In deze aflevering checkt Charissa of:
1. Het makkelijk is om door de app te navigeren met een schermlezer;
2. Het makkelijk is om een reis te boeken;
3. De informatie die nodig is voor de boeking goed te vinden is.
Bekijk hieronder de video waarin je ziet hoe het Charissa vergaat.
Meer zien? Kijk wat Charissa te zeggen heeft over de toegankelijkheid van datingapps, Thuisbezorgd en New York Pizza.
Transcript van de video:
Beeldtitel Charissa test: Nederlandse Spoorwegen
“Mijn naam is Charissa en ik test voor Digitaal Toegankelijk.”
“Ik heb een visuele beperking en daarom maak ik gebruik van een schermlezer, zowel op mijn laptop als op een telefoon.”
“En het zal je vast niet zijn ontgaan maar de vakantieperiode is aangebroken en dat stelt mij in de gelegenheid om drie apps met jullie te gaan testen.”
“De apps die ik ga testen met jullie zijn de volgende: de app van de Nederlandse Spoorwegen, ofwel NS. Daarnaast ga ik de app van AirBnB testen en daarnaast de app van Interrail of Eurail, en de app heet RailPlanner.”
“Bij het testen van deze apps ga ik letten op drie aspecten, namelijk: hoe makkelijk is het voor mij om door de apps te navigeren met de schermlezer? Daarnaast, hoe makkelijk is het om een reis te boeken of een vakantieadres te boeken? En tenslotte ook: is de informatie die je nodig hebt voor een boeking goed te vinden? Ik ben heel benieuwd, ik heb er zin in! Dus kijk je mee?”
“We zitten nu in de van de Nederlandse spoorwegen, oftewel NS, en we gaan natuurlijk kijken naar de drie aspecten die ik zojuist ook heb benoemd.
“En wat mij gelijk opvalt is dat het toetsenbordje onderaan het scherm niet uit zichzelf te voorschijn komt. Dus je moet eerst nog tikken op het zoekveld invoerpunten zoekveld en dan pas komt het toetsenbordje, dus dat vind ik zelf wel een minpuntje.
App: “Verwijder”.
“Laten we gewoon lekker naar Maastricht gaan. We beginnen onze reis dus in Utrecht centraal.
App: “Waar wil je naartoe?
“Maastricht?”
App: “Knop wisselen, vertrek en aankomst. Knop.”
“Dat kan je dus nog omwisselen twee.
App: Hier staat dan twee, vertrek via twee, twee.
“Ik weet niet wat dat is.”
App: “Twee en dan vertrek 14.46, zaterdag 10 augustus.”
“Bekijk alle prijzen met korting of amendementen.”
“Dan hoor ik: bekijk alle prijzen met kortingen of amendement”.
App: “bestelt kaartje, knop en daarna bestelt treinkaartje.”
“Bestel ik even op. Nou ja, en hier gaan we dus betalen, maar dat gaan we nu niet echt doen.
“Natuurlijk, ik vond dit een hele leuke test om te doen. Een paar kleine aandachtspuntjes zoals dat het toetsenbord niet meteen verschijnt als je klikt op ‘waar wil ik naartoe’?
“Of je dan gelijk kan stellen dat de niet toegankelijk is? Dat is natuurlijk niet zo, want hij is hartstikke toegankelijk. Het zou alleen een stukje gebruiksvriendelijker maken.”
“Verder vind ik dat bepaalde knoppen, zoals het toepassen van een selectie van opties, dat die op een handigere plaats gezet kunnen worden en niet bijvoorbeeld helemaal bovenaan. Dat zijn eigenlijk de twee kleine puntjes die ik heb gevonden bij het maken van een reis via de NS.”
Met dank aan Scribit.Pro voor de ondertiteling, het transcript en de audiodescriptie.