Ga naar de inhoud

Inclusieve digitale producten zijn belangrijk, maar bestaande producten worden niet vanzelf toegankelijk gemaakt. De praktijk leert dat organisaties pas de focus op digitale toegankelijkheid gaan leggen als ze hiertoe verplicht zijn. Doodzonde, zeker als je bedenkt dat we in Nederland ruim 4 miljoen mensen met een beperking hebben. 

In Nederland geldt momenteel alleen een wettelijke verplichting omtrent digitale toegankelijkheid voor (semi-)overheidsinstellingen. In dit artikel vind je meer informatie over deze wetgeving. De wetgeving gaat in de nabije toekomst echter veranderen, waardoor ook (kleinere) bedrijven onder de verplichting gaan vallen. In dit artikel lees je meer over de toekomstige digitale toegankelijke verplichting, veroorzaakt door de European Accessibility Act. 

Wij maken digitale producten toegankelijk

Digitaal Toegankelijk helpt (semi-)overheidsorganisaties, banken en verzekeraars, culturele instellingen, commerciële bedrijven en alles wat daartussen in zit om hun websites en apps toegankelijker te maken. Dit doen wij aan de hand van:

Wat is de European Accessibility Act?

Nederland mag dan 4 miljoen mensen met een beperking kennen, voor Europa ligt dit aantal op 135 miljoen mensen. Naar verwachting zal dit aantal toenemen naarmate de bevolking vergrijst. Om online producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. De European Accessibility Act (EAA) of Europese Toegankelijkheidswet in het Nederlands, is pan-Europese regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid.

De EAA bestaat uit algemene toegankelijkheidswetten die gelden voor alle lidstaten uit de Europese Unie. Het doel van deze internationale wet is om de wetgeving rondom digitale toegankelijkheid in de gehele Europese Unie gelijk te trekken. 

Europese vlaggen

Het doel van de European Accessibility Act

Voor mensen met een beperking betekent de EAA dat ze gemakkelijker producten en diensten uit heel de Europese Unie kunnen gebruiken. Daarnaast moeten ook zaken als de (internationale) arbeidsmarkt, onderwijs en transport profiteren van dit initiatief. Mensen met een beperking moeten in de hele Europese Unie dus net zo veel kansen krijgen als mensen zonder beperking.

Het verwijderen van digitale barrières voor mensen met een beperking moet volgens de EU niet alleen die mensen helpen, maar ook bedrijven uit de EU. Omdat er op het gebied van digitale communicatie meer gestandaardiseerd gaat worden, zal het volgens de EU eenvoudiger zijn om internationale handel te drijven. Ook is het belangrijk dat vanaf 2025 meer Europeanen toegang krijgen tot digitale diensten en producten. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste wordt de totale arbeidsmarkt zo vergroot, omdat meer mensen vacatures kunnen vervullen. Daarnaast zal de groep consumenten die digitale producten en diensten kan kopen ook groeien, omdat meer mensen van de diensten gebruik kunnen maken. Volgens de Europese Unie is dit dus een win-winsituatie. 

De EAA is in juni 2019 aangenomen door de lidstaten van de Europese Unie. Voor de volgende stap, in juni 2022, moeten alle lidstaten de EAA vertaald hebben en in hun eigen nationale wetgeving toegevoegd hebben. Vanaf juli 2025 gaat de European Accessibility Act daadwerkelijk van kracht. 

Wat valt er onder de European Accessibility Act?

Het beoogde voordeel is duidelijk, maar hoe wil de Europese Unie dit behalen? Er is een lijst met producten en diensten samengesteld die, volgens de EU, van groot belang zijn voor mensen met een beperking. Ook producten en diensten met sterk variërende toegankelijkheidseisen binnen de EU zijn aan de lijst toegevoegd. Hieronder staat een lijst van de producten en diensten waar de European Accessibility Act effect op gaat hebben:

  • Computers en besturingssoftware 
  • E-books 
  • Webshops
  • Pinautomaten, ticketservices en incheckmachines 
  • Smartphones
  • TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten 
  • Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider 
  • Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify 
  • Online en offline diensten die te maken hebben met transport, zoals kaartjesautomaten, apps en websites 
  • Alle financiële diensten, zoals internetbankieren 

Alle producten en diensten uit de bovenstaande lijst moeten volledig bruikbaar zijn voor alle Europeanen, dus ook voor mensen met een beperking. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen producten die in de EU geproduceerd worden of daarbuiten. Alle producten die hier verkocht worden, moeten voldoen aan deze eis.

Met of zonder terugwerkende kracht

De wetgeving van de European Accessibility Act richt zich niet met terugwerkende kracht op online producten zoals webshops. De EAA stelt dat alle producten die vanaf juni 2025 gepubliceerd worden, moeten voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen. Voor webshops betekent dit dus niet dat álle webshops moeten voldoen, maar alleen de webshops die vanaf 2025 gepubliceerd worden.

Maar, wat is het verschil tussen een volledig nieuwe webshop en een update aan een bestaande webshop? Er is momenteel nog te veel onduidelijkheid over deze vraag. Gelukkig heeft de Europese Unie nog drie jaar om deze definitie beter uit te werken.

Iemand leest een e-book

Hoe worden de eisen vastgesteld?

De European Accessibility Act zal qua eisen gebaseerd zijn op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De WCAG kan dus gebruikt worden als een checklist om een website of app te toetsen aan de digitale toegankelijkheid. In dit artikel lees je meer over hoe de WCAG wordt vastgesteld.

Handhaving van de European Accessibility Act

Het toezicht op de mate waarin bedrijven voldoen aan de EAA wordt door de lidstaten zelf gedaan. De Nederlandse overheid is dus verantwoordelijk voor de digitale toegankelijkheid van het bedrijfsleven in Nederland. Bedrijven die niet voldoen aan de EAA kunnen vanaf juli 2025 door de Nederlandse overheid beboet worden. De inhoud van de boete is nog niet bekend. 

De Nederlandse overheid is nu al verantwoordelijk voor de controle van de toegankelijkheid van gemeenten en andere overheidsinstellingen. Meer lezen over dit toezicht? Lees het artikel Toezicht op digitale toegankelijkheid.

Voldoen aan de European Accessibility Act en de WCAG

Digitaal Toegankelijk helpt organisaties om inclusieve online producten neer te zetten. Zo kunnen wij helpen bij het toegankelijk maken van een bestaande webshop, het uitvoeren van een WCAG-EM toegankelijkheids audit of door een toegankelijke website of webshop te bouwen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Wij maken digitale producten toegankelijk

Digitaal Toegankelijk helpt (semi-)overheidsorganisaties, banken en verzekeraars, culturele instellingen, commerciële bedrijven en alles wat daartussen in zit om hun websites en apps toegankelijker te maken. Dit doen wij aan de hand van:

Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.