Ga naar de inhoud

Het komt vaak voor dat ik tijdens mijn wandeling een stop maak bij de Albert Heijn voor wat boodschappen. Aan de balie vraag ik dan of er iemand met mij mee wil lopen. Dat is (vaak) geen probleem. Voor mij is dat heel fijn, omdat ik zo toch nog zelfstandig mijn boodschappen kan doen.

De laatste keer ging dit echter niet zoals ik gewend ben.

Blogger Charissa Kalloe

Charissa Kalloe

Op 15-jarige leeftijd raakt Charissa Kalloe visueel beperkt door een tumor. Haar houvast is dan haar motto: als jou iets overkomt waar je niets aan kunt doen, heb je nog altijd de keuze hoe je hiermee omgaat. En bij de pakken neerzitten, is niet waar de gedreven Charissa voor kiest. Al snel ontdekt ze een nieuwe digitale wereld, die de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Door hierover te bloggen, werkt ze mee aan toegankelijkheid, om op die manier andere mensen te helpen.

Niet komen in de pauzes

Zoals altijd loop ik direct af op de bloemenbalie om te vragen of een medewerker mij wil helpen met het doen van mijn boodschappen. De medewerker achter de balie reageert dit keer lichtelijk geïrriteerd op mijn verzoek en geeft aan dat veel collega’s nu pauze hebben. Dat kan ik natuurlijk niet ruiken, maar ik vraag haar of ik hier in het vervolg rekening mee kan houden.

De medewerker geeft inderdaad aan dat het fijn is als ik hier voortaan aan zou willen denken en niet kom tussen 14:15 en 15:45 uur in verband met de pauze.

Twee vulploegmedewerkers van de Albert Heijn zijn bezig de koelvakken te vullen

Informatie ontbreekt in app

Albert Heijn heeft zo’n mooie app waarin veel informatie staat, zoals de mogelijkheid om contact op te nemen, de openingstijden per winkel en de optie om te chatten. Echter zie ik hier geen informatie staan over de pauze-tijden van de medewerkers. In mijn optiek zou dat een goede aanvulling zijn op de informatie die al beschikbaar is, zodat mensen die hulpbehoevend zijn niet voor noppes naar de winkel gaan.

Mijn tips voor Appie

Ik ben ervan overtuigd dat Albert Heijn haar dienstverlening kan verbeteren door de website en app te voorzien van nog meer informatie. Zoals hierboven genoemd, beschikt de app over de contactgegevens en openingstijden per filiaal en de mogelijkheid om te chatten.

Echter mis ik hier de informatie die vertelt wanneer het niet – of minder – mogelijk is om hulp te krijgen bij het doen van mijn boodschappen.

Ook zou het handig zijn als ik mijn boodschappen via de app bestel, betaal en een optie kan aanklikken om de boodschappen op te halen in een winkel. Voor mensen die wegens hun beperking of mobiliteit hulp nodig hebben in de winkel, zou dit een ideale oplossing zijn.

Dit laatste is wel mogelijk. Allen moet ik bij deze optie minimaal €40,- aan boodschappen besteden en daarbij ophaalkosten van maximaal €2,- betalen. Ik vind dat daar een uitzondering op gemaakt moet worden voor mensen die hulpbehoevend zijn.

Een gele muur met daarvoor een hele lange rij boodschappenkarretjes

Wat er goed gaat bij Albert Heijn

Naast de feedback die ik heb voor Albert Heijn, wil ik ook zeker mijn goede ervaringen delen:

  • Over het algemeen vind ik de app goed toegankelijk. Daar kunnen andere supermarktketens jaloers op zijn. Natuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar als ik geheel zelfstandig producten in mijn winkelmand kan toevoegen en betalen, vind ik dat het met de toegankelijkheid wel goed gaat.
  • Het inzien van de kassabonnen, mits je jouw bonuskaart hebt gescand, werkt ook supergoed. Zo kan ik met VoiceOver mijn kassabonnen uitlezen.
  • De hulp die ik tot nu toe heb gekregen in de winkel is altijd erg goed gegaan (die uitzondering daargelaten).

Tips en tops voor Albert Heijn

Het zou Albert Heijn sieren als zij completere informatie aanbiedt op de website en app, zodat mensen die hulpbehoevend zijn hier rekening mee kunnen houden. Ook is het fijn dat je via de app producten bestelt en deze later kan ophalen in de winkel. Zo kan je toch nog zelfstandig je boodschappen doen, zonder dat een medewerker met je mee de winkel in hoeft. Echter zou het ook zo eerlijk zijn om het minimale bestelbedrag en de ophaalkosten aan te passen voor deze doelgroep.