Ga naar de inhoud

Vanwege mijn handicap loop ik dagelijks tegen allerlei obstakels aan. Jij kunt me helpen, door restaurants te testen op toegankelijkheid. Doe je mee?

Judith Hatzmann

Judith Hatzmann

Judith is een jonge vrouw, geboren met een spierziekte. Zij zet zich met haar stichting ‘Toegankelijk Uit Eten’ in voor mensen met een beperking en test horeca op rolstoeltoegankelijkheid. In haar blogs voor Digitaal Toegankelijk neemt ze je mee in haar leven, geeft ‘uit- tips’ en vertelt je meer over onderwerpen die met toegankelijkheid en inclusie te maken hebben.

N(i)et als alle anderen

Als je mijn blogs vaker leest, weet je inmiddels al wel een beetje wie ik ben: Judith, 33 jaar, wonend in Drenthe. Ik werk bij de overheid en houd van winkelen, concerten, uit eten, Scandinavische series en vakanties. Best doorsnee toch?

Niet helemaal. Ik ben geboren met een spierziekte en zit daardoor in een elektrische rolstoel. Daarnaast word ik 24/7 beademd.

Judith in haar rolstoel in een horeca-gelegenheid.

Zoektocht

Helaas zijn veel steden, faciliteiten, gebouwen, winkels en horeca niet toegankelijk voor mensen met een beperking. Wie in een rolstoel ergens wil eten of een kopje thee wil drinken, kan rekenen op een hele zoektocht.

Daar wilde ik iets aan doen en bedacht ‘Toegankelijk Uit Eten’. Met deze stichting testen we horecagelegenheden op toegankelijkheid en zetten deze om in een recensie. Alle geteste restaurants publiceren we op Toegankelijkuiteten.nl. Zo ontstaat er een landelijk overzicht van rolstoeltoegankelijke restaurants.

Een laptop staat op een tafeltje in de tuin en toont de website van Toegankelijkuiteten.nl

We hebben jou nodig!

Een landelijk overzicht van toegankelijke restaurants is best een uitdaging. We testen veel horecagelegenheden zelf en er zijn natuurlijk heel veel restaurants. We hebben daarom ook jouw hulp nodig.

Wat kun jij doen? We willen je vragen om een restaurant te testen waar jij wel eens komt. Dit kun je op 3 manieren doen:

  1. Ga naar Toegankelijkuiteten.nl en klik op de knop ‘recenseer direct’. Via een digitale checklist test je het restaurant op rolstoeltoegankelijkheid.
  2. Ga naar diezelfde website en klik op het groene icoontje linksonder in het scherm. Via een chatbot beantwoord je vragen over de rolstoeltoegankelijkheid van het restaurant.
  3. Vind je het makkelijker om de checklist los in te vullen? Vul de checklist in en mail het door naar [email protected].
Judith in een meeting met twee anderen in een horecagelegenheid.

En dan?

In alle gevallen komt de checklist bij ons binnen. Wij zetten de checklist om in een recensie en publiceren die op onze website en social media-kanalen.

Natuurlijk wordt het betreffende restaurant ook ingelicht en kunnen ze, waar nodig, nog een toelichting of wijziging doorgeven. Zo draagt iedereen een steentje bij aan een inclusieve samenleving en kunnen we rolstoelgebruikers zo goed mogelijk ondersteunen in het vinden van een toegankelijk restaurant.

De checklist

In de checklist kan je vragen verwachten over een invalidenparkeerplaats, drempels, invalidentoilet, hulphondvriendelijkheid en nog meer.

Door iedere keer dezelfde vragen te beantwoorden, zorgen we dat ieder restaurant op dezelfde punten wordt getest. Daarnaast beschrijven we op die manier alleen de feiten en geen meningen. De waarde van een voorziening is voor iedereen anders. Een drempel hoger dan 7 cm is voor mij funest, terwijl dat voor een ander geen problemen oplevert.

Zo gepiept

Binnen een kwartier heb je de checklist ingevuld. Het vraagt dus maar weinig tijd en voor ons heeft het heel veel waarde! Ik hoop dus dat je ons wil helpen.

Heb je nog vragen? Mail ons dan gerust!