Ga naar de inhoud

Uit door ons uitgevoerd onderzoek naar 12.000 websites, blijkt – in de week van de toegankelijkheid – dat Webflow, Wix en WordPress de meest toegankelijke CMS-platformen zijn. Ook toont het onderzoek aan dat een meer toegankelijke website beter geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Geen van de platformen is echter volledig toegankelijk.

vrouw in rolstoel zit aan tafel met een laptop en praat met een andere vrouw

Het meest toegankelijke CMS-platform in dagelijks gebruik

Veel bedrijven maken gebruik van een content management system (CMS) om hun website in te ontwikkelen. Deze platformen bieden oplossingen voor het snel, simpel en voordelig bouwen van een website of webshop. Ruim 80% van alle websites ter wereld is gebouwd in één van de twaalf meest gebruikte CMS-platformen.

Digitaal Toegankelijk deed onderzoek naar de toegankelijkheid van deze 12 meest voorkomende CMS-platformen; Wix, Squarespace, Webflow, Joomla, Shopify, WordPress, WooCommerce, BigCommerce, Prestashop, Drupal, Magento en OpenCart.

Uit zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek naar de frontend (wat de bezoeker ziet) van 12.000 websites, blijkt dat Webflow, Wix en WordPress over het algemeen de meest toegankelijke CMS-platformen zijn. Drupal, Magento en OpenCart scoorden het laagst en hebben op dit vlak nog een hoop werk te verzetten.

Hogere mate van toegankelijkheid betekent betere SEO

Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat er een gemiddeld positief verband is tussen SEO en digitale toegankelijkheid. Websites die hoog scoren op toegankelijkheid, zijn dus ook beter geoptimaliseerd voor zoekmachines. Het omgekeerde geldt voor websites die geen moeite doen voor toegankelijkheid of SEO; websites die minder hoog scoren op toegankelijkheid, zijn ook minder goed geoptimaliseerd om hoog in de rankings te komen.

Robert Keus, algemeen directeur Digitaal Toegankelijk: “Het is zeer interessant om te zien dat er een correlatie is tussen digitale toegankelijkheid en SEO van pagina’s. Dit geeft website- en webshop-eigenaren een extra stimulans om digitale toegankelijkheid serieus te nemen en te implementeren.

vrouw met bril lacht terwijl ze achter een laptop zit

E-commerce-platforms en toegankelijkheid

Shopify is het meest toegankelijke CMS op het gebied van e-commerce. Gevolgd door WooCommerce. Over het algemeen scoren de verschillende e-commerce-platformen lager dan reguliere website CMS-systemen. Dit komt doordat e-commerce-platformen met meer complexe elementen te maken hebben, zoals productoverzichten, productdetail-pagina’s en afreken-pagina’s.

SaaS-CMS vaker toegankelijker dan Self Hosted CMS

Uit het onderzoek blijkt ook dat SaaS(Software as a Service)-oplossingen over het algemeen toegankelijker zijn dan self hosted-platformen, zoals WordPress. Bij een SaaS-oplossing is er namelijk door de SaaS-bedrijven zelf al nagedacht over thema’s, functies en technologie. Zij zijn eerder geneigd om toegankelijkheid hierin mee te nemen. Bij een self hosted-platform, waarbij de website-eigenaar zelf meer controle heeft over de techniek en vormgeving, worden makkelijker niet-toegankelijke keuzes gemaakt.

vrouw vanachter gezien zit achter laptop waarop WordPress te zien is

Digitaal toegankelijk maken van CMS makkelijker bij goede basis

Natuurlijk zijn alle frontend-elementen van de onderzochte platformen toegankelijk te maken, echter is dat proces makkelijker wanneer er een betere basis is. Dat betekent dat je bij het ene platform meer specialistische kennis nodig zult hebben om het toegankelijk te maken, dan bij het andere. Het volledige onderzoek is hier te vinden.

NB: Vanwege het internationale karakter van het onderzoek is het enkel beschikbaar in het Engels.

Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.