Ga naar de inhoud

Eind januari ben ik voor het eerst naar Disneyland Parijs geweest. Wanneer je houdt van attracties, entertainment en de verschillende Disney-figuren, is dat natuurlijk ‘the place to be’, maar is Disneyland nog steeds zo magisch met een visuele beperking?

Blogger Charissa Kalloe

Charissa Kalloe

Op 15-jarige leeftijd raakt Charissa Kalloe visueel beperkt door een tumor. Haar houvast is dan haar motto: als jou iets overkomt waar je niets aan kunt doen, heb je nog altijd de keuze hoe je hiermee omgaat. En bij de pakken neerzitten, is niet waar de gedreven Charissa voor kiest. Al snel ontdekt ze een nieuwe digitale wereld, die de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Door hierover te bloggen, werkt ze mee aan toegankelijkheid, om op die manier andere mensen te helpen.

Informatie over toegankelijkheid

Disney wil alle gasten een magische belevenis bieden en doen dit door middel van hun MagicALL toegankelijkheidsbeleid. De webpagina over de toegankelijkheid van het park is zeer uitgebreid. Dat ziet er veelbelovend uit. Ook worden de verschillende beperkingen en specifieke behoeftes uitgelicht.

Charissa en haar vriend poseren voor het roze kasteel in Disneyland.

Geen wachtrijen door de Priority Card

Op de webpagina over toegankelijkheid in Disney kun je een aanvraag doen voor een Priority Card. Een Priority Card kun je aanvragen wanneer je een invaliditeitsbewijs hebt. Deze kaart geeft je voorrang (maar niet onmiddellijk) toegang tot attracties, shows, ontmoetingen met Disney-figuren, restaurants en boetiek-kassa’s. Zelf heb ik veel baat gehad bij het gebruik van de Priority Card bij attracties. Naast mijn visuele beperking heb ik ook een hypofyse-aandoening, waardoor mijn energie sneller op raakt. Lange wachtrijen zijn hierdoor erg vermoeiend, maar met de Priority Card is dat gelukkig verleden tijd.

Met deze kaart kan je bij een attractie via de uitgang naar binnen en is er bijna nooit een wachtrij. Het enige nadeel is dat je soms tegen een horde mensen aanloopt, omdat die op dat moment de attractie uitkomen. Dat is niet altijd even handig. Wanneer je bij het personeel aankomt en je jouw Priority Card laat zien, vragen zij ook of ze de attractie volledig moeten stoppen of langzamer moeten zetten in verband met het instappen van de attractie. Dit vond ik erg fijn, want op die manier is het instappen toch iets gemakkelijker en voel je je niet zo onder druk gezet.

Een ander voordeel van de Priority Card is dat ik de Parade van dichtbij heb kunnen bewonderen.

De parade in Disneyland met Belle van Belle en het beest en Yasmine van Alladin

Gesproken informatie via AudioSpot

Disneyland Parijs gebruikt de AudioSpot app om gesproken informatie aan te bieden aan gasten met een visuele beperking. De gesproken informatie wordt in het Frans en Engels aangeboden. Informatie over de omgeving in de parken kan automatisch woren vertaald in 11 talen, waaronder Nederlands, gebaseerd op de taalinstellingen van je telefoon. De app biedt gesproken informatie over:

  • Restaurants: informatie over de sfeer, soort keuken en het menu
  • Attracties: duidelijke informatie bij de ingang van de attracties, sommige attracties hebben ook gesproken informatie over de gehele ervaring
  • Animagique Theater: een beschrijving van de show Mickey and the Magician.

Om gebruik te kunnen maken van de app, heb je een koptelefoon of oordopjes nodig. Omdat ik mijn oordopjes was vergeten, kon ik de app dus niet gebruiken. Overigens was de app nu überhaupt niet handig voor mij, aangezien ik snel overprikkeld ben en zo’n app nog een extra prikkel zou zijn naast alle andere prikkels die er in het park zijn. Denk aan muziek, geluiden van attracties en mensen.

Misschien dat ik bij een volgend bezoek – als ik het park wat beter ken – wel de AudioSpot app wil uittesten.

Een grote bos ballonnen wordt vastgehouden door iemand in een straat in Disneyland

Toegankelijkheid in het park

In het park ben ik weinig tot geen hindernissen tegengekomen. Daarbij ben ik ook goed begeleid door mijn vriend – die erg oplettend is – en mij om obstakels heeft heen geholpen. In deze blog die ik eerder schreef, lees je hoe ik mijn vriend heb ontmoet.

Daar waar trappen zijn, is er ook de mogelijkheid om via een helling of daling de route te belopen. Daarnaast is er bij de ingang van het park een aparte, rustigere rij voor gasten met een beperking. Tevens wordt er ook rekening met je gehouden bij de tassencontrole. Ik hoef mijn tast-stok namelijk niet op de band neer te leggen waar de tassen op moeten, maar kan gewoon door het poortje lopen met mijn tast-stok.

Restaurants en boetiekjes

Eerlijk is eerlijk, langs een buffet lopen als je niet goed ziet is gewoon lastig. Ook als iemand je hierbij helpt. Stel je voor, ik loop met een bord in mijn ene hand en met mijn tast-stok in mijn andere, en dan moet ik ook nog de persoon volgen die mij helpt. Praktisch is anders. De hotelgasten letten bovendien ook niet echt op, want er natuurlijk ligt zoveel lekkers wat hun aandacht heeft!

Gelukkig is dit alleen bij het ontbijt het geval en hebben wij ’s avonds à la carte gegeten in een restaurant buiten het Disney park.

Er zijn ook tal van boetiekjes waar souvenirs te koop zijn. De ene winkel is nog krapper dan de ander. Ik krijg het vaak Spaans benauwd van dit soort winkeltjes, omdat ik bang ben dat ik iets omstoot. Op zich viel dit mee, maar het is niet echt handig.

De tekst 'hotel' staat op een gevel van een pand in Disneyland

Hotel Seqoia Lodge

Wij verbleven in het hotel Seqoia Lodge. Het gebouw waar wij in verbleven heeft geen lift, dus we moesten twee trappen nemen om op de verdieping te komen waar onze kamer zich bevond. Voor mij is het niet erg dat er geen lift is in dit gebouw, maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je slecht ter been bent, dit niet handig is. Op de website staat dat je kan kiezen voor standaard kamers, aangepaste kamers voor gasten met beperkte mobiliteit of kamers met uitzicht op het meer.

Wij hadden een standaard kamer en dat was prima met betrekking tot mijn visuele beperking.

Conclusie

Disney is er zeker in geslaagd om mij een magische belevenis te bieden en ik wil zeker nog eens terugkomen. De Priority Card heeft hier voor een groot deel aan bijgedragen.