Ga naar de inhoud

De ideale website structuur helpt zowel gebruikers als zoekmachines. Je wil een uitstekende gebruikerservaring bieden, goed gevonden worden in Google en niemand uitsluiten door de digitale toegankelijkheid op orde te hebben. Hoe? Dat leggen we uit.

Bij Digitaal Toegankelijk zetten we ons in voor een digitale wereld waarin iedereen toegang heeft en mee kan doen. Of iemand nu een audiovisuele, motorische of cognitieve beperking heeft — iedereen hoort erbij. Door duidelijke richtlijnen te volgen is dat doel te bereiken.

Waarom is een goede website structuur belangrijk?

Als we het over de structuur van je website hebben, bedoelen we de manier waarop je pagina’s zijn ingericht en hoe ze met elkaar zijn verbonden. Een belangrijk onderdeel van die structuur is de navigatiestructuur. Die bepaalt hoe je van de ene naar de andere pagina gaat.

Lineaire structuur

Kleine websites hebben soms een lineaire structuur. Denk hierbij aan een website die uit één pagina bestaat. Je scrollt door de pagina en leest zo het hele verhaal. Zo’n website kan alsnog een menu hebben. Als je op een menu-item klikt, scroll je naar de desbetreffende sectie.

Hiërarchische structuur

De meeste websites hebben echter een hiërarchische structuur, ook wel een boomstructuur genoemd. Hierbij heb je pagina’s en subpagina’s en bijvoorbeeld ook categorieën en subcategorieën. Pagina’s vallen onder andere pagina’s in een logische ordening.

Een goed uitgevoerde boomstructuur maakt het voor bezoekers eenvoudig om de juiste pagina’s te vinden. Daarnaast kunnen zoekmachines als Google je pagina’s en onderwerpen beter indexeren dankzij die structuur. Dit zorgt voor betere posities in de zoekresultaten.

De hiërarchische structuur als het hart van je site

Bij het opzetten van de website structuur is het belangrijk om eerst in kaart te brengen wat de belangrijkste thema’s zijn. Wat heb je te bieden? Wat verlang je van de bezoeker? Welke pagina’s horen bij elkaar? Wat moet opvallen en wat is iets minder belangrijk?

In de meeste gevallen heb je een homepagina, een aantal pagina’s met hoofdonderwerpen en vervolgens subpagina’s die ingaan op deelonderwerpen. Je hebt bijvoorbeeld een pagina met bondige informatie over al je diensten en vervolgens per dienst een uitgebreide subpagina.

Als je broodkruimelnavigatie toont op je pagina’s, is het pad altijd zichtbaar: Home > Diensten > Dienst A. Zo kunnen gebruikers altijd terugkeren naar belangrijke pagina’s via interne links. Zo’n diepe structuur maakt websitebeheer ook eenvoudiger, zeker bij grote websites.

Het belang van een zorgvuldige URL-structuur

Ook van belang voor je website structuur zijn de URL’s. Streef naar links die duidelijk, beschrijvend en logisch opgebouwd zijn. Een goede link kan er bijvoorbeeld zo uitzien: www.website.nl/diensten/dienst-a. Bij een goede URL-structuur herken je duidelijk het pad vanuit de boomstructuur.

Een link in deze vorm helpt zowel gebruikers als zoekmachines, ook Google, om de structuur van de website beter te begrijpen. Een link met een schijnbaar willekeurige combinatie van letters en getallen doet dat niet. Nette links geven de gewenste informatie en helpen om de juiste pagina’s te vinden.

Bij een goede website leiden meerdere wegen naar het doel van de bezoeker. Zo kun je bijvoorbeeld naar een belangrijke pagina linken via het menu in de header, het menu in de footer en op andere plekken op de pagina met duidelijke knoppen. Ook dat helpt bij een goede structuur.

Zeker bij grotere websites met veel subpagina’s en onderliggende pagina’s is het belangrijk om pagina’s met elkaar verbonden te maken. Daarnaast is het ook verstandig om externe links toe te voegen. Die verbinden jouw website met andere websites en zullen direct bijdragen aan jouw autoriteit.

Het belang van structuur voor digitale toegankelijkheid

Bij Digitaal Toegankelijk weten we dat een goede websitestructuur niet alleen belangrijk is voor de ervaring van de gemiddelde gebruiker, maar ook bijdraagt aan digitale toegankelijkheid. Een duidelijke structuur en een natuurlijke navigatie helpen iedereen om hun weg te vinden.

Voor mensen met audiovisuele, motorische of cognitieve beperkingen is het belangrijk dat inhoud goed georganiseerd is, dat de navigatie eenvoudig is en dat de belangrijkste pagina’s gemakkelijk toegankelijk zijn. Zo verminder je blokkades op het vlak van gebruiksvriendelijkheid.

Met behulp van bijvoorbeeld duidelijke koppen, ARIA-labels, heldere links en alt-teksten voor afbeeldingen maak je een website toegankelijker. Mensen die toetsenbordnavigatie of screenreaders gebruiken, horen je website ook optimaal te kunnen gebruiken.

Hands working on laptop. There is a travel website visible on screen.

Hoe zet je een nieuwe structuur op voor je website?

Misschien kom je er tijdens het lezen van dit artikel achter dat bij jouw website nog niet alles op orde is als het gaat om de juiste structuur van je website en digitale toegankelijkheid. In het kader van de nieuwe Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act, EAA) is dat wel belangrijk.

Wij voeren audits uit om de toegankelijkheid van websites en apps te controleren. Vervolgens komen we met concrete adviezen voor verbeteringen. Zo beschik je over een duidelijke nulmeting en duidelijke actiepunten om je website te laten voldoen aan alle richtlijnen.

Audits voor een goede website structuur

We voeren onze toegankelijkheidsonderzoeken uit op basis van de onderzoeksmethode WCAG-EM. Hierbij wordt duidelijk of je website voldoet aan de geldende WCAG-richtlijnen. Dit geeft een volledig beeld en inzicht in welke toegankelijkheidseisen nog niet worden nageleefd. 

Je ontvangt een onderzoeksrapport met bevindingen, onder andere over de huidige structuur. We komen met verbeterpunten, opmerkingen en aanbevelingen. Het is ook mogelijk om een status B in het register te krijgen. Dit betekent dat een website of app gedeeltelijk voldoet aan de eisen voor digitale toegankelijkheid.

Structuur website: zo voldoe je aan alle wet- en regelgeving

Zonder een goede sitestructuur is een grote website al gauw moeilijk om te gebruiken. Zaken als een hiërarchische boomstructuur, beschrijvende links, broodkruimelnavigatie, alt-teksten voor afbeeldingen, ARIA-labels en meer geven structuur voor alle bezoekers van je website.

De structuur heeft een directe invloed op de digitale toegankelijkheid voor mensen met beperkingen. Bovendien is het belangrijk voor de vindbaarheid in zoekmachines. Zo zijn er dus verschillende redenen om van structuur een speerpunt te maken voor een uitstekende website.

Wij helpen je met een scherpe audit om de huidige situatie in kaart te brengen. Vervolgens helpen wij of ons zusterbedrijf Brthrs je aan een website die voldoet aan alle eisen. Hiermee voldoe je aan de huidige wet- en regelgeving en zorg je ervoor dat je geen gebruikers in de kou laat staan.

Pim Teeuwisse

Pim is mede-eigenaar van Digitaal Toegankelijk. Zijn missie is om het internet toegankelijk en inclusief te maken.