Ga naar de inhoud

In de snel evoluerende wereld van UX-design en softwareontwikkeling is digitale toegankelijkheid geen vrijblijvende overweging meer, maar een essentieel onderdeel van het ontwerpproces. Onlangs spraken we met Julius Honée van ihomer over de ervaringen met onze training voor toegankelijke UX.

In dit interview ontdek je de uitdagingen van UX-designers bij het toepassen van toegankelijkheidseisen in de praktijk en hoe gebruiksvriendelijkheid en digitale toegankelijkheid hand in hand gaan.

Wat was de reden om bij Digitaal Toegankelijk een training over toegankelijkheid voor UX-design te volgen?

Bij ihomer zien we digitaal toegankelijk zijn niet als een verplichting, maar als onderdeel van gebruiksvriendelijkheid. We willen graag zo veel mogelijk mensen toegang geven tot de producten die we maken. De training Digitale Toegankelijkheid speciaal voor UX’ers was voor ons een logische keuze om meer ontwerpers en ontwikkelaars bewust te maken van de voordelen en aspecten waar we rekening mee moeten houden, en onze kennis en kunde uit te breiden.

Foto van Julius

Wat vond je het meest uitdagend aan de training?

In eerste instantie lijken de richtlijnen van de WCAG overweldigend en heel veel. Maar de toepassing in de praktijk blijkt de grootste uitdaging. Zo ook tijdens de opdrachten die we tijdens de training hebben uitgevoerd. Waar je vaak kleur gebruikt om bepaalde statussen te tonen van knoppen en componenten, wordt dat al snel een uitdaging wanneer je wil voldoen aan de contrastrichtlijnen. Uiteindelijk gaat het erom dat je een andere denkwijze hanteert dan je tot nu toe gewend bent, om zo tot een alternatieve oplossing te komen.

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen bij het integreren van toegankelijkheidsrichtlijnen in UX-design, en hoe denk je deze te overwinnen?

De grootste uitdagingen zijn kennis en communicatie. De kennis met betrekking tot toegankelijkheid moet binnen de organisatie zo veel mogelijk gelijk en up-to-date zijn, zodat de kwaliteit van producten er nooit onder lijdt. Tijdens softwareontwikkeling is het belangrijk om goed met elkaar te communiceren over toegankelijkheid, zodat het op de juiste manier wordt geïmplementeerd. Ook is het belangrijk om intern kennis en ervaring te blijven delen op het gebied van digitale toegankelijkheid en dat is iets wat we bij ihomer continu doen.
Extern kan het zijn dat we te maken krijgen met tijdsdruk en budgetbeperking die het toepassen van de richtlijnen uitdagender kunnen maken. Klanten overtuigen van de meerwaarde en natuurlijk de wettelijke verplichting die eraan komt, kan hierbij helpen.

Hoe zorg je ervoor dat je ontwerpen niet alleen voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen, maar ook aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk blijven voor alle gebruikers?

Als UX Designer (en ontwikkelaar) bij ihomer ligt de eerste prioriteit op het ontwerpen van gebruiksvriendelijke producten die echt aansluiten bij de behoeftes van de klant en gebruiker. Visueel ontwerp moet altijd ondersteunend zijn aan de gebruiksvriendelijkheid. Toegankelijkheid zien we dan ook als onderdeel van zowel het UX als het UI ontwerp, naast dat deze meegenomen wordt in de implementatie. In de UX houden we al rekening met de richtlijnen die van invloed zijn op de functionaliteit, waar we in de UI de visuele vereisten meenemen. Uiteindelijk gebruiken we in het ontwerpproces een combinatie van beiden om een succesvol product neer te zetten. Naast gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid is creativiteit een belangrijke succesfactor voor een product. We streven er altijd naar om ieder product een onderscheidende uitstraling te geven die een passend gevoel oproept bij gebruikers.

Heeft ihomer al deze nieuwe kennis kunnen toepassen in projecten?

Als ihomer werken wij veel in de publieke sector waar voldoen aan de WCAG, en daarmee digitale toegankelijkheid, veelal een verplichting is. Bij nieuwe projecten proberen wij zo veel mogelijk vanaf de start rekening te houden met digitale toegankelijkheid, want voorkomen is beter dan genezen. Hierbij zit de uitdaging hem niet alleen in het ontwerp, maar ook in de content, bijvoorbeeld taalgebruik. Daarnaast adviseren we ook steeds meer onze bestaande klanten om tijdens ontwikkeling toegankelijkheid een vast onderdeel van het proces te laten zijn.

Heb je een tip voor andere softwareontwikkelaars die aan de slag willen met toegankelijkheid?

De belangrijkste tip is: begin er gewoon mee. Hoewel het op het eerste oog wellicht beperkend en veeleisend lijkt, merken we dat het in de praktijk mogelijkheden biedt voor creatieve oplossingen. Hoe meer je er mee in aanraking komt hoe handiger je erin wordt, en draag je ook nog eens bij aan inclusievere producten. Wat zowel voor gebruikers als de business een meerwaarde heeft.

Wil je weten hoe onze trainingen ook jouw team kunnen helpen om digitale toegankelijkheid te integreren? Neem contact met ons op voor meer informatie!

Ida Dlugosz

Ida is contentmaker voor Digitaal Toegankelijk. Ze zet zich graag in voor onze missie; een online wereld waar iedereen toegang tot heeft.