In een onlangs verschenen rapport van het VN-comité staat dat het in Nederland slecht gesteld is met “met de toegankelijkheid van het onderwijs, het openbaar vervoer en de arbeidsmarkt voor mensen met een beperking.”
De kritiek van de VN op Nederland kan belangrijke gevolgen hebben voor de naleving van de Europese Toegankelijkheidswet, en daarmee ook voor digitale toegankelijkheid. Vanaf 28 juni 2025 moeten namelijk alle EU-landen voldoen aan deze wet. Met deze wet neemt de EU concrete stappen om de doelen van het VN-Verdrag over de Rechten van Personen met Handicap te bereiken. Het is een belangrijke stap naar een inclusievere samenleving.
In dit artikel leggen we uit we uit hoe al deze wetten van invloed kunnen zijn op jou en jouw producten of diensten.
VN-Verdrag inspiratiebron voor de Europese Toegankelijkheidswet
De Europese Toegankelijkheidswet, dat ook bekend als de European Accessibility Act (EAA), brengt grote veranderingen met zich mee voor digitale toegankelijkheid. Bijvoorbeeld voor mensen met een beperking. De Europese Toegankelijkheidswet hoort bij het VN-Verdrag uit 2008 over de Rechten van Personen met Handicap (UN CRPD). De Toegankelijkheidswet is een directe reactie op de verplichtingen uit het VN-Verdrag.
Een internationaal plan voor betere participatie van mensen met een handicap
Het doel van het VN-Verdrag is: zorgen dat mensen met een handicap op gelijke voet met anderen kunnen deelnemen aan alle onderdelen van het leven. Hiermee laat de VN een duidelijke boodschap horen: de samenleving moet worden aangepast aan diegenen met een beperking en niet andersom. De VN maakte hiermee een plan voor betere toegankelijkheid voor iedereen. Leuk feitje: Het verdrag was het eerste VN-verdrag over mensenrechten van de eenentwintigste eeuw!
Iedereen kan meedoen
Met het VN-Verdrag en de Europese Toegankelijkheidswet krijgt iedereen toegang tot:
- fysieke omgeving;
- vervoer;
- informatie en communicatie,
- technologie
Sinds 2008 hebben landen en internationale organisaties (zoals de EU) meer aandacht voor toegankelijkheid op verschillende gebieden. Zoals gezondheidszorg, onderwijs en werkgelegenheid. Sinds kort is er ook aandacht voor consumenten-toegankelijkheid. En de noodzaak om ervoor te zorgen dat iedereen de mogelijkheid krijgt om gebruikt te maken van de digitale ontwikkelingen van de afgelopen jaren.
Wat betekent dit voor jou en je organisatie?
Dit betekent dat zowel overheidsinstanties als bedrijven hun digitale producten en diensten toegankelijk moeten maken. Zo moeten websites, webshops, en apps volledig voldoen aan toegankelijkheidsnormen zoals de WCAG 2.1. Voor jou als ondernemer of organisatie kan dit betekenen dat er onderzoeken moeten worden uitgevoerd naar de digitale toegankelijkheid van je producten of diensten.
Samen maken we de wereld (digitaal) toegankelijk voor iedereen!
Bij Digitaal Toegankelijk willen wij het leven makkelijker voor mensen met een handicap. Zo kunnen zij beter deelnemen aan het dagelijks leven en de samenleving. Een samenleving waarin iedereen gelijke toegang heeft tot producten, diensten en informatie. Digitaal Toegankelijk werkt hieraan mee door organisaties en bedrijven te helpen met gericht advies, kennisdeling en toegankelijkheidsonderzoeken voor websites en apps.
Weet je niet waar je moet beginnen? Neem voor meer informatie contact op met Digitaal Toegankelijk.