Ga naar de inhoud

Sinds de Europese richtlijn voor digitale toegankelijkheid in 2016 in werking is getreden, is er op dit gebied veel veranderd. Ook in Nederland zijn bedrijven, organisaties en overheden wakker geschud. Zo wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met mensen met auditieve beperking door video’s te transcriberen, worden websites geoptimaliseerd voor schermlezers en wordt er zelfs bij de CAPTCHA rekening gehouden met toegankelijkheid.

We zijn er helaas nog lang niet, er is nog genoeg ruimte voor verbetering. In de praktijk blijkt nog te vaak dat er te weinig bewustzijn is bij developers en marketeers, of er bestaat simpelweg een gebrek aan motivatie. Met de onderstaande 5 redenen waarom digitale toegankelijkheid bovenaan je prioriteitenlijst moet staan, willen we teams motiveren om dat extra stapje te zetten. Zo zorgen we gezamenlijk voor een, voor iedereen, toegankelijk internet.

1. De overheid verplicht digitale toegankelijkheid

Een van de meest voor de hand liggende reden voor het opnemen van digitale toegankelijkheid is dat de overheid je simpelweg verplicht. Op het moment van schrijven geldt de wetgeving voor websites die zijn gepubliceerd vanaf 23 september 2018. Websites die voor deze datum online zijn gegaan hebben tot 23 september 2020 om de digitale toegankelijkheid op orde te krijgen.

Voor applicaties is er meer tijd gegeven. De deadline voor apps is namelijk 23 juni 2021. Door voor deze data de digitale toegankelijkheid van websites en apps op orde te hebben, voorkom je boetes en eventueel rechtszaken. Een goed uitgangspunt voor toegankelijkheid zijn de webrichtlijnen van de WCAG. Het kromme is dat de richtlijnen zelf niet toegankelijk zijn. Hier vind je een overzicht van de richtlijnen mét duidelijke uitleg.

2. Je vergroot het publiek van je platform

Het vergroten van het publiek van een app, website of webshop staat op het lijstje van vrijwel iedere marketeer. Door een website digitaal toegankelijk te maken, zorg je er automatisch voor dat deze voor een breder publiek interessant is. De cijfers liegen er niet om. Nederland telt meer dan 250.000 mensen met een visuele beperking en ruim 1,5 miljoen doven en slechthorende.

3. Verbeter de SEO van je website

Het is geen geheim dat een toegankelijke code ook het soort code is dat goed scoort in de ogen van Google en andere zoekmachines. De vuistregel is immers niet voor niets ‘Wat goed is voor de gebruiker, is goed voor Google’. Eerder schreven we al over het toegankelijk én goed vindbaar maken van een website. De volgende factoren dragen bij aan zowel een toegankelijke website als een website die goed gevonden kan worden in Google:

  • Het transcriberen van een video. Het helpt enorm om de tekst zowel in de video zelf als uitgeschreven op de website te plaatsen. Zo kunnen mensen het in hun eigen tempo lezen én wordt het opgepikt door Google.
  • Alternatieve beschrijvingen en ankerteksten. Door links en afbeeldingen een beschrijvende tekst mee te geven, kunnen schermlezers dit eenvoudig vertalen naar tekst.
  • Gebruik maken van semantische HTML. Deze manier van het gebruik van HTML draagt bij aan een duidelijke site structuur. Zo wordt het voor schermlezers gemakkelijker om door een tekst heen te lopen.
  • Inhoudsopgaven en breadcrumbs. Beiden maken het mogelijk voor de gebruiker om eenvoudig door een pagina of website te navigeren.

4. Meer klantloyaliteit

Digitale toegankelijkheid heeft naast een hoop praktische voordelen ook impact op de klantloyaliteit en brand image van een bedrijf. Een studie gepubliceerd op Forbes liet zien dat 88% van de respondenten aangaf dat ze loyaler zijn naar bedrijven die sociale verantwoordelijkheid hoog op de agenda hebben staan. Niet alleen verbreedt digitale toegankelijkheid je doelgroep, ook zorgt het dus voor meer loyaliteit onder deze groep.

5. De vraag naar toegankelijkheid neemt toe

Onder andere door vergrijzing wordt de komende jaren de groep Nederlanders met een auditieve of visuele beperking steeds groter. Hierdoor neemt ook de vraag naar digitale toegankelijkheid toe. Door nu al rekening te houden met toegankelijkheid bij het ontwikkelen van digitale projecten, zijn deze projecten in de toekomst interessant voor een nog groter publiek.

Hoe maak ik mijn website digitaal toegankelijk?

Een hoop redenen dus voor het toepassen van digitale toegankelijkheid. Goed nieuws, het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn als het klinkt. In de kennisbank van Digitaal Toegankelijk.com staan verschillende praktische tips beschreven die direct zijn toe te passen.

De meest efficiënte manier om te werken aan digitale toegankelijkheid is door je project te laten testen door verschillende doelgroepen met beperkingen. Digitaal Toegankelijk.com helpt bedrijven om stappen te zetten richting een toegankelijk product. We helpen je graag met op maat gemaakt advies omtrent digitale toegankelijkheid.

Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.