Skip to main content
Category

Cognitieve Beperking

Alles over wat het betekent om met een Cognitieve Beperking een app of website te gebruiken. Waar moet je rekening mee houden bij digitale toegankelijkheid?

Wat betekent de European Accessibility Act 2025 voor jou?

Door Apps & Websites, Auditieve Beperking, Cognitieve Beperking, Taalberperking, Visuele Beperking, WCAG, Wetgeving

Inclusieve digitale producten zijn belangrijk, maar bestaande producten worden niet vanzelf toegankelijk gemaakt. De praktijk leert dat organisaties pas de focus op digitale toegankelijkheid gaan leggen als ze hiertoe verplicht zijn. Doodzonde, zeker als je bedenkt dat we in Nederland ruim 4 miljoen mensen met een beperking hebben. 

In Nederland geldt momenteel alleen een wettelijke verplichting omtrent digitale toegankelijkheid voor (semi-)overheidsinstellingen. In dit artikel vind je meer informatie over deze wetgeving. De wetgeving gaat in de nabije toekomst echter veranderen, waardoor ook (kleinere) bedrijven onder de verplichting gaan vallen. In dit artikel lees je meer over de toekomstige digitale toegankelijke verplichting, veroorzaakt door de European Accessibility Act. 

Europese vlaggen

Wat is de European Accessibility Act?

Nederland mag dan 4 miljoen mensen met een beperking kennen, voor Europa ligt dit aantal op 135 miljoen mensen. Naar verwachting zal dit aantal toenemen naarmate de bevolking vergrijst. Om online producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. De European Accessibility Act (EAA) of Europese Toegankelijkheidswet in het Nederlands, is pan-Europese regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid.

De EAA bestaat uit algemene toegankelijkheidswetten die gelden voor alle lidstaten uit de Europese Unie. Het doel van deze internationale wet is om de wetgeving rondom digitale toegankelijkheid in de gehele Europese Unie gelijk te trekken. 

Het doel van de European Accessibility Act

Voor mensen met een beperking betekent de EAA dat ze gemakkelijker producten en diensten uit heel de Europese Unie kunnen gebruiken. Daarnaast moeten ook zaken als de (internationale) arbeidsmarkt, onderwijs en transport profiteren van dit initiatief. Mensen met een beperking moeten in de hele Europese Unie dus net zo veel kansen krijgen als mensen zonder beperking.

Het verwijderen van digitale barrières voor mensen met een beperking moet volgens de EU niet alleen die mensen helpen, maar ook bedrijven uit de EU. Omdat er op het gebied van digitale communicatie meer gestandaardiseerd gaat worden, zal het volgens de EU eenvoudiger zijn om internationale handel te drijven. Ook is het belangrijk dat vanaf 2025 meer Europeanen toegang krijgen tot digitale diensten en producten. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste wordt de totale arbeidsmarkt zo vergroot, omdat meer mensen vacatures kunnen vervullen. Daarnaast zal de groep consumenten die digitale producten en diensten kan kopen ook groeien, omdat meer mensen van de diensten gebruik kunnen maken. Volgens de Europese Unie is dit dus een win-winsituatie. 

De EAA is in juni 2019 aangenomen door de lidstaten van de Europese Unie. Voor de volgende stap, in juni 2022, moeten alle lidstaten de EAA vertaald hebben en in hun eigen nationale wetgeving toegevoegd hebben. Vanaf juli 2025 gaat de European Accessibility Act daadwerkelijk van kracht. 

Wat valt er onder de European Accessibility Act?

Het beoogde voordeel is duidelijk, maar hoe wil de Europese Unie dit behalen? Er is een lijst met producten en diensten samengesteld die, volgens de EU, van groot belang zijn voor mensen met een beperking. Ook producten en diensten met sterk variërende toegankelijkheidseisen binnen de EU zijn aan de lijst toegevoegd. Hieronder staat een lijst van de producten en diensten waar de European Accessibility Act effect op gaat hebben:

  • Computers en besturingssoftware 
  • E-books 
  • Webshops
  • Pinautomaten, ticketservices en incheckmachines 
  • Smartphones
  • TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten 
  • Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider 
  • Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify 
  • Online en offline diensten die te maken hebben met transport, zoals kaartjesautomaten, apps en websites 
  • Alle financiële diensten, zoals internetbankieren 

Alle producten en diensten uit de bovenstaande lijst moeten volledig bruikbaar zijn voor alle Europeanen, dus ook voor mensen met een beperking. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen producten die in de EU geproduceerd worden of daarbuiten. Alle producten die hier verkocht worden, moeten voldoen aan deze eis.

Iemand leest een e-book

Hoe worden de eisen vastgesteld?

De European Accessibility Act zal qua eisen gebaseerd zijn op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De WCAG kan dus gebruikt worden als een checklist om een website of app te toetsen aan de digitale toegankelijkheid. In dit artikel lees je meer over hoe de WCAG wordt vastgesteld.

Handhaving van de European Accessibility Act

Het toezicht op de mate waarin bedrijven voldoen aan de EAA wordt door de lidstaten zelf gedaan. De Nederlandse overheid is dus verantwoordelijk voor de digitale toegankelijkheid van het bedrijfsleven in Nederland. Bedrijven die niet voldoen aan de EAA kunnen vanaf juli 2025 door de Nederlandse overheid beboet worden. De inhoud van de boete is nog niet bekend. 

De Nederlandse overheid is nu al verantwoordelijk voor de controle van de toegankelijkheid van gemeenten en andere overheidsinstellingen. Meer lezen over dit toezicht? Lees het artikel Toezicht op digitale toegankelijkheid.

Praktische plug-ins om WordPress-websites digitaal toegankelijk te maken

Door Apps & Websites, Cognitieve Beperking, Tips & Trics, Tools

Als eigenaar of beheerder van een website kun je bijdragen aan de inclusiviteit ervan. Zo zorg je ervoor dat je geen bezoekers uitsluit, waardoor digitale toegankelijkheid ook commercieel interessant is. Je vergroot het bereik van je website door deze toegankelijker te maken. Ook zonder technische vaardigheden, programmeervaardigheden of enorme kennis van de richtlijnen rondom digitale toegankelijkheid kan je een website toegankelijker maken. 

In deze tekst bespreken we praktische plug-ins voor het toegankelijk maken van een WordPress website. Waarom WordPress? Dit contentmanagementsysteem (CMS) heeft wereldwijd verreweg het grootste marktaandeel: zo’n 40% van alle websites draait erop. Niet alleen wordt het platform enorm veel gebruikt; het biedt ook de mogelijkheid om externe plug-ins te downloaden, die de toegankelijkheid van je website een enorme boost kunnen geven.

Heb je behoefte aan website-hulp op maat? Onze toegankelijkheid-specialisten helpen je graag verder. 

Ons team zit voor u klaar

WordPress-plug-ins voor digitale toegankelijkheid

De vele gratis plug-ins voor WordPress-websites maken een hoop extra features mogelijk . Vaak is het ‘plug and play’: installeer een plug-in en je kan direct met de extra functionaliteiten aan de slag. Hieronder vind je enkele handige WordPress-plug-ins op het gebied van SEO toegelicht.

WP Accessibility

Veel verbeterpunten voor digitale toegankelijkheid zitten ingebakken in een WordPress-template of -thema, waardoor deze moeilijker aan te passen zijn. WP Accessibility maakt het mogelijk om toch specifieke toegankelijkheidsknelpunten aan te pakken. De gratis plug-in maakt het bijvoorbeeld mogelijk voor gebruikers om zelf kleurcontrast aan te passen. Daarnaast kun je als webbouwer met deze plug-in technische toegankelijkheidspunten oppakken, zoals het toevoegen HTML-attributen, focuselementen voor gebruikers die via het toetsenbord navigeren en extra beschrijvingen voor afbeeldingen. Kortom: een echte allround plug-in voor toegankelijkheid.

One Click Accessibility

Deze plug-in is in veel opzichten vergelijkbaar met de vorige. One Click Accessibility geeft de gebruiker van je website ook de mogelijkheid om de content naar wens aan te passen. Met slechts één muisklik kunnen de grootte van het lettertype en contrastratio’s aangepast worden, net als kleuren en nog meer. De plug-in is populairder op WordPress en ook gratis te downloaden en te gebruiken.

Iemand downloadt een plug-in

Bulk Auto Image Alt Text Optimization

Mensen met een visuele beperking kunnen aangewezen zijn op een schermlezer om websites te ‘lezen’. Schermlezers lezen tekst op aan gebruikers, zodat ook zij hun weg kunnen vinden op de website. Een schermlezer kan niet opmaken wat er in een afbeelding te zien is. Daarom worden er in de online wereld alternatieve beschrijvingen gebruikt. Deze beschrijvingen vertellen schermlezers (en zoekmachines) wat er in de afbeelding te zien is. Zo kan een schermlezer toch nog de inhoud van een afbeelding communiceren naar gebruikers. 

Het is aan te raden om een alternatieve beschrijving toe te voegen wanneer je een foto uploadt. Zo verklein je de hoeveelheid werk die nodig is. Begin je toch later met het toevoegen van alternatieve beschrijvingen? Geen probleem, de Bulk Auto Image Alt Text Optimization plugin helpt je om snel een groot aantal afbeeldingen te voorzien van alternatieve beschrijvingen.

Meer te weten komen over alternatieve beschrijvingen? Lees dan mijn artikel met tips voor het schrijven van alternatieve beschrijvingen.

Formidable Forms

Twee van de meest gebruikte plug-ins voor het maken van formulieren op WordPress zijn niet standaard toegankelijk. Het gaat om Contact Form 7 en Gravity Forms. In een eerder artikel beschreef ik hoe deze formulieren alsnog toegankelijk kunnen worden gemaakt.

Ook is het mogelijk om zonder extra stappen een toegankelijk formulier te gebruiken, al komt dit wel met een prijskaartje. De plug-in Formidable Forms is standaard digitaal toegankelijk (voldoet aan de WCAG), maar moet in tegenstelling tot de andere plug-ins wel gekocht worden. De plug-in kost $79 op jaarbasis.

twee vrouwen zitten achter een Apple laptop

AP ADA Compliance Check & Access Monitor 

Voordat je kan beginnen met het optimaliseren van de toegankelijkheid van een website, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken. Twee handige gratis plug-ins kunnen je hierbij helpen.

WP ADA Compliance Check helpt je om te achterhalen in welke mate je website voldoet aan de WCAG 2.1-webrichtlijnen. De software scant je website en wijst je per onderdeel op verbeterpunten. Handig! De plug-in werkt zowel met de WordPress Gutenberg-editor, als met externe ‘page builders’ (Elementor, Beaver, ClassicPress). De gratis versie kan maximaal vijfentwintig pagina’s of berichten doorlopen.

Wil je regelmatig op de hoogte worden gehouden van de toegankelijkheid van je website? Access Monitor biedt dan een uitkomst. De plug-in runt automatische scans van de toegankelijkheid van je website. Handig als je regelmatig nieuwe content uploadt. Voor gebruik van de plug-in is een registratie op softwarebedrijf Tenon nodig, dit kan al vanaf $5 per maand. 

WP YouTube Lyte

De laatste WordPress-plug-in voor toegankelijke websites heeft betrekking op YouTube video’s. Met WP YouTube Lyte kunnen namelijk extra opties worden geboden voor ingebedde YouTube-video’s. Denk hierbij aan besturing met het toetsenbord. 

Hulp bij een toegankelijke website

Het toegankelijk maken van een bestaande website kan een pittige klus zijn. Voordat je weet wat je moet verbeteren, moet je eerst de huidige staat van de website nalopen. Aan de hand daarvan kan je een plan opstellen voor het verbeteren van de website, waarna het echte werk kan beginnen. Na het uitvoeren van de verbeteringen is het aanbevolen om de website door mensen met een beperking te laten testen, zodat je zeker weet dat alles naar behoren werkt.

Digitaal Toegankelijk.nl ondersteunt organisaties in al deze facetten. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk onze diensten of neem direct vrijblijvend contact op.

In deze innovatieve toegankelijkheidsprojecten investeert de EU

Door ADHD, Auditieve Beperking, Autisme, Blind, Cognitieve Beperking, Doof, Doofblind, Visuele Beperking, WCAG, Wetgeving

Het volledig toegankelijk maken van het internet en online producten vereist samenwerking. Niemand is in staat om deze immense klus alleen te klaren. Gelukkig hoeft dit ook niet. Wereldwijd wordt kennis gedeeld om gezamenlijk tot de beste oplossing te komen. Een goed voorbeeld hiervan is de initiator van digitale toegankelijkheid; de World Wide Web Consortium (W3C). 

Deze internationale gemeenschap bestaat uit vrijwilligers, werknemers en adviseurs uit de hele wereld die samen de webstandaarden voor het internet ontwerpen, zoals HTML, XHTML, XML, CSS en de Web Content Accessibility Guidelines, de richtlijnen rondom digitale toegankelijkheid.

Wereldwijd wordt collectief gewerkt aan een inclusiever internet. Ook de Europese Commissie doet dit op verschillende manieren. In dit artikel lees je meer over de rol die Europa heeft bij het creëren van een toegankelijker internet. 

Europese wetgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid

De wetgeving van de Europese Unie (EU) met betrekking tot digitale toegankelijkheid vindt zijn oorsprong in de Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UNCRPD) van de Verenigde Naties (VN). In artikel 9 van deze conventie is afgesproken dat lidstaten van de Europese Unie de juiste maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat mensen met een beperking op een gelijke basis kunnen deelnemen aan de samenleving als mensen zonder beperking. En aangezien het internet een belangrijk onderdeel is van de samenleving, geldt die gelijke basis ook hier. 

Het atomium in Brussel

Aangezien ‘Gelijk meedoen’ een nogal breed begrip is, zijn er initiatieven gestart om concretere richtlijnen op te stellen. De Web Accessibility Directive van 2016 is hier een goed voorbeeld van. In dit initiatief is opgenomen dat websites en apps van overheden uit heel de EU voldoen aan de volgend eisen:

  • Iedere website of app moet voorzien zijn van een toegankelijkheidsverklaring.
  • Websites en apps moeten hun gebruikers de mogelijkheid geven om feedback achter te laten op het moment dat ze toegankelijkheidsproblemen op de website of app tegenkomen. 
  • Lidstaten moeten regelmatig de websites en apps van organisaties uit de publieke sector monitoren en verslag uitbrengen over de resultaten.

Deze actiepunten klinken mooi op papier, maar zonder controle en handhaving zal er in de praktijk weinig veranderen. Uit onderzoek van Digitaal Toegankelijk.nl bleek bijvoorbeeld dat ruim 71 procent van de overheidswebsites niet digitaal toegankelijk zijn.

blonde vrouw in rolstoel op een weg

Investeringen in toegankelijke projecten

Gelukkig werkt de Europese Unie op meerdere manieren aan een toegankelijker Europa. Naast wet- en regelgeving wordt er ook Europees geld geïnvesteerd in innovatieve projecten die streven naar meer mogelijkheden voor mensen met beperkingen. De Europese Commissie financiert projecten die gericht zijn op zowel mensen met een fysieke- als een cognitieve beperking. Centraal in dit project staat digitale inclusiviteit. 

Waar steekt de Europese Commissie dan precies geld in? En – nog belangrijker – welk resultaat levert dit op? Hieronder licht ik enkele persoonlijke favorieten toe uit de lijst met door de EU gefinancierde projecten voor techniek achter toegankelijkheid.

Initiatieven voor mensen met auditieve of visuele beperkingen

1. BlindPAD

Braille is een speciaal voor blinden ontwikkeld lees- en schrijfalfabet. Teksten worden omgezet in stippen, waardoor geschreven boodschappen ook voor mensen zonder zicht begrepen kunnen worden. Dit zal waarschijnlijk geen onbekende techniek zijn. Wat voor mij verrassender was, was het feit dat er geen alternatief voor braille bestaat in de grafische communicatie. 

een bureau met daarop een schermpje met een grafische vorm dat door het blindpad wordt weergegeven in puntjes

Bron foto: Techcrunch

Want hoe leren blinde en slechtziende kinderen bijvoorbeeld wiskundige vormen? Om dit probleem op te lossen, is door een team van specialisten gewerkt aan BlindPAD: een handige tool die grafische informatie omzet naar begrijpelijke informatie voor blinden en slechtzienden. De hardware bestaat uit een vierkante doos met 192 pinnen. Deze pinnen worden door software bestuurd, zodat ze visuele boodschappen over kunnen brengen. 

De Europese Unie heeft het prototype – dat een succes bleek – gefinancierd. In de toekomst hopen de mensen achter BlindPAD dat de hardware in scholen, bij rehabilitatie en bij mensen thuis kan worden ingezet.

Financiering: €1.999.999,-

2. SUITCEYES

Het doel van SUITCEYES is het verbeteren van de onafhankelijkheid van mensen die doofblind zijn. Doofblindheid is wanneer een visuele beperking samengaat met ernstige gehoorproblemen. 

Voor mensen die doofblind zijn is SUITCEYES ontwikkeld. Het product is draagbare hardware die op het bovenlichaam gedragen wordt. Het prototype is gericht op het verbreden van de omgeving, het vergroten van de communicatiemogelijkheden en het verbeteren van de interactiviteit van doofblinden. 

Financiering: € 2.359.963,-

3. ABBI

Een ander innovatief product gericht op het verbeteren van de interactiemogelijkheden van blinden is ABBI. Dit project werkt aan een product dat als een armband gedragen kan worden. De armband geeft de gebruiker auditieve informatie over de omgeving en het eigen lichaam. Hierdoor is de gebruiker in staat om een beter beeld te krijgen van wat er in de directe omgeving gebeurt. Nog belangrijker: het verkleint het risico om buitengesloten te worden.

Financiering: €1.849.995,-

Initiatieven voor mensen met cognitieve beperkingen

1. GABLE

Voor mensen met Cerebrale Parece, de medische term voor een hersenbeschadiging, kunnen alledaagse activiteiten al een obstakel zijn. GABLE heeft als doel om motorische vaardigheden en de hand-oog coördinatie van mensen met hersenbeschadiging te verbeteren. Dat doen ze door middel van een social platform vol met gepersonaliseerde en multiplayer games. Via GABLE kunnen gebruikers online spelen met mensen met een hersenbeschadiging vanuit heel de wereld. Digitale inclusiviteit én verbinding op z’n best!

Financiering: €997.767,50

2. DE-ENIGMA

Sociale robots worden in de wetenschap veel ingezet om tot innovatieve sociale oplossingen te komen. Denk bijvoorbeeld aan sociale robots die eenzame ouderen gezelschap houden en helpen om de cognitieve vaardigheden scherp te houden. Een innovatieve toepassing van social robots is terug te vinden in de oplossing voor kinderen met autisme van DE-ENIGMA.

Een vrouw en een jongetje kijken naar een kaart met gezichtjes met verschillende emoties. Op de achtergond staat een robot, wiens emotie ze proberen af te lezen.

Bron foto: Cordis

Mensen met autisme kunnen zich niet verplaatsen in anderen zoals mensen zonder autisme dat kunnen. Zeker voor kinderen is het moeilijk om te begrijpen wat anderen denken. De robot assistent van DE-ENIGMA helpt kinderen om zich meer in te leven in anderen. Dat doet hij door de kinderen te helpen om verschillende emoties en gezichtsuitdrukkingen te herkennen. Deze vaardigheden kunnen de kinderen later toepassen in interpersoonlijk contact.

Financiering: €3.904.187,75

3. FocusLocus

Ongeveer 7% van de bevolking heeft door ADHD moeite met leren, gedragsproblemen en voelt zich door de beperking buitengesloten. Het FocusLocus project helpt kinderen om de gevolgen van het leven met ADHD te begrijpen en ermee om te leren gaan, wat moet resulteren in zo min mogelijk sociale exclusie.

FocusLocus bereikt dit door kinderen spelenderwijs te laten leren middels gamificatie, waarbij gewerkt wordt aan cognitieve trainingsmethoden die hen helpen om hun mentale en motorische vaardigheden te verbeteren. FocusLocus heeft de software REEFOCUS ontwikkeld, waarmee kinderen online hun cognitieve vaardigheden verbeteren. De oplossing wordt geroemd om de lage kosten, de afwezigheid van bijwerkingen en de aantrekkelijkheid voor kinderen.

Financiering: €999.562.50

Innovatieve oplossingen van Nederlandse bodem

Ook in Nederland bevinden zich noemenswaardige projecten. Eerder spraken wij bijvoorbeeld met Envision, het bedrijf dat artificial intelligence inzet om blinden en slechtzienden te helpen met zien, lezen en het ervaren van de wereld. De Haagse startup stelt blinde gebruikers in staat om hun omgeving te ‘zien’.

Niet alle projecten zijn gericht op de eindgebruikers: mensen met een beperking. Andere technieken stellen juist marketeers en webdevelopers in staat om gemakkelijk hun website digitaal toegankelijk te maken. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse startup Aally. Dit bedrijf helpt bedrijven en organisaties om ervoor te zorgen dat hun online omgevingen ook door blinden en slechtzienden gebruikt kunnen worden.

Stilstaan bij prikkels die websites kunnen geven

Door Autisme, Cognitieve Beperking Geen Reacties

Écht mooie websites gaan verder dan de opmaak als het gaat om de ervaring die neurodiverse* mensen erbij hebben. Als autist kan het ingewikkeld zijn om je een weg te banen door de overload aan informatie en prikkels die websites kunnen geven.

groen rondje met de naam Eva

Eva van Dam

Eva is dubbele masterstudent, marketeer en heeft autisme. Ze schrijft voor Digitaal Toegankelijk over hoe zij vanuit haar autisme de digitale wereld ervaart.

Informatieverwerking bij autisme

Informatie op websites wordt niet alleen maar in tekst weergegeven. Er is een enorme variate aan kleuren, afbeeldingen, filmpjes, geluid en andere opmaakopties beschikbaar om de website zo mooi mogelijk te maken. En natuurlijk zijn er echt mooie, inspirerende websites, maar dit zijn ze pas als ze toegankelijk zijn. Juist al die extra prikkels kunnen het voor mij namelijk moeilijk maken om de informatie tot mij te nemen.

vrouw in metro kijkt op telefoon

Mensen met autisme, autisten, verwerken informatie die binnenkomt vanuit de zintuigen op een andere manier in de hersenen dan mensen zonder autisme. Voor mij betekent dit dat ik erg gevoelig ben voor geluid, een ander kan niet goed tegen teveel visuele prikkels en weer een ander is daar juist ondergevoelig voor. Belangrijk is dat de keuze in de hoeveelheid prikkels die je binnenkrijgt, overgelaten wordt aan de bezoeker.

Opgedrongen informatie

De vraag is dus: kan ik er zelf voor kiezen om een filmpje af te spelen, of speelt deze vanzelf af zodra ik de pagina open? Wanneer dat laatste het geval is, is het kruisje rechtsboven in snel gevonden. Het geluid overvalt mij en komt onverwachts binnen. De prikkels worden opgedrongen en hebben een averechts effect.

Heldere structuur

Voor mij is het ook belangrijk dat de structuur van een website duidelijk en voorspelbaar is. Navigeren door een website vol prikkels gaat makkelijker als ik kan anticiperen op waar ik informatie kan vinden. Een gestructureerd menu, titels en koppen op een pagina en duidelijke linkteksten werken voor mij beter. Die linkteksten zorgen ervoor dat ik weet wat ik ga vinden achter linkjes en op de pagina. Gebruik dus geen ‘klik hier’ maar ‘meer informatie over [onderwerp]’. 

man zit alleen in een leeg café met een hoofdtelefoon op, een laptop open en leest en boek

De rol van de omgeving

Waar opent iemand een bepaalde website? Natuurlijk is dit lastig om te voorspellen, maar niet onmogelijk. In een winkelcentrum, trein of andere onrustige omgeving is het voor mij nog lastiger om om te gaan met een website vol afleidende prikkels dan wanneer ik rustig thuis een website open. En ook het moment speelt een rol, nog fris in de ochtend of moe aan het einde van de dag maakt een verschil in hoe overprikkeld ik die dag al ben. Het gaat dus verder dan de website zelf. 

Toegankelijker voor meer mensen

Autisme beïnvloedt ál mijn ervaringen en waarnemingen in meer of mindere mate. Ik kan het ‘autist zijn’ niet even uitzetten. Ik zie het echter niet als beperking, maar voel mij soms wel beperkt in de samenleving omdat ik moet functioneren in een wereld die niet lijkt afgestemd op ‘anders-zijn’.

Een website toegankelijk maken voor autisten, betekent de website toegankelijker maken voor een veel grotere groep mensen. Waar iemand met autisme gevoelig voor is, verschilt per autist. En iemand zonder autisme kan gevoelig zijn voor dezelfde zaken als iemand mét autisme. Elke autist is namelijk ook gewoon mens met een natuurlijke diversiteit. En die diversiteit is niet meer vrijblijvend.

Kortom: zorg ervoor dat de informatie op je website echt iets toevoegt, dat deze gestructureerd wordt weergegeven en geef een keuze in het gebruik van prikkels. Met een mooi opgemaakte website is niets mis en je bereikt er meer mensen mee!

 

*Neurodiversiteit gaat er van uit dat mensen met, bijvoorbeeld, autisme een andere ‘bedrading’ hebben in hun hersenen. Dit maakt ze anders. Maar anders betekent nadrukkelijk niet ‘minderwaardig’ of ‘ziek’. Sterker nog: juist door hun anders-zijn leveren mensen met autisme volgens de neurodiversiteitsbeweging een waardevolle bijdrage aan de maatschappij. Deze benadering is heel anders dan het zogeheten biomedische model. Dat gaat er namelijk van uit dat autisme een ‘stoornis’ is in de hersenen, een soort defect dus.
Bron: Nederlandse Vereniging voor Autisme

Online onderwijs voor studenten met autisme

Door Autisme, Cognitieve Beperking Geen Reacties

Ruim 9 maanden geleden ging Nederland een intelligente lockdown in. Winkels, restaurants en ook universiteiten sloten hun deuren om zo de verspreiding van het coronavirus in te dammen. De impact die deze lockdown had en nog steeds heeft, is ongekend.

Ook studenten worden door de maatregelen geraakt. Vóór de lockdown hadden veel studenten naast het studeren, een rijk sociaal leven. Nu wonen, werken en studeren ze vaak vanachter de laptop in hun kleine studentenkamer. Uit onderzoek blijkt dat vergeleken met andere leeftijdsgroepen, het isolement dat bij studenten is ontstaan door corona zorgt voor meer depressie en eenzaamheid.

student zit op bed met laptop

Los van het sociale isolement, brengen de maatregelen ook andere wijzigingen met zich mee. Want in hoeverre zijn universiteiten in staat om hun onderwijsmethoden – van college tot tentamen – om te zetten naar online? En in hoeverre houden ze hierbij ook rekening met studenten met een beperking?

Digitaal Toegankelijk.nl sprak met Eva*, masterstudent Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam, over haar ervaringen met online onderwijs en online tentamens als student met autisme.

*Eva’s echte naam is bij Digitaal Toegankelijk.nl bekend

Terugkijken van colleges

Juist voor studenten met een autismespectrumstoornis, is het waardevol om colleges terug te kunnen kijken. De kenmerken van een live college (pre-corona) met alle prikkels van dien vallen hierdoor weg. Echter blijkt het in de praktijk niet altijd mogelijk. De mails van Eva naar docenten om de colleges op te nemen, werden niet altijd goed ontvangen. Pas na ingrijpen van de studieadviseur van Eva werden alle colleges opgenomen zodat deze op een ander moment terug gekeken kunnen worden.

Waar Eva op de UvA tussen honderden andere studenten in een grote zaal haar tentamens moest maken, was er op de Vrije Universiteit een prikkelarme ruimte beschikbaar. Helaas heeft Eva hier geen gebruik van kunnen maken, omdat alle tentamens dit studiejaar online zijn afgenomen i.v.m. corona. En ze merkt dat er bij de online tentamens minder rekening gehouden wordt met studenten met een beperking.

Online tentamens 

De overgang van tentamens maken in een grote zaal naar tentamens maken op een studentenkamer heeft voor veel studenten voor impact gezorgd. Waar colleges zonder veel extra problemen thuis gevolgd kunnen worden, is dit voor tentamens een stuk ingewikkelder. Universiteiten moeten op afstand kunnen checken dat studenten niet tijdens het tentamen informatie opzoeken of op andere manieren frauderen.

‘Online proctoring’ is een veelgebruikte oplossing voor dit probleem. Het is een soort online surveillance, waarbij studenten op verschillende manieren in de gaten worden gehouden tijdens het maken van een tentamen. Via de webcam worden studenten non-stop gefilmd, het scherm van de laptop wordt opgenomen en sommige universiteiten eisen zelfs dat de student zijn/haar telefoon achter het bureau plaatst zodat de gehele kamer gezien wordt.

Voor de tentamens van Eva gold dat ze haar scherm moest delen en toegang tot haar webcam moest verlenen. Zo kon zij (en andere studenten) tentamens maken vanuit haar huis, met alle voordelen van dien. Echter heeft deze vorm van het afnemen van tentamens ook nadelen. Want, in een tentamenzaal kan je je vinger opsteken als er iets fout gaat, maar hoe doe je dit tijdens een online tentamen? Gebruik van een telefoon wordt als fraude bestempeld. Daarnaast, wie moet je eigenlijk bellen?

 

student op bank met laptop

Onbereikbaarheid

Eva heeft dit probleem zelf ook ondervonden. Ze heeft vanwege haar autisme, altijd recht op extra tijd om haar tentamens te maken. Tijdens een recent tentamen bleek dat er geen rekening was gehouden met de extra tijd die ze zou moeten krijgen.

In een poging dit recht te zetten, contacteerde ze de helpdesk van de online proctoring software. Die reageerde wel, maar kon Eva niet verder helpen. Haar docent en studieadviseur waren tijdens het tentamen niet bereikbaar, omdat het niet toegestaan is om een ander scherm dan het tentamenscherm open te hebben.  De stress die die dit opleverde zet je met autisme niet zomaar van je af. Hierdoor kon Eva én pas later aan de slag met het tentamen én had zij minder tijd om het tentamen te voltooien.

Tip van Eva: verplaats je in de ander

Studenten staan er tijdens de tentamens alleen voor. De afwezigheid van een contactmogelijkheid raakt juist de studenten die het nodig hebben extra hard. Na ruim 9 maanden online onderwijs zouden universiteiten meer moeten inzetten op online ondersteuning en het anders aan moeten pakken. Eva’s belangrijkste tip voor universiteiten is daarom om het probleem door de ogen van mensen die niet hetzelfde zijn als jij, te zien.

 


Vandaag de dag is een onderwijssysteem dat voor iedereen in dezelfde mate te gebruiken valt nog belangrijker dan ooit. Digitaal Toegankelijk.nl verzamelt daarom de ervaringen van studenten uit heel het land. Ben of ken jij iemand die een vergelijkbare ervaring heeft meegemaakt? Laat het ons weten! Bezoek de contactpagina en stuur ons een mailtje.

Klik hier om meer te lezen over digitale toegankelijkheid op Nederlandse universiteiten.

 

Mensen met een beperking zijn niet alleen blind of doof

Door Apps & Websites, Auditieve Beperking, Cognitieve Beperking, Fysieke beperking, Taalberperking, Tips & Trics, Visuele Beperking Geen Reacties

Voor wie is digitale toegankelijkheid van belang?

Ondanks de toename in draagvlak is de waarde van digitale toegankelijkheid bij veel beleidsmakers, developers, marketeers en anderen nog steeds onduidelijk. Voor mensen zonder beperking is het moeilijk om te zich in te leven in de hindernissen die ontoegankelijke websites en apps daadwerkelijk met zich meebrengen. Onbekend maakt onbemind, zullen we maar zeggen. 

De groep Nederlanders met een beperking – die nu ongeveer 4 miljoen mensen groot is – wordt naar verwachting de komende jaren alleen maar groter. Wie zijn deze 4 miljoen Nederlanders? En, nog belangrijker, tegen welke drempels lopen zij aan?

Welke beperkingen zijn er eigenlijk?

De noemer ‘beperkingen’ is een parapluterm waaronder tientallen verschillende beperkingen vallen. Sommige van deze beperkingen zijn duidelijker zichtbaar (lichamelijke beperkingen), andere zijn minder zichtbaar (mentale beperkingen).

Je kunt de beperkingen als volgt onderverdelen:

Lichamelijke beperkingen

  • Auditieve beperkingen
  • Visuele beperkingen
  • Motorische beperkingen

Mentale beperkingen

  • Cognitieve beperkingen
  • Psychosociale beperkingen

Hieronder nemen we steeds één van deze beperkingsgroepen centraal, met uitzondering van psychosociale beperkingen, die worden in dit artikel niet behandeld. Per onderdeel wordt de grootte van de groep besproken, de struikelblokken die deze mensen online en offline tegenkomen en de belangrijkste oplossingen die developers kunnen implementeren. 

Auditieve beperkingen

Afbeelding van een oor met een oorbel erin
Afbeelding: oor met een oorbel

De eerste twee groepen uit dit overzicht zijn voor veel mensen de meest bekende beperkingen. Toch wordt er in de praktijk nog veel te weinig rekening gehouden met doven en slechthorenden. Deze groep bestaat uit 1,5 miljoen mensen, dus bijna één tiende van de Nederlandse samenleving. Naar verwachting groeit deze groep door vergrijzing van de bevolking de komende jaren in omvang. 

Mediagebruik is voor mensen met een auditieve beperking niet zo vanzelfsprekend als voor de goed horende medemens. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een kappersafspraak; hoe bel je de kapper op als je slechthorend of doof bent?

Hoe kom je in contact met bedrijven als doof persoon?

Ook online lopen doven en slechthorenden tegen dingen aan. Veel grotere bedrijven vermelden op hun website enkel een telefoonnummer, geen e-mailadressen of mogelijkheid om te chatten. Hoe stel je dan als doof persoon een vraag over bijvoorbeeld je bestelling? Verder zijn mediaspelers op websites, video’s op YouTube en op social media voor gebruikers met een auditieve beperking onbegrijpelijk als er geen ondertiteling of audiodescriptie aan is toegevoegd.

Doven en slechthorenden krijgen slechtere zorg

Uit onderzoek is ook nog eens gebleken dat doven en slechthorenden slechter kunnen communiceren met artsen, waardoor deze groep slechtere zorg ontvangen dan mensen die wel goed kunnen horen.

Een recente ontwikkeling; het thuiswerken en thuis studeren als gevolg van het coronavirus, zorgt ook voor moeilijkheden. Digitaal Toegankelijk.com’s Claire – die zelf doof is – vertelt in dit artikel meer over haar digitale contacten tijdens de coronaperiode.

Optimaliseren voor een auditieve beperking

Hoe zorg je ervoor dat doven en slechthorenden jouw website goed kunnen gebruiken?

  • Belangrijk is om aan alle video’s, animaties en andere gesproken media altijd (de optie tot) ondertiteling aan te bieden.
  • Biedt meerdere contactopties, alleen een telefoonnummer is niet genoeg.
  • Gebruik eenvoudig taalgebruik. Voor sommige doven is Nederlands niet de eerste, maar tweede taal, na gebarentaal. 
  • Gebruik opsommingen voor belangrijke content.

Klik om meer artikelen te lezen over auditieve beperkingen.

Visuele beperkingen

Oog van heel dichtbij gefotografeerd
Afbeelding: Oog van dichtbij

Visuele beperkingen vallen samen met auditieve beperkingen onder de gemeenschappelijke noemer ‘zintuiglijke beperkingen’. Digitaal Toegankelijk.com merkt dat er bij het bouwen van websites en apps vaker met deze groep rekening wordt gehouden dan met andere beperkingen.

Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau zijn er in Nederland bijna 1 miljoen mensen met een matige of ernstige visuele beperking. Voor de mensen met een matige beperking is bijvoorbeeld het lezen van een krant moeilijker. De andere groep, mensen met een ernstige visuele beperking, hebben moeite met kleine letters in het algemeen en met het herkennen van gezichten. Het aantal volledig blinden wordt geschat op zo’n 75.000 mensen. 

De gevolgen van een visuele beperking voor je online bestaan

Door slecht of niet te kunnen zien, ziet je dagelijks leven er anders uit. Zo is deze groep in digitale communicatie bijvoorbeeld afhankelijk van schermlezers; ingebouwde software die tekst van beeld voor de gebruiker voorleest. In onderstaande video is te zien hoe Ed zijn telefoon via een schermlezer gebruikt. 

https://www.youtube.com/watch?v=zlEYz4umqrs&feature=emb_title&ab_channel=DigitaalToegankelijk
Filmpje van hoe Ed, die blind is, zijn smartphone gebruikt

Schermlezers werken zo goed als de website/content is die opgelezen wordt. Wanneer de content niet is geoptimaliseerd voor schermlezers, missen gebruikers de boodschap. Dit zorgt voor verwarring en ergernissen. Zo zijn het gebruik van veel emoji’s op social media een ergernis, worden afbeeldingen niet voorzien van alt teksten, waardoor deze niet leesbaar zijn en is het updaten van besturingssoftware verbonden aan complicaties

Op websites zijn gelijksoortige struikelblokken te vinden. Zo worden knoppen en hyperlinks niet op de juiste manier gelabeld, waardoor schermlezers ze niet kunnen voorlezen. Ook ontbreekt vaak structuur in de CSS en HTML code van een website. Deze structuur helpt de gebruikers van schermlezers om snel door een tekst heen te springen zonder alles te hoeven horen, denk bijvoorbeeld aan het steeds opnieuw voorlezen van een hoofdmenu wanneer je naar een ander pagina navigeert.

De consequenties van onbruikbare websites en apps kunnen ernstig zijn. Uit onderzoek van Digitaal Toegankelijk.com bleek namelijk dat de mobiele apps van supermarkten niet goed te gebruiken zijn met een schermlezer. Dit betekent dat 1 miljoen blinden en slechtzienden hun dagelijkse maaltijd niet moeiteloos online kunnen bestellen. Een kwalijke zaak, zeker in tijden van corona. Lees hier meer over het optimaliseren voor schermlezers of andere toegankelijkheidsopties van iOS en Android.

Optimaliseren voor een visuele beperking

  • Zorg dat websites altijd voorgelezen kunnen worden.
  • Maak het lettertype en de lettergrootte aanpasbaar. Zo kunnen bezoekers het naar wens aanpassen.
  • Zorg dat websites tot 200% vergroot kunnen worden zonder dat de kwaliteit of de functionaliteit verloren gaat.
  • Label onderdelen van de site zoals afbeeldingen, knoppen en hyperlinks met de juiste benaming.
  • Breng structuur aan in pagina’s middels HTML en CSS code.
  • Zorg voor voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond.

Klik om meer artikelen te lezen over visuele beperkingen.

Cognitieve beperkingen

Afbeelding van verschillende walnoten op een blauwe achtergrond.
Afbeelding: Walnoten op een blauwe achtergrond

Een cognitieve beperking is vaak moeilijker waar te nemen dan de eerder genoemde beperkingen. Cognitieve beperkingen hebben vaak te maken met het zenuwstelsel. Door stoornissen in het zenuwstelsel, waaronder de hersenen, kunnen problemen met het geheugen, taal, gedrag of het oplossen van problemen opspelen. Een cognitieve beperking heeft niet per se invloed op de intelligentie van een individu. 

Omdat het spectrum aan cognitieve beperkingen zo groot is, is het moeilijk exact te benoemen hoeveel mensen een beperking hebben, die in deze groep valt. Enkele voorbeelden van cognitieve beperkingen zijn:

  • Dementie (270.000 mensen) 
  • Verstandelijke beperking (142.000 mensen) 
  • Zwakbegaafdheid (2,2 miljoen mensen) 
  • Een taalontwikkelingsstoornis (TOS, zo’n 2 kinderen per klas gemiddeld)
  • Spraakbeperkingen (geen totale cijfers bekend)
  • ADHD (2,9% van de kinderen, 2,1 % van de volwassenen)
  • Het autistisch spectrum (geen totale cijfers bekend)
  • Epilepsie (120.000 mensen)

Een cognitieve beperking en het internet

Het brede scala aan beperkingen laat direct het belang van optimalisatie voor deze groep zien. Want, waar loopt deze groep op het internet eigenlijk tegenaan? Veel voorkomende ergernissen zijn onnodig moeilijke taal en onnodig moeilijke zinnen. Voor mensen die geen cognitieve beperking hebben, kan het moeilijk zijn om het belang van optimaliseren voor deze groep in te zien. In dit interview vertelt Cindy over hoe haar taalontwikkelingsstoornis invloed heeft op het dagelijkse digitale leven.

Andere punten waarvoor moet worden opgepast, zijn video’s die vanzelf beginnen met spelen en knipperende en drukke animaties. Daarnaast helpen afbeeldingen en illustraties om lange teksten te doorbreken. Een complete lijst met struikelblokken voor deze doelgroep is terug te vinden in het artikel obstakels voor internetters met ADHD.

Optimaliseren voor een cognitieve beperking

  • Vermijd onnodig moeilijke taal.
  • Zorg voor genoeg tijd in video’s en animaties om mee te lezen.
  • Breek lange zinnen op in kortere delen.
  • Werk niet met video’s die vanzelf afgespeeld worden.
  • Zorg dat er geen drukke animaties of gif’s op een website staan.
  • Maak consistent gebruik van iconen en illustraties die tekst ondersteunen.
  • Gebruik de juiste kleur contrast ratio’s
  • Verwerk een simpele navigatiestructuur in websites en apps.

Klik om meer artikelen te lezen over cognitieve beperkingen.

Mobiliteitsbeperkingen

Afbeelding: Vrouw in rolstoel van achteren gefotografeerd
Afbeelding: Vrouw in rolstoel

De naam geeft het misschien al weg, iemand met een mobiliteitsbeperking (ook wel motorische beperking genoemd) heeft problemen met bewegen. De oorzaak hiervan kan liggen in de spieren, gewrichten en/of het skelet. Naast de oorzaak verschilt ook de zichtbaarheid van mobiliteitsbeperkingen sterk per beperking. Een rolstoel geeft bijvoorbeeld meer weg dan iemand met reuma. 

In totaal telt Nederland ongeveer 1,4 miljoen mensen met een mobiliteitsbeperking. Net als voor de andere beperkingen, geldt dat een mobiliteitsbeperking invloed heeft op je online gedrag.

Gebruik van toetsenbord

Vaak gebruiken mensen met een mobiliteitsbeperking het toetsenbord in plaats van de muis om door websites te bewegen. Het gebruik van een toetsenbord in plaats van een muis vraagt om geoptimaliseerde websites. Zo wordt er vaak een extra header vertoond zodra de eerste tab (de toets waarmee gebruikers door opties klikken) wordt ingedrukt. Deze header toont snelle opties naar specifieke inhoud van de tekst. Tijdens de ontwikkeling van websites dient overigens rekening gehouden te worden met de zogenaamde ‘keyboard trap’ (of keyboard val). Dit punt wordt bereikt wanneer het toetsenbord niet meer gebruikt kan worden om te navigeren. De gebruiker zit dan vast op de website.

Meer informatie en tips voor het optimaliseren voor gebruikers van een toetsenbord is op deze pagina terug te vinden.

Optimaliseren voor een mobiliteitsbeperking

  • Vermijd de zogenaamde keyboard trap. Test websites zelf uit door via het toetsenbord te navigeren.
  • Voeg een speciale header toe met elementen en hyperlinks die de gebruiker sneller door de website heen helpen.
  • Zorg dat het huidige/geselecteerde element oplicht of gearceerd is als deze is geselecteerd. Dit vergroot het overzicht voor de gebruiker.
  • Check of interactieve elementen als contactformulieren via het toetsenbord te bedienen zijn, inclusief de shift-tab functie om een veld terug te gaan.

Waarom werken aan toegankelijke websites en apps?

De afgelopen paragrafen geven het belang van toegankelijke websites en apps goed weer. Developers hebben hierin veel macht, zij zijn in staat om deze 4 miljoen mensen met een beperking, zich minder beperkt te laten voelen. Mocht deze reden niet doorslaggevend zijn, de volgende factoren spelen ook mee:

  • Toegankelijke websites worden beter gevonden in Google (betere SEO).
  • Wanneer er systematisch op digitale toegankelijkheid wordt gelet, is het geen extra werk om websites en apps toegankelijk te maken.
  • Voor (semi-)overheden is een toegankelijke website of app wettelijk verplicht.
  • Klanten zijn loyaler aan toegankelijke websites dan aan niet toegankelijke websites.
  • Door vergrijzing neemt de vraag naar digitale toegankelijkheid de komende jaren toe.
  • Digitale toegankelijkheid vergroot de doelgroep van websites en apps. Inclusieve websites hebben een voordeel van zo’n 4 miljoen potentiële bezoekers ten opzichte van niet-inclusieve websites.

Werken aan digitale toegankelijkheid

Digitale Toegankelijk.com helpt overheden, ondernemers en andere organisaties bij het realiseren van digitale toegankelijke projecten. De unieke combinatie van testen zorgt voor een uitstekend beeld van de toegankelijkheid van websites. Zo worden websites en apps niet alleen getest door middel van de webrichtlijnen, maar ook door mensen met diverse beperkingen. 


Benieuwd wat Digitaal Toegankelijk.com voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met de specialisten op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Digitaal toegankelijk

Een dementievriendelijke website ontwerpen

Door Cognitieve Beperking, Geheugenbeperking Geen Reacties

Digitale toegankelijkheid is een onderwerp waar web developers, marketeers, bestuurders en managers niet langer omheen kunnen. Buiten het feit dat het voor (semi)overheidswebsites verplicht is, zijn er andere motieven voor het implementeren van digitale toegankelijkheid. Echter is het niet altijd duidelijk welke groepen mee moeten worden genomen bij het plannen van een inclusieve website.

Eerder verschenen op Digitaal Toegankelijk.com al artikelen over groepen die baat hebben bij digitale toegankelijkheid, zoals mensen met ADHD, met een mobiliteitsbeperking of een visuele beperking. Een andere, helaas in omvang groeiende, groep bestaat uit mensen met dementie. In dit artikel worden praktische tips besproken voor het ontwikkelen van een dementievriendelijke website.

Dementie in Nederland

Alzheimer Nederland omschrijft dementie als een verzamelnaam voor een combinatie van symptomen waarbij de hersenen informatie niet goed meer kunnen verwerken. Doordat zenuwcellen in de hersenen of de verbindingen tussen zenuwen kapot gaan, wordt het functioneren van de hersenen beperkt. De snelheid waarmee de hersenen achteruit gaan verschilt sterk per persoon.

De meest voorkomende vorm van dementie is de ziekte van Alzheimer. Net als bij andere vormen van dementie krijgen mensen te maken met symptomen als geheugenproblemen, moeite met cognitieve vaardigheden en veranderingen van karakter en gedrag. Ook het zichtvermogen kan achteruit gaan, net als de mogelijkheid om verbanden te leggen. Het is duidelijk dat dit een impact heeft op online surfgedrag, maar voor hoeveel mensen eigenlijk?

Één op de vijf mensen krijgt een vorm van dementie. Bij vrouwen is deze ratio met een op de drie hoger, dan bij mannen. De ziekte wordt vaak geassocieerd met ouderdom en dit is niet onterecht. Bij mensen boven de 90 heeft maar liefst 40% te maken met symptomen van dementie. In totaal komt dit landelijk neer op ruim 280.000 mensen met dementie. Naar verwachting stijgt dit aantal door vergrijzing naar een half miljoen in 2040. Dit onderstreept nogmaals het belang van dementievriendelijke websites.

grafische tekening van hersenen omhoog gehouden door hand

Dementievriendelijke web development

Websites die niet aangepast zijn aan de voorkeuren van deze groep groep, zijn niet of moeilijk te gebruiken voor mensen met dementie. Het vormgeven en ontwikkelen van dementievriendelijke websites heeft veel raakvlakken met andere aspecten van digitale toegankelijkheid, maar kent zeker unieke aspecten. Hieronder zijn praktische tips beschreven, welke direct door developers toegepast kunnen worden.

Navigatiestructuur en menu’s

De navigatie/menustructuur van een website fungeert als de basis van een toegankelijke website. In een vorig artikel werd het belang van een menustructuur die met een toetsenbord bediend kan worden beschreven. Ook voor een dementievriendelijke website speelt de menustructuur een belangrijke rol. Een belangrijk element, dat ook significant bijdraagt aan de SEO waarde van een website, is het gebruik van breadcrumbs. Hiermee wordt het doorlopen pad weergegeven en krijgen gebruikers de mogelijkheid om terug naar de vorige pagina te gaan.

Veel vormgevers zullen het niet eens zijn met de volgende tip: plaats een ‘home’ knop in het menu. Niet voor iedereen is het voor de hand liggend dat het logo linksboven een website je naar de homepage stuurt. Door een home knop toe te voegen, worden frustraties bij (onder andere) mensen met dementie bespaard.

Websites kunnen onduidelijk overkomen voor mensen met dementie. Door in de menustructuur het actieve gedeelte van de website aan te geven, kan er verduidelijking aangebracht worden, zeker voor mensen met dementie. Op Digitaal Toegankelijk.com gebeurt dit bijvoorbeeld door het actieve item te onderstrepen. Er zijn talloze opties, voor iedere huisstijl is een mogelijkheid.

Onder ouderen neemt het gebruik van tablets nog steeds toe. Niet zonder reden, tablets zijn gemakkelijk te bedienen, kunnen overal gebruikt worden en beperken de gebruiker niet. Veel webmasters zullen in de bezoekersstatistieken van de website zien dat gebruikers vooral op mobiele telefoons de website bezoeken. Toch is het van belang om deze groep mee te nemen bij het ontwikkelen van een website. Zorg bijvoorbeeld dat knoppen en links ook op tablets te gebruiken zijn.

Samengevat:

  • Gebruik breadcrumbs
  • Voeg een home knop toe aan het menu
  • Zorg dat het duidelijk is op welk onderdeel van de website een bezoeker zich bevindt
  • Maak websites tabletvriendelijk

Tekstuele content

Het belang van een duidelijke tekst is een van de voor de hand liggende tips voor dementievriendelijke websites. Door zo min mogelijk complexe, zeer algemene of dubbelzinnige taal te gebruiken, blijft de rode draad ook voor mensen met dementie te volgen. Een goed praktijkvoorbeeld hiervan is een call to action als ‘Meedoen!’. Voor gebruikers die moeite hebben om verbanden te leggen en niet goed uit de context op kunnen maken wat er wordt bedoeld, is dit een te vage beschrijving van wat er achter de link of knop te verwachten valt. Een goed uitgangspunt is om knoppen te ontwikkelen die, ook voor mensen die de context niet kennen, begrijpelijk te maken.

Daarnaast gelden ook hier de algemene tips voor digitaal toegankelijke teksten: korte alinea’s, een lettertype dat door de gebruiker in grootte aangepast kan worden, geen gebruik van jargon en genoeg witruimte tussen regels in. In de webrichtlijnen van de WCAG staan de specificaties voor deze onderdelen.

Uiteraard is ook het lettertype van tekst op de website van belang. Er wordt aangeraden om san serif lettertypes te gebruiken, omdat letters gemakkelijker van elkaar onderscheiden kunnen worden dan bij serif lettertypes. Probeer je als vormgever ook zo veel mogelijk te beperken tot één lettertype.

Om grote stukken tekst overzichtelijk te houden, kunnen opsommingen na alinea’s gebruikt worden. Een bijkomend voordeel hiervan is dat de website voor iedere bezoeker gestructureerder, duidelijker en overzichtelijker wordt.

Een laatste tip voor tekstuele content is de mogelijkheid om pagina’s te printen. Zeker voor langere, informatieve stukken tekst kan het voor mensen met dementie gemakkelijker zijn om dit van papier te lezen. Maak het gebruikers gemakkelijker door een print icoon toe te voegen en het format van de site aan te passen naar printformaat.

Samengevat:

  • Vermijd complexe, algemene en dubbelzinnige taal
  • Schrijf korte alinea’s, gebruik genoeg witruimte en vermijd jargon
  • Zorg dat de gebruiker de grootte van het lettertype aan kan passen
  • Gebruik serif lettertypes
  • Vat na onderdelen de belangrijkste content samen
  • Maak pagina’s printvriendelijk

Vormgeving

Afhankelijk van de vorm van dementie die mensen hebben, kan een verminderd zicht ook opspelen. Daarom is het van belang om een kleurenpalet waarbij de contrastverhouding tussen tekst en achtergrond minstens 4,5: 1 is. In dit onderdeel van de WCAG lees je meer over advies over contrast.

Een tip die eigenlijk voor alle internetgebruikers zou moeten gelden is: vermijd tekst met een foto of illustratie als achtergrond. Buiten het feit dat tekst moeilijker leesbaar is met een onregelmatige achtergrond, leidt dit de bezoekers onnodig veel af van de daadwerkelijke content van je website.

Afbeeldingen en illustraties laten een website tot leven komen. Vrijwel niemand zit te wachten op eindeloze lappen tekst. Ook voor mensen met dementie kunnen afbeeldingen bijdragen aan een prettige online ervaring. Een vereiste hiervoor is dat afbeeldingen de boodschap van de tekst moeten ondersteunen. De gebruiker mag dus niet worden afgeleid door (onnodige) visuele elementen op de pagina. Hoe meet je dit? De beste manier om erachter te komen of je website dementievriendelijk is, is door deze te laten testen door mensen met dementie. Digitaal Toegankelijk.com helpt organisaties hierbij, door testsessies te houden en testgroepen samen te stellen. Lees hier meer informatie over een website of app laten testen door mensen met dementie.

Het ondertitelen van video’s zou bijna verplicht moeten zijn. De lijst met groepen mensen die hier profijt van hebben is eindeloos. Niet alleen mensen met een auditieve beperking hebben hier baat bij, ook voor mensen met dementie voegt ondertiteling bij video’s ongekende waarde toe. Door mee te kunnen lezen kan een bezoeker makkelijk de aandacht bij de boodschap houden en de rode draad blijven volgen.

De laatste tip van dit artikel heeft betrekking tot podcasts. De populariteit van podcasts is de laatste jaren enorm gestegen. Veel websites plaatsen interviews of stukken tekst ook als auditieve boodschappen op een website, via platforms als Soundcloud. Door een foto van de spreker bij een bericht te plaatsen, is het voor mensen met dementie gemakkelijker om verbanden te leggen en de podcast af te luisteren.

Samengevat:

  • Zorg voor voldoende contrast tussen tekst- en achtergrondkleur
  • Plaats tekst op een effen achtergrond
  • Gebruik alleen afbeeldingen als deze waarde toevoegen
  • Voorzie video’s op je pagina van ondertiteling
  • Plaats een foto van de spreker bij podcasts

Dementievriendelijke websites

Zeker nu heel de wereld is aangewezen op zijn eigen huis en zo min mogelijk bezoek ontvangt, zijn we aangewezen op online middelen om contacten te onderhouden. Dit geldt uiteraard ook voor mensen met dementie. Door bij het ontwikkelen van websites rekening te houden met deze groep, maken we de online wereld een stuk inclusiever.

Digitaal Toegankelijk.com helpt organisaties bij het ontwikkelen van digitaal toegankelijke producten als websites en apps. Lees meer over hoe Digitaal Toegankelijk.com werkt aan een inclusiever internet of neem via onderstaande knop direct contact met ons op.

Maak ook jouw website of app toegankelijk!

We komen graag langs om te bepalen welke stappen jullie kunnen zetten richting een toegankelijk product

Afspraak maken
Digitaal toegankelijk

Obstakels voor internetters met ADHD

Door ADHD Geen Reacties

Veel content over digitale toegankelijkheid heeft een visuele- of auditieve beperking centraal staan. Dit soort beperkingen  zijn voor de hand liggend en zullen daarom vaak het eerste zijn waar mensen aan denken als het om digitale toegankelijkheid gaat. Een groep die in andere gevallen, zoals in het onderwijs, meer aandacht krijgt, bestaat uit mensen met ADHD. Niet gek dat er op scholen rekening  wordt gehouden met deze groep, omdat volgens het RIVM 2,9% van de personen onder  de 18 ADHD heeft. Voor volwassenen is dit zo’n 2,1%. In totaal zijn dit dus zo’n 400.000 mensen in heel Nederland. 

Door de struikelblokken van deze groep beter te begrijpen, kan ook het internet zo gemakkelijk  mogelijk worden ingericht voor  mensen  met ADHD. In dit artikel worden online obstakels voor mensen met ADHD besproken, zodat web developers en online marketeers rekening kunnen houden met deze groep tijdens het bouwen van het internet.

Cognitieve uitdagingen

Het doel van Digitaal Toegankelijk.com is werken naar een toegankelijk  internet, voor iedereen. Naast het optimaliseren van websites voor schermlezers of het gebruik van een toetsenbord, is optimaliseren voor mensen met ADHD  dus ook van belang. Maar, hoe anders is surfen op het internet voor deze mensen eigenlijk? De beperkingen waar iemand met ADHD tegenaan kan lopen worden hieronder beschreven, opgedeeld in twee groepen: aandacht gerelateerd en hyperactief impulsief. 

Aandacht gerelateerd

Voordat de beperkingen beschreven worden, moet vermeld worden dat er niet zoiets bestaat als ‘de ADHD beperkingen/symptomen’. Ieder mens is uniek, zo ervaart ook ieder persoon met ADHD deze symptomen op zijn of haar eigen  manier. De beperkingen die hieronder besproken worden gelden over het algemeen.

Beperkingen van mensen met ADHD gerelateerd aan aandacht zijn:

  • Moeite hebben om aandacht voor een langere periode vast te houden.
  • Door overhaast na te denken, geen oog voor detail hebben.
  • Moeite hebben met het opvolgen van instructies.
  • Moeilijkheden hebben met het organiseren of plannen van van activiteiten.
  • Voorwerpen gemakkelijk kwijt raken.
  • Snel afgeleid zijn of dingen snel vergeten.

Hyperactief impulsief

ADHD beperkt mensen niet alleen op het gebied van aandacht. Ook het impulsieve/hyperactieve aspect heeft invloed op deze groep, ook wanneer zij het internet gebruiken. Enkele van deze beperkingen zijn:

  • Moeite hebben om te blijven zitten.
  • Extreem veel praten.
  • Wippen op stoelen of overmatig friemelen met de handen.
  • Een gevoel van rusteloosheid.
  • Moeite om in stilte te werken of studeren
  • Vragen beantwoorden zonder goed na te denken over het antwoord

Obstakels op het internet

In de praktijk leiden deze symptomen ertoe dat bezoekers op een website of app snel de aandacht kwijt zijn of overprikkeld raken door te veel afbeeldingen, tekst of andere elementen. Ook onverwachte of onlogische reacties zijn frustrerend. Een voorbeeld hiervan is een link die in een nieuw tabblad opent, terwijl overige links wel in hetzelfde venster geopend worden. 

Andere struikelblokken waar mensen met ADHD op het internet tegenaan lopen zijn:

  • Enorme lappen tekst.
  • Veel verschillende lettertypes.
  • Te weinig tijd in video’s om mee te lezen of om keuzes te maken in apps.
  • Complexe en onnodig lange formulieren.
  • Inconsistent gebruik van iconen.

Optimaliseren voor mensen met ADHD

De tips voor het bouwen van websites en apps voor mensen met ADHD zijn minder concreet dan voor mensen met een auditieve- of visuele beperkingen. Om  digitale projecten te maken die ook voor mensen met ADHD gebruiksvriendelijk zijn, is het van belang om niet te veel te vragen van de gebruiker. Praktische tips en tricks worden besproken in het artikel ‘Een toegankelijk internet voor mensen met ADHD’. Om het optimale resultaat te behalen, is het aan te raden om een website of app te  laten testen door mensen met ADHD. Op deze manier kan de doelgroep laten weten wat wel of niet werkt.

Digitaal toegankelijk

Toegankelijkheidsopties van iOS en Android

Door Apps & Websites, Auditieve Beperking, Cognitieve Beperking, Spraakbeperking, Taalberperking, Tips & Trics, Tools, Visuele Beperking Geen Reacties

Er zijn talloze oplossingen die bijdragen aan meer digitale toegankelijkheid. Deze bestaan zowel uit hardware, zoals schermlezers  of brailleleesregels, als uit software, denk aan programma’s die pagina’s leesbaar maken voor schermlezers. Veel van deze externe oplossingen worden behandeld in het nieuwsgedeelte van deze  website. 

Wat veel mensen niet weten, is dat de apparaten die wij dagelijks gebruiken al veel opties bieden om het internet toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Hieronder worden de toegankelijkheidsopties van iPads, iPhones en telefoons en tablets die op Android draaien, van merken zoals Samsung, Google, LG, Nokia, Sony en HTC.

Apple’s iOS

Apple neemt toegankelijkheid serieus en heeft de afgelopen jaren flink ingezet op digitale toegankelijkheid voor de besturingssoftware voor mobiele apparaten, iOS, en voor iMacs en MacBooks, macOS. In een eerder artikel werd Apple’s VoiceOver al besproken, de interne schermlezer ingebouwd in iOS. Hieronder staan andere toegankelijkheids oplossingen van het Amerikaanse bedrijf.

Een witte iPhone met zwart scherm op een houten tafel

Made for iPhone-gehoorapparaten

Bij het ontwikkelen  van deze gehoorapparaten  heeft Apple de fabrikanten ondersteund om de koppeling met iPhones mogelijk te maken. Hiervoor moesten geluidsprocessors voor iPhones en iPads ontwikkeld worden. Door drie keer op de thuisknop te klikken kun je eenvoudig de instellingen van het gehoorapparaat  aanpassen. Hierdoor wordt het mogelijk om de instellingen van het apparaat op de omgeving in te stellen. Zo kun je eenvoudig het gehoorapparaat aanpassen naar een rumoerig restaurant, zodat tafelgenoten beter verstaan kunnen worden. Een andere oplossing die je iPhone biedt, is het eenvoudig kunnen bekijken van de batterijstatus van je hoortoestel.  

Ondersteuning bij lezen

Voor mensen die moeite hebben met lezen, vanwege dyslexie of een taalachterstand, is er de optie om boeken, e-mails, websites en berichten te laten voorlezen. Als deze optie is ingeschakeld kan eenvoudig de opdracht gegeven worden aan een iPhone of iPad om de tekst op het scherm voor te lezen. 

Ondersteuning bij schrijven

Een andere optie die Apple biedt is het omzetten van gesproken boodschappen naar geschreven teksten. Zo wordt het voor analfabeten mogelijk om WhatsApps of e-mails te sturen. De berichten die inkomen kunnen eenvoudig voorgelezen worden door het apparaat.

Audio beschrijvingen bij films

Voor kijkers met een auditieve beperking is ondertiteling soms niet genoeg. Spannende muziek of geluiden uit de omgeving worden bijvoorbeeld niet meegenomen in de ondertiteling. Voor deze groep heeft Apple audio beschrijvingen toegevoegd aan films uit iTunes. Netflix heeft deze optie al langer.

Aangepaste weergave

De algemene weergave van de telefoons kan ook naar wens aangepast worden. Gebruikers die gevoelig zijn voor prikkels kunnen bijvoorbeeld donkere modus inschakelen, grijstinten activeren of andere kleuren filters toepassen op het scherm. Op deze manier maakt Apple  het gebruik van de telefoons voor iedereen mogelijk. 

Voorbeeld van donkere modus op iPhone

Voorbeeld van donkere modus op iPhone.

Toegankelijkheidsfuncties inschakelen

De oplossingen die hierboven beschreven zijn kunnen gemakkelijk ingeschakeld worden. iPhone gebruikers naar het beginscherm en klikken op ‘instellingen’, waarna het kopje ‘Toegankelijk’ zichtbaar wordt. Hier kan de gebruiker het apparaat aanpassen aan persoonlijke wensen.

Google’s Android

Wereldwijd draaien nog steeds de meeste telefoons  op het besturingssysteem van Google: Android. Ook Google neemt de toegankelijkheid van de  apparaten die op Android draaien serieus. Zo zijn de volgende oplossingen ontwikkeld voor gebruikers van Android telefoons en tablets.

Een schermlezer gebruiken

Google heeft Talkback ontwikkeld als interne schermlezer voor Android-apparaten. Deze oplossing beschrijft de knoppen en opties die op het scherm worden weergegeven, zodat ook mensen met een visuele beperking deze kunnen gebruiken. Daarnaast worden gebruikers  via een audioboodschap op de hoogte gesteld van nieuwe meldingen. Talkback is te activeren door beide volumetoetsen drie seconden in te drukken of door via ‘Instellingen’ naar ‘Toegankelijkheid’ en vervolgens naar ‘TalkBack’ te gaan.

Naast TalkBack heeft Android ook BrailleBack ontwikkeld. Deze software maakt het mogelijk om via Bluetooth brailleleesregels te verbinden aan smartphones. Hierdoor kan de gebruiker tekst bewerken of het apparaat bedienen via de brailleleesregel. 

Toestel extern bedienen

Via de functie ‘Toegang via schakelaar’ is de mobiele telefoon ook te bedienen  via een schakelaar of toetsenbord. Hierdoor worden smartphones makkelijker te gebruiken voor mensen met een motorische beperking. Naast een externe schakelaar of toetsenbord kunnen ook de knoppen op de zijkanten van de smartphone ingesteld worden om het toestel te bedienen. Op deze pagina staat meer informatie over het instellen van ‘Toegang via schakelaar’ voor Android.

Niet alleen is het mogelijk om Android  smartphones en tablets te bedienen met toetsenborden of schakelaars. Ook heeft Google het mogelijk  gemaakt om telefoons via spraak te bedienen. Door opdrachten op te lezen kan de gebruiker het Android-apparaat taken geven, welke anders via het touchscreen zouden gaan. Deze optie is te vergelijken met Apple’s Siri. 

Een samsung telefoon met Android

Opties voor aangepaste weergave

Als de gebruiker moeite heeft om teksten te lezen op Android telefoons, kan de weergavegrootte en de lettergrootte naar wens worden aangepast. Hiernaast kan het ingebouwde vergrootglas gebruikt worden om tijdelijk in te zoomen op onderdelen van het scherm. 

Voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels heeft Android diverse oplossingen ontwikkeld. Denk hierbij aan het kunnen inschakelen van een donker thema, kleurinversie, kleurcorrectie of tekst met hoog contrast. Donker thema en kleurinversie zorgen beiden voor meer donkere  tinten op het scherm. 

Het verschil tussen deze twee opties is dat bij kleurinversie alle kleuren omgedraaid worden, zo wordt zwarte tekst op een witte achtergrond witte tekst  op een zwarte achtergrond, en andersom. Ook verandert de kleur van media, zoals afbeeldingen en video’s. Bij donker thema wordt alleen de gebruikersinterface van Android en apps donkerder  gemaakt, kleuren in media veranderen niet. 

Hulp bij lezen

Android biedt de mogelijkheid handige live oplossingen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Zo kunnen gesprekken en video’s live getranscribeerd of vastgelegd worden. Zo kan een gebruiker met een auditieve beperking in realtime een telefoongesprek houden. 

Koppeling met een gehoorapparaat

Ook bij Android is het mogelijk om gehoorapparaten te koppelen aan een smartphone. Dit gaat eenvoudig via ‘Verbonden apparaten’ in het menu ‘Instellingen’. Hier kan een Bluetooth apparaat worden toegevoegd  aan de lijst met bestaande apparaten. Zo kan een hoortoestel bediend worden vanaf de telefoon en gemakkelijk aangepast worden aan de omgeving. 

Toegankelijkheids apps  van Android

In de digitaal winkel van Android, Google Play, is een heel groot aanbod apps ook de Android Toegankelijkheidstools te vinden. Deze app is een verzameling van toegankelijkheidsapps die gebruikt kunnen worden om Android-apparaten toegankelijker te maken voor gebruikers. Veel van de oplossingen die hiervoor genoemd zijn, zijn te vinden in dit pakket. 

Ook voor developers biedt Android een helpende hand. De Accessibility Scanner helpt ontwikkelaars om een app te testen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Apps worden beoordeeld op basis van contentlabels, grootte van het tikdoel, klikbare items en tekst- en beeldcontrast.

Het ontwikkelen van een digitaal toegankelijke website of app is een complex proces. In  de praktijk merken wij dat het developers veel helpt om een product te laten testen door mensen met een beperking. Digitaal Toegankelijk.com stelt testgroepen samen en begeleid testsessies op dit gebied. Op deze pagina staat dit proces uitgebreider beschreven

Naast het opzetten en uitvoeren van testsessies geven wij ook advies én ontwikkelen we toegankelijke online producten. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op via onderstaande knop. 

Maak ook jouw website of app toegankelijk!

We komen graag langs om te bepalen welke stappen jullie kunnen zetten richting een toegankelijk product

Afspraak maken
Digitaal toegankelijk

Een toegankelijk internet voor mensen met ADHD

Door ADHD, Apps & Websites, Cognitieve Beperking Geen Reacties

Vraag een willekeurige marketeer of schrijver naar zijn of haar perceptie van digitale toegankelijkheid en de kans is groot dat de antwoorden die gegeven worden betrekking hebben op visuele beperkingen. Dit is ook een van de meest voor de hand liggende beperkingen, met het oog op het visuele internet.

Echter wordt een veelvoorkomende beperking als ADHD vaak over het hoofd gezien door degene developers. Vreselijk frustrerend voor de ruim 250.000 Nederlanders met ADHD die dagelijks gebruik maken van het internet.

Wat zijn de online drempels?

Mensen zijn helaas niet zo goed in multitasken als we zelf denken. Voor internetgebruikers met ADHD is het nog een stuk moeilijker om aandacht te verdelen over verschillende objecten of onderdelen. Online heeft deze groep geregeld last van informatieoverlast. De enorme hoeveelheid aan beschikbare informatie zorgt ervoor dat het voor gebruikers moeilijk is om geconcentreerd te blijven op de taak waar hij of zij mee bezig is.

Onjuist gebruik van contrast

Deze informatieoverlast vertaalt zich in de digitale wereld naar bijvoorbeeld een website met veel verschillende afbeeldingen, kleuren en lettertypes. Voor veel mensen is het moeilijk om de aandacht te richten op de belangrijke aspecten, maar voor gebruikers met ADHD wordt dit nog een stuk moeilijker. Andere factoren die vergelijkbaar zijn, zijn video’s met veel animaties en flikkerende beelden. Overmatig gebruik van deze elementen kan zorgen voor irritatie.

Oplossing

Voor WordPress websites is er een redelijk eenvoudige oplossing. Er bestaan diverse plug-ins die het voor gebruikers mogelijk maken om de site naar wens aan te passen. Neem het lime groene vierkantje linksboven in het scherm. Door op dit symbool te klikken kunnen elementen van de pagina aangepast worden. Zo kunnen kleurtinten, lettergrootte, contrast en het lettertype eenvoudig aangepast worden.

Een andere oplossing is het consistent labelen en benoemen van knoppen, formulieren en andere belangrijke onderdelen van een site. Zo kan er in de wirwar van elementen op de site, toch onderscheid gemaakt worden tussen belangrijke onderdelen.

Video’s en animaties

Een andere fout die veel wordt gemaakt bij het insluiten van video’s en animaties op een website is het automatisch af laten spelen van een video. Hierdoor speelt de video of animatie direct af wanneer de pagina geladen wordt. In zeldzame gevallen worden deze video’s met geluid vanzelf afgespeeld. Vanzelfsprekend is dit voor een grote groep gebruikers vervelend.

Oplossing

De meest voor de hand liggende optie is: simpelweg geen video’s plaatsen die vanzelf afspelen. Een andere mogelijkheid is gebruikers de kans te geven om animaties en video’s geheel uit te zetten. Zo kunnen drukke elementen van de website gepauzeerd worden.

Een website wordt weergegeven op een iPad Zinsstructuur en taalgebruik

Het gebruiken van complexe zinnen kan een drempel zijn voor mensen met ADHD. Hierbij worden zinnen bedoeld met onnodig moeilijke woorden. Een ander voorbeeld zijn meerdere zinnen die door middel van komma’s tot één zin gecombineerd worden. Niet alleen websitebezoekers met ADHD kunnen problemen hebben dit soort complexe zinnen. Denk bijvoorbeeld aan mensen met autisme, met een leesachterstand, dyslexie of met leerstoornissen.

Oplossing

Wat voor de ene persoon eenvoudig taalgebruik is, is voor een ander onbegrijpelijk. Om ervoor te zorgen dat het taalgebruik op een website toegankelijk is voor een zo breed mogelijk publiek, is het verstandig om de website te laten testen. Digitaal Toegankelijk.com helpt organisaties bij het laten testen van een digitaal product.

Een ingewikkelde navigatiestructuur

Een onlogische of ingewikkelde navigatiestructuur zorgt voor verwarring, helemaal voor zij die al moeite hebben met het verdelen van hun aandacht. Helaas maken veel vormgevers en developers de fout om layouts te strak te ontwerpen, of onbekende termen te gebruiken.

Oplossing

Door verschillende navigatie opties aan te bieden, kunnen bezoekers zelf kiezen waar zij de voorkeur aan geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zowel een menu in de header, een zoekfunctie én de belangrijkste items nog een keer onderaan de website, in de footer. Dit wordt ook nog eens gewaardeerd door de algoritmes van Google. Niet zo heel gek, want wat goed is voor de gebruiker, is goed voor de positie die Google en andere zoekmachines een website geven. Lees hier meer over het bouwen van een digitaal toegankelijke website die goed gevonden wordt in Google.

Websites optimaliseren voor mensen met ADHD?

Voor veel websites in Nederland valt er nog veel winst te behalen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Benieuwd naar andere tips voor meer digitale toegankelijkheid? Lees dan dit artikel over het belang van digitale toegankelijkheid.

Graag meer weten over het creëren van een digitaal inclusief product? Klik op onderstaande knop om een afspraak in te plannen.

Maak ook jouw website of app toegankelijk!

We komen graag langs om te bepalen welke stappen jullie kunnen zetten richting een toegankelijk product

Afspraak maken