Skip to main content
Category

Visuele Beperking

Alles over wat het betekent om met een Visuele Beperking een app of website te gebruiken. Waar moet je rekening mee houden bij digitale toegankelijkheid?

Het verschil tussen WCAG A, WCAG AA en WCAG AAA

Door Apps & Websites, Spraakapraxie & Dysartrie, Visuele Beperking, WCAG, Wetgeving

Is jouw website toegankelijk? Dat kan je controleren aan de hand van de webrichtlijnen rondom digitale toegankelijkheid: de WCAG. Deze richtlijnen zijn opgesteld door het World Wide Web Consortium (W3C) met als doel: het verbeteren van digitale ervaringen voor mensen met een functiebeperking. 

De WCAG bestaat echter uit drie series richtlijnen: de WCAG A, WCAG AA en WCAG AAA. De richtlijnen van niveau A zijn het meest eenvoudig om na te leven, daarna komt niveau AA en tenslotte AAA als relatief moeilijkste. Per richtlijn komen de verschillende onderwerpen aan bod, hoewel de eisen steeds moeilijk worden te behalen. In dit artikel praten we je bij over het verschil tussen deze verzamelingen richtlijnen.

Iemand geeft een klein groepje mensen les of training

Oorsprong van de WCAG

Wanneer de richtlijnen opgevolgd worden, is online content beter te gebruiken voor mensen met een functiebeperking. Maar, hoe zijn die richtlijnen dan opgesteld? Centraal in de richtlijnen staan vier principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Iedere richtlijn kan onder worden gedeeld in een van deze categorieën, lees hier meer over de oorsprong van de WCAG.

De richtlijnen van de WCAG zijn van toepassing op webcontent als apps, websites en intranetten. Vooralsnog zijn alleen (semi-)overheidsinstellingen verplicht om aan deze richtlijnen te voldoen. Dit verandert in 2025, wanneer de European Accessibility Act van kracht gaat. Lees hier meer over de Europese wetgeving over digitale toegankelijkheid

WCAG A

De basis van de WCAG wordt gevormd door de 25 criteria van niveau A. Deze richtlijnen zijn relatief het meest eenvoudig om te halen. De aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan niveau A, hebben minimale impact op de structuur of vormgeving van een website. 

Enkele voorbeelden van niveau A zijn:

  • 1.2.3: vooraf opgenomen video’s met audio zijn voorzien van een tekstueel alternatief (transcript van de audio) of van een audiodescriptie waarin belangrijke visuele informatie wordt toegelicht.
  • 2.1.1: de website is toegankelijk voor gebruikers die alleen hun toetsenbord gebruiken

Iemand typt op een toetsenbord

WCAG AA

Niveau AA bestaat uit 13 richtlijnen. Aan dit tweede niveau is minder eenvoudig te voldoen dan het eerdergenoemde niveau. Een goed voorbeeld hiervan zijn richtlijnen 1.2.3 (niveau A) en 1.2.5 (niveau B). Beide richtlijnen hebben betrekking op het bieden van een alternatief voor een video met audio. Maar, waar bij niveau A een transcript of een audiodescriptie voldoende is, is niveau AA slechts te behalen met een audiodescriptie. 

Hieronder staan de richtlijnen van niveau AA die gezien kunnen worden als een strengere versie van de voorbeelden die hierboven van niveau A zijn genoemd:

  • 1.2.5: vooraf opgenomen video’s met audio zijn voorzien van een audiodescriptie.
  • 2.4.7: zorg ervoor dat toetsenbordbegeleiding zichtbaar en helder is.
  • 1.4.3: de contrastverhouding tussen tekst en achtergrond is minimaal 4,5:1.

Een donker silhouet tegen een lichte achtergrond illustreert het begrip contrast

WCAG AAA

Het laatste gedeelte van de WCAG bestaat uit de 23 extra richtlijnen van niveau AAA. Hieronder lees je enkele voorbeelden uit niveau AAA, die gelden als moeilijkere versies van de richtlijnen die hiervoor zijn genoemd:

  • 1.2.7: geef een uitgebreide audiodescriptie voor video’s. Gebruikers met een functiebeperking moeten dezelfde informatie uit de video ontvangen als andere gebruikers uit de video ontvangen. 
  • 2.1.3: de website is bruikbaar wanneer gebruikers alleen een toetsenbord gebruiken zonder uitzonderingen.
  • 1.4.6: de contrastverhouding tussen tekst en achtergrond is minimaal 7:1.

Het kost over het algemeen nóg meer moeite om aan deze richtlijnen te voldoen dan aan die van niveau AA. Het merendeel van de websites voldoet dan ook niet aan deze richtlijnen. Het is maar goed dat niveau AAA niet verplicht is vanuit de wetgeving voor digitale toegankelijkheid. Maar, welke WCAG-doelen moeten wel verplicht worden gehaald?

Iemand beklimt een besneeuwde berg

Welk niveau WCAG is verplicht?

Om een digitaal toegankelijke app, website of toegankelijk intranet te hebben, moet een digitaal product voldoen aan de WCAG-niveau A en AA. Niveau AAA is dus niet vereist. Het is alleen mogelijk om te voldoen als alle richtlijnen behaald zijn. Als dit het geval is, kan een website als ‘compliant’ bestempeld worden. Welke websites voldoen aan de richtlijnen kun je terugvinden in het register verklaringen van Toegankelijkheidsverklaring.nl. Daarin zijn alle toegankelijkheidsverklaringen opgenomen, waarin je ziet aan welke toegankelijkheidseisen de website op dat moment voldoet (van A: ‘Voldoet volledig’ tot D: ‘Voldoet niet’).

Meer te weten komen over de WCAG? Duik in onze kennisbank vol tips over digitale toegankelijkheid of neem vrijblijvend contact met ons op.

Wat betekent de European Accessibility Act 2025 voor jou?

Door Apps & Websites, Auditieve Beperking, Cognitieve Beperking, Taalberperking, Visuele Beperking, WCAG, Wetgeving

Inclusieve digitale producten zijn belangrijk, maar bestaande producten worden niet vanzelf toegankelijk gemaakt. De praktijk leert dat organisaties pas de focus op digitale toegankelijkheid gaan leggen als ze hiertoe verplicht zijn. Doodzonde, zeker als je bedenkt dat we in Nederland ruim 4 miljoen mensen met een beperking hebben. 

In Nederland geldt momenteel alleen een wettelijke verplichting omtrent digitale toegankelijkheid voor (semi-)overheidsinstellingen. In dit artikel vind je meer informatie over deze wetgeving. De wetgeving gaat in de nabije toekomst echter veranderen, waardoor ook (kleinere) bedrijven onder de verplichting gaan vallen. In dit artikel lees je meer over de toekomstige digitale toegankelijke verplichting, veroorzaakt door de European Accessibility Act. 

Europese vlaggen

Wat is de European Accessibility Act?

Nederland mag dan 4 miljoen mensen met een beperking kennen, voor Europa ligt dit aantal op 135 miljoen mensen. Naar verwachting zal dit aantal toenemen naarmate de bevolking vergrijst. Om online producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. De European Accessibility Act (EAA) of Europese Toegankelijkheidswet in het Nederlands, is pan-Europese regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid.

De EAA bestaat uit algemene toegankelijkheidswetten die gelden voor alle lidstaten uit de Europese Unie. Het doel van deze internationale wet is om de wetgeving rondom digitale toegankelijkheid in de gehele Europese Unie gelijk te trekken. 

Het doel van de European Accessibility Act

Voor mensen met een beperking betekent de EAA dat ze gemakkelijker producten en diensten uit heel de Europese Unie kunnen gebruiken. Daarnaast moeten ook zaken als de (internationale) arbeidsmarkt, onderwijs en transport profiteren van dit initiatief. Mensen met een beperking moeten in de hele Europese Unie dus net zo veel kansen krijgen als mensen zonder beperking.

Het verwijderen van digitale barrières voor mensen met een beperking moet volgens de EU niet alleen die mensen helpen, maar ook bedrijven uit de EU. Omdat er op het gebied van digitale communicatie meer gestandaardiseerd gaat worden, zal het volgens de EU eenvoudiger zijn om internationale handel te drijven. Ook is het belangrijk dat vanaf 2025 meer Europeanen toegang krijgen tot digitale diensten en producten. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste wordt de totale arbeidsmarkt zo vergroot, omdat meer mensen vacatures kunnen vervullen. Daarnaast zal de groep consumenten die digitale producten en diensten kan kopen ook groeien, omdat meer mensen van de diensten gebruik kunnen maken. Volgens de Europese Unie is dit dus een win-winsituatie. 

De EAA is in juni 2019 aangenomen door de lidstaten van de Europese Unie. Voor de volgende stap, in juni 2022, moeten alle lidstaten de EAA vertaald hebben en in hun eigen nationale wetgeving toegevoegd hebben. Vanaf juli 2025 gaat de European Accessibility Act daadwerkelijk van kracht. 

Wat valt er onder de European Accessibility Act?

Het beoogde voordeel is duidelijk, maar hoe wil de Europese Unie dit behalen? Er is een lijst met producten en diensten samengesteld die, volgens de EU, van groot belang zijn voor mensen met een beperking. Ook producten en diensten met sterk variërende toegankelijkheidseisen binnen de EU zijn aan de lijst toegevoegd. Hieronder staat een lijst van de producten en diensten waar de European Accessibility Act effect op gaat hebben:

  • Computers en besturingssoftware 
  • E-books 
  • Webshops
  • Pinautomaten, ticketservices en incheckmachines 
  • Smartphones
  • TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten 
  • Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider 
  • Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify 
  • Online en offline diensten die te maken hebben met transport, zoals kaartjesautomaten, apps en websites 
  • Alle financiële diensten, zoals internetbankieren 

Alle producten en diensten uit de bovenstaande lijst moeten volledig bruikbaar zijn voor alle Europeanen, dus ook voor mensen met een beperking. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen producten die in de EU geproduceerd worden of daarbuiten. Alle producten die hier verkocht worden, moeten voldoen aan deze eis.

Iemand leest een e-book

Hoe worden de eisen vastgesteld?

De European Accessibility Act zal qua eisen gebaseerd zijn op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De WCAG kan dus gebruikt worden als een checklist om een website of app te toetsen aan de digitale toegankelijkheid. In dit artikel lees je meer over hoe de WCAG wordt vastgesteld.

Handhaving van de European Accessibility Act

Het toezicht op de mate waarin bedrijven voldoen aan de EAA wordt door de lidstaten zelf gedaan. De Nederlandse overheid is dus verantwoordelijk voor de digitale toegankelijkheid van het bedrijfsleven in Nederland. Bedrijven die niet voldoen aan de EAA kunnen vanaf juli 2025 door de Nederlandse overheid beboet worden. De inhoud van de boete is nog niet bekend. 

De Nederlandse overheid is nu al verantwoordelijk voor de controle van de toegankelijkheid van gemeenten en andere overheidsinstellingen. Meer lezen over dit toezicht? Lees het artikel Toezicht op digitale toegankelijkheid.

Problemen van nu vragen om een oplossing van deze tijd

Door Apps & Websites, Blind, Slechtziend, Tools, Visuele Beperking

Zoals ik al eerder in mijn verhalen verteld heb, is mijn vriendin Joke ook blind. En overal het algemeen kunnen we ons samen met haar geleidehond Bobbie heel goed redden. Maar ze had vorige week een behoorlijk dilemma.

Profielfoto Edwin

Edwin Ruyer

Edwin is muzikant, blind, en blogt voor Digitaal Toegankelijk om de wereld te laten zien hoe hij leeft met zijn beperking.

Joke was verkouden, had koorts, en was hondsberoerd. Op zich niks bijzonders, zou je vroeger gezegd hebben. Maar ja, dat is in deze tijd een beetje anders. Ze is wel gevaccineerd, heeft bovendien al corona gehad, maar dat is natuurlijk geen garantie dat er nu niks aan de hand kan zijn. Ze moest dus getest worden.

Heel erg blind

Voor iemand die kan zien is getest worden een peulenschilletje. Maar ja, hoe los je dit als blinde op? Met je auto naar een teststraat rijden is een beetje lastig; de techniek laat dit helaas nog niet toe. Een taxi is ook geen goed plan. In het openbaar vervoer raakt ook iedereen in totale paniek wanneer je drie keer kucht. Je familie wil je ook niet besmetten, tenzij het die nare rijke tante is waarbij je goed in het testament bedeeld bent.

En ja, je kunt bij alle supermarkten wel een zelftest kopen maar die zijn nu ook niet echt blindvriendelijk. En je kunt niemand vragen om je te helpen want je bent zo besmettelijk als de pest wanneer je het hebt. Op zo’n moment voel jij je echt heel erg blind. Maar opeens hadden we een fantastisch idee. We vonden een buurvrouw bereid om een zelftest door de brievenbus te gooien.

Een stenen brievenbus ingemetseld in een rode, bakstenen muur

De techniek heeft ons geholpen

Sinds kort had ik een nieuwe app op mijn telefoon: Be My Eyes. Dit is voor blinden een zeer handige tool. Je kunt videobellen met anonieme vrijwilligers die zich hiervoor hebben opgegeven. Als je bijvoorbeeld iets hebt laten vallen en je kunt het niet meer terugvinden, zet je de app aan en maakt hij automatisch contact met de desbetreffende vrijwilliger, zodat hij of zij met je mee kan kijken door de camera van je telefoon. Dus waarom niet met een zelftest.

Zo gezegd zo gedaan. We hebben contact gelegd met een dame die Joke door de zelftest heen heeft geloodst. En natuurlijk heeft ze ook de uitslag doorgegeven. Negatief, dus een grote opluchting. En geen taxichauffeurs, conducteurs of familie besmet. Kortom de techniek heeft ons weer fantastisch geholpen, en daar waren we zeer blij mee!

Gaan voor een baan

Door Blind, Visuele Beperking

Ja het moest er echt van komen. Doordat we dankzij de pandemie in de evenementenbranche weinig konden doen, is mijn bedrijf in zwaar weer gekomen en ga ik voor het eerst van mijn leven voor een baas werken. En wat voor baas!

Profielfoto Edwin

Edwin Ruyer

Edwin is muzikant, blind, en blogt voor Digitaal Toegankelijk om de wereld te laten zien hoe hij leeft met zijn beperking.

Waar je als blind persoon op het gebied van toegankelijke systemen tegenaan kunt lopen, heb ik best onderschat. En ik hoor nog wel bij de doelgroep. Ik start binnenkort met mijn werk op de afdeling Klantencontact van Nederlands enige “koninklijke” leverancier van telecommunicatie- en ICT-diensten. Dus wil ik het even over de toegankelijkheid van hun werkplekken hebben.

Screenreader en leesregel

Om te beginnen: mijn aanstaande werkplek. De laptop die ik van de baas in bruikleen krijg, moet worden aangepast voor ik er iets mee kan. De andere blinde mensen bij dit bedrijf werken met een screenreader van NVDA. Die is op zich gratis, maar om het te laten werken met de systemen van het bedrijf moeten er scripts worden geschreven.

Daarnaast heb ik een braille-leesregel nodig. Deze scripts en de leesregel worden vergoed door het UWV. De aanvraag loopt, maar het kan nog wel een paar weken duren voordat ik dat voor elkaar heb. Maar er bleken meer zaken te zijn waar ik zelf nog nooit bij stil had gestaan.

Voorbeeldig gedragen

Het bedrijfsgebouw is misschien wel beter beschermd dan de bank. Ze willen blijkbaar graag weten wie er binnenkomt. Daarvoor moest ik een bewijs van goed gedrag aanvragen. En dat is gelukt (ja jullie horen het; ik heb me blijkbaar voorbeeldig gedragen)!

De website voor het aanvragen van dat document was goed toegankelijk. De verklaring werd via de post toegestuurd. Dit document moest ik scannen en op een site uploaden. Dus: kind kon de was doen.

Een man legt een document op een kopieer- en scanmachine

Mag ik naar binnen?

Een stuk minder makkelijk was het regelen van mijn bedrijfspas: het pasje waarmee ik zelfstandig het gebouw in mag. Deze werd ik geacht aan te vragen met een speciale app op mijn telefoon. Met deze app moest ik eerst een code scannen, die het bedrijf in een brief aan me heeft verzonden. Dit kreeg ik niet zelf voor elkaar. Gelukkig was mijn zoon in de buurt om de reddende engel uit te hangen.

Daarna moest ik mijn paspoort scannen. En dat lukte me ook niet. Moest ‘ie me voor de tweede keer redden. Kortom, we kunnen stellen dat niet alles binnen dit bedrijf even toegankelijk is.

Uren invoeren

Ook het programma om mijn urenregistratie in bij te houden is een lastig ding. Op de iPhone lukt het sowieso niet om mijn uren zonder zicht in te voeren. We gaan morgen proberen of het met mijn Windows-laptop lukt. Anders moet de ICT-afdeling nadenken over hoe we dit gaan oplossen.

Een man legt een dame iets uit bij haar laptop

Ontbrekende audiolink

Aan het werk is een één jaar durende communicatiestudie aan het ROC verbonden, waarvoor ik moet inloggen met Ilearning: een programma waarin al het lesmateriaal digitaal wordt aangeboden. Van het ROC kregen we een gebruikersnaam en wachtwoord, en het verzoek om dit wachtwoord direct te wijzigen. Dat ging prima, totdat ik een kafkacode moest invoeren. Helaas zat hier geen audiolink bij. Ook dit lukte niet zelfstandig.

Tenslotte ben ik een half uur bezig geweest om in te loggen. Na navraag bij mijn klasgenoten bleek dat dit helemaal niet lag aan aanpassingen of wat dan ook, maar gewoon kwam doordat de site niet werkte, waarmee maar weer is aangetoond dat het niet altijd door ontoegankelijkheid komt.

Kortom, ik werk er morgen een week en ben alleen nog maar bezig geweest met de randvoorwaarden om eindelijk aan mijn opleiding en baan te kunnen beginnen. Uiteraard hou ik jullie in mijn komende blogs op de hoogte van het verloop.

Niemand langs de kant

Door Blind, Visuele Beperking

Jaren geleden werd het in Den Haag van de daken geschreeuwd: geen gehandicapte hoeft straks meer langs de kant te staan op de arbeidsmarkt. Het werd bedrijven verplicht om een aantal gehandicapten in dienst te nemen en er zijn fantastische subsidies bedacht. Maar ondanks alle inspanningen blijkt het maar lastig om werkelijk grote stappen te zetten.

Profielfoto Edwin

Edwin Ruyer

Edwin is muzikant, blind, en blogt voor Digitaal Toegankelijk om de wereld te laten zien hoe hij leeft met zijn beperking.

Dat komt vooral doordat dit soort situaties altijd vragen om maatwerk. Geen bedrijf of persoon is hetzelfde, dus er is niet één oplossing. Bovendien verandert in een bedrijf vaak het één en ander, waardoor er van het gesubsidieerde maatwerk maar weinig overblijft. Dus wanneer er een werkplek is gerealiseerd voor een blinde, is dit absoluut geen garantie dat die plek blijvend is.

Blinde man met koptelefoon zit achter computer

Steeds hetzelfde verhaal

Van mijn vrienden hoor ik steeds ongeveer hetzelfde verhaal over hun werkende leven: het UWV zet een re-integratietraject op. Via dat traject krijgen ze de baan waar ze zo lang naar op zoek waren. Het bedrijf krijgt subsidie om een werkplek voor jou te realiseren. Er worden bedrijven ingehuurd om scripts te schrijven zodat jouw screenreader werkt op de systemen van het bedrijf. Iedereen is dolenthousiast. Je zit écht op je plek. Maar op een mooie dag bedenkt de ICT-afdeling dat er ze overgaan op andere systemen. Je voelt de bui waarschijnlijk al hangen. Die systemen communiceren niet meer met jouw screenreader. Alle zorg waarmee jouw werkplek was gecreëerd, is voor niets geweest. Je kunt domweg je werk niet meer uitvoeren. Vaak duurt het maanden voordat je weer aan het werk zou kunnen omdat er opnieuw scripts moeten worden geschreven waaraan natuurlijk weer een kostenplaatje hangt. En niet zelden gebeurt het net voordat jouw contract afloopt. Het bedrijf krijgt geen subsidie meer en besluit jou de laan uit te sturen omdat zij geen extra kosten meer willen maken. Want wanneer zij een andere gehandicapte in dienst nemen, krijgen zij opnieuw subsidie.

blinde man loopt met stok door park

Geen oplossing

Voor de duidelijkheid; ik heb absoluut geen oplossing voor dit probleem. Maar ik hoor dit verhaal steeds vaker in Blindenland en vind het wel belangrijk dat het verteld wordt. Natuurlijk is het zo dat een bedrijf zijn systemen moet blijven verbeteren. Anderzijds kun je geen tonnen subsidie aan één werknemer spenderen. Kortom, we zijn er nog lang niet. Het gaat nog minimaal jaren duren voordat gehandicapten werkelijk gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt. En misschien blijft het gewoon een droom.

Een extra paar ogen

Door Apps & Websites, Blind, Slechtziend, Tools, Visuele Beperking

Toen ik in de jaren tachtig van de vorige eeuw op het blindeninstituut zat, leerden we eigenlijk alleen maar braille. Totdat er voor die tijd een revolutionaire uitvinding werd gedaan.

Profielfoto Edwin

Edwin Ruyer

Edwin is muzikant, blind, en blogt voor Digitaal Toegankelijk om de wereld te laten zien hoe hij leeft met zijn beperking.

De Optcacon

De Optacon werkte als volgt: er stond een apparaat voor je neus. Hierin legde je je linker wijsvinger. In je rechter hand had je een soort cameraatje waarmee je over geschreven tekst op papier ging. Die letters werden door middel van stroompjes naar je linker wijsvinger geprojecteerd, zodat je ze in dat apparaat kon voelen. En voor heel kleine lettertjes, zoals in een krant of telefoonboek, moest je weer een andere camera aansluiten.

Ik was betrokken bij dat experiment. Dus ik kan sindsdien ook jullie letters lezen. Het grote nadeel van dit apparaat was dat het langzaam ging en dat je na een uur geen gevoel meer had in je wijsvinger. Het kostte bovendien ook nog eens 50.000 gulden, dus het was voor de meesten niet te betalen en werd nergens vergoed. Dus al snel verdween de Optacon van de markt.

De Optacon in gebruik

Seeing AI

Het heeft best lang geduurd voor er iets op de markt kwam waarmee wij ziende tekst konden lezen. Eigenlijk pas met de scanner, zo’n vijfentwintig jaar later. Daarmee konden we tekst van papier scannen en omzetten naar Word, zodat onze sprekende computer het kon voorlezen.

Die techniek ging verder. Ondertussen werken vele blinden met Seeing AI. Dit is een simpele app voor iPhone of Android (ontwikkeld door Microsoft) die het leven van de blinde een stukje simpeler maakt. Essentieel is wel dat je een beetje met je camera moet kunnen omgaan. Geloof me dat is voor vele blinden nog een hele klus (waarschijnlijk is dat ook de reden waarom er zo weinig blinde cameramannen zijn).

Maar wanneer je dat een beetje onder de knie hebt, biedt het programma vele mogelijkheden. Om te beginnen: het scannen van korte tekst. Dit gebruik ik sinds kort voor het scannen van verpakkingen van producten. Werkt supersnel. Even scannen en je telefoon vertelt precies alle ins en outs van het product.

Maar de app kan meer

Voor langere lappen tekst en brieven heeft de app Seeing AI de documentenscanner. Je maakt eerst een foto van de tekst en dan wordt hij netjes voor je voorgelezen. Ook streepjescodes doet hij met gemak. Briefgeld ontwaart hij netjes voor je, met de valutascanner.

Maar het apparaat gaat verder. Hij kan je doormiddel van een pieptoon laten horen hoe licht een ruimte is. Hoe hoger de toon hoe lichter de ruimte. Super handig om te kijken of je lampen uit zijn.

Ook herkent de app kleuren. Praktisch, voor wanneer je wilt weten welke kleur kleding je uit de kast pakt. Daarnaast kan de app ruimtes scannen. Als je een foto van de ruimte maakt, vertelt hij precies wat hij ziet.

En tenslotte kan die personen herkennen of beschrijven. Mij beschrijft deze app als een man van ongeveer 45. Dit compliment wilde ik jullie niet onthouden. Alleen dat was al een reden om dit staaltje techniek met jullie te delen. Voor wie het leuk vindt om hier mee te spelen: hij is gewoon gratis in de AppStore te downloaden.

Ontwikkelen voor mensen én zoekmachines: overeenkomsten tussen SEO en digitale toegankelijkheid

Door Apps & Websites, Tips & Trics, Tools, Visuele Beperking, WCAG, Wetgeving

Tijdens het ontwikkelen of verbeteren van een website dragen verschillende criteria en richtlijnen los van elkaar bij aan een optimale website. Door via zoekmachine-optimalisatie (SEO) slim in te spelen op zoekgedrag van de doelgroep en de website technisch te optimaliseren, scoort een website hoger in Google, wat zorgt voor meer bezoekers. Met richtlijnen in de WCAG kunnen ontwikkelaars een toegankelijke website maken; ook voor mensen met een auditieve, visuele of andere beperking. Schermlezers kunnen bijvoorbeeld geschreven content gemakkelijk voorlezen aan blinden en slechtzienden.

Raakvlakken tussen beide aspecten

Beide uitgangspunten van optimalisatie zijn belangrijk, maar de motivaties voor SEO en digitale toegankelijkheid lopen vaak uiteen. In SEO gestoken tijd en geld betaalt zich vaak terug omdat er meer bezoekers en dus meer potentiële klanten naar de website komen. Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat de website door een breder publiek gebruikt kan worden. Helaas zijn investeringen in SEO vaak makkelijker te verantwoorden door managers, waardoor de digitale toegankelijkheid van een site achter kan blijven.

Zonde, want er zijn ontzettend veel raakvlakken tussen beide aspecten. Investeringen in digitale toegankelijkheid zorgen bijvoorbeeld ook voor een betere technische toestand van de website, waardoor Google deze hoger zal ranken. In dit artikel worden de overeenkomsten tussen SEO en digitale toegankelijkheid beschreven, zodat u beide aspecten kunt opnemen in uw online strategie.

Optimaliseren voor mensen, niet voor algoritmes

Hoewel de motivaties voor SEO en digitale toegankelijkheid uiteenlopen, overlapt de focus van beide aspecten behoorlijk: de gebruiker staat centraal. Waar Google websites beloont die antwoorden bieden aan gebruikers van de zoekmachine, staat bij digitale toegankelijkheid het gebruiksgemak van de eindgebruiker centraal. In beide richtlijnen staan de gebruikservaring en het gemak van de gebruiker dus centraal.

Het is daarom niet gek dat er een behoorlijke overlap bestaat tussen ‘best practices’ voor SEO en voor digitale toegankelijkheid. Goed nieuws, want zo kun via één investering goed scoren op beide vlakken. Twee vliegen in één klap dus.

Vier mannen in een kantoor zijn aan het werk bij een whiteboard

Waarom is toegankelijk ontwikkelen belangrijk voor SEO?

Google waardeert een goede gebruikservaring enorm. Maar, waarom is een toegankelijke en goed bruikbare website eigenlijk van belang? Voor SEO geldt dat een goed toegankelijke website eenvoudig te navigeren is, de gehele ervaring verbetert en helpt om informatie op de website eenvoudig te vinden.

Google beloont nu al websites die een goede gebruikservaring bieden. Aangezien toegankelijke websites eenvoudig te gebruiken en begrijpen zijn, is er een aanzienlijke overlap in ‘best practices’ voor SEO en toegankelijkheid. In dit artikel wordt dit gemeenschappelijke gebied besproken. Door rekening te houden met deze tips bij het ontwikkelen of verbeteren van een website zal je website straks én toegankelijker én beter vindbaar zijn.

1. Paginatitels

Een duidelijke paginatitel stelt een bezoeker eenvoudig en snel op de hoogte van de inhoud en context van de pagina. Zo kan die een oogopslag bepalen of de gezochte informatie op de pagina te vinden is. Zeker wanneer er meerdere tabbladen open staan, zijn de titels van groot belang om het overzicht te bewaren. Vooral schermlezers hebben baat bij dit overzicht, omdat ze zo de best mogelijke informatie door kunnen geven naar gebruikers.

Door het hanteren van paginatitels die zowel belangrijke zoekwoorden bevatten als een uitleg over de pagina, behaal je dus twee keer resultaat: voor SEO en toegankelijkheid.

2. Alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen

Een tekst in de broncode van een afbeelding geeft de mogelijkheid om te beschrijven wat er in de afbeelding te zien is. Ontzettend handig voor mensen die afhankelijk zijn van een schermlezer voor het ‘lezen’ van een website. Helaas zijn deze beschrijvingen ontzettend misbruikt in de SEO-gemeenschap. SEO-specialisten zagen de alternatieve beschrijvingen namelijk als een extra mogelijkheid voor het plaatsen van relevante zoekwoorden. Hierdoor kon een website beter scoren in de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord, maar werd de website niet duidelijk voor blinden en slechtzienden.

Gelukkig heeft Google de richtlijnen rondom de alternatieve beschrijvingen aangepast. ‘Create a great user experience’ is wat Google aanbeveelt op voor onderwerp.

Toegankelijke alternatieve beschrijvingen helpen dus zowel je website beter te scoren in Google als bruikbaarder te maken voor een groot publiek. Direct aan de slag? Lees onze tips voor het schrijven van alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen!

Man in korte broek hangt op de bank en leest op zijn laptop

3. Ankerteksten van hyperlinks

De ankerteksten van hyperlinks zijn de tekst van een hyperlink die klikbaar is. In de zin “Voor meer informatie kunt u de WCAG-richtlijnen downloaden.” is ‘WCAG-richtlijnen downloaden’ de ankertekst. Wanneer een ankertekst beschrijft wat de functie van de link is, weet een gebruiker van een schermlezer wat het doel van de link is. Ankerteksten kunnen daarom enorm veel meerwaarde bieden voor gebruikers van schermlezers.

De ankertekst hierboven is een voorbeeld van hoe het wel moet, de volgende ankertekst is minder goed: “klik hier om de WCAG richtlijnen te downloaden”. ‘Hier’ zegt niets over de bestemming van de link, laat staan het doel van de hyperlink.

Voor Google is een goede ankertekst ook belangrijk. Het geeft immers een betere gebruikservaring. Daarnaast is het een handige plek om belangrijke zoekwoorden te vermelden. Wanneer meerdere sites en pagina’s verwijzen naar een pagina met ankerteksten gerelateerd aan ‘WCAG richtlijnen’, zal Google de waarde van dit zoekwoord voor de pagina hoger inschatten.

4. Toegankelijk webdesign

Het archief met blogs over toegankelijk webdesign van DigitaalToegankelijk.nl puilt uit van artikelen. Concrete voorbeelden van toegankelijk webdesign zijn: het toepassen van voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond en het kunnen vergroten van een website tot 200%.

Wederom geldt dat een goede gebruikerservaring voorop staat bij SEO. Een toegankelijk webdesign zal daarom bijdragen voor de totale SEO-waardering van een website door Google.

5. Transcripties van audio en video

Een transcriptie is een uitgeschreven versie van een podcast, of andere audio of video. Voor toegankelijkheid is het verstandig om een uitgeschreven versie van audiovisuele content te plaatsen. Het voordeel van een transcriptie is dat mensen op hun eigen tempo de informatie tot zich kunnen nemen. Daarnaast is er veel software beschikbaar die helpt om gesproken tekst automatisch om te zetten in geschreven tekst.

Vanuit SEO-perspectief is een uitgeschreven versie van een podcast of video ontzettend interessant. Google’s ‘crawl bots’ kunnen namelijk niet de inhoud van video’s en audiobestanden indexeren. Een uitgeschreven tekst is daarentegen eenvoudig te begrijpen en te indexeren door Google en andere zoekmachines. Zo zal de video of podcast beter vindbaar worden in Google en dus door meer mensen bezocht worden.

een microfoon en koptelefoon op de voorgrond en een computer met audio-opname op de achtergrond

6. Georganiseerde HTML-structuur

De HTML-structuur van koppen en subkoppen in teksten geeft gebruikers van schermlezers een beeld van de structuur van een pagina. De hoofdtitel heeft bijvoorbeeld het <h1> element, subkoppen <h2>, kopjes daaronder <h3> etc. Wanneer een <h1>-element vaker gebruikt wordt, geeft dit niet alleen een verkeerd beeld af voor gebruikers van schermlezers, maar ook voor zoekmachines. De structuur zelf is geen expliciete richtlijn van Google, maar geeft wel de mogelijkheid om de juiste positieve voor belangrijke zoekwoorden te bepalen.

Andere voorbeelden van toegankelijke HTML die ook voor SEO goed werkt, zijn meta tags die een korte beschrijving van de pagina geven, of HTML-taalcodes die zoekmachines en schermlezers vertellen in welke taal tekst geschreven is. Handig voor bezoekers van je website én voor zoekmachines.

7. Gebruik van sitemaps

Een sitemap is een digitaal bestand met een overzicht van de belangrijke content op een website. Door deze sitemap toe te voegen aan een website kunnen gebruikers én zoekmachines makkelijk de benodigde content vinden.

De inhoud en structuur van een sitemap is afhankelijk van de structuur van een website. In het onderstaande voorbeeld staat de sitemap van DigitaalToegankelijk.nl weergegeven. Per onderdeel wordt een sectie van de website besproken. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen de blogs, pagina’s en overzichtspagina’s van een website. Handig voor zoekmachines én bezoekers!

Een voorbeeld van een goed georganiseerde sitemap

8. Broodkruimelsporen

Broodkruimelsporen, breadcrumbs in het Engels, geven de gebruiker de stappen weer die hij/zij genomen heeft in een website. Een voorbeeld hiervan is te zien in onderstaande screenshot van Coolblue.

voorbeeld van een broodkruimelspoor

Hierin is te zien dat de gebruiker eerst naar ‘Telefonie’ gegaan is en daarna steeds verder gefilterd heeft, tot uiteindelijk de iPhone 12 pagina bereikt is. Door dit weer te geven kunnen gebruikers eenvoudig terug naar vorige categorieën en pagina’s, waardoor het overzicht bewaard blijft. Voor zoekmachines geeft een goed broodkruimelspoor de structuur van een website weer.

9. Navigatie

Een goede navigatiestructuur kan zowel via de muis als via een toetsenbord eenvoudig bediend worden. Hierdoor kunnen ook mensen die geen muis kunnen gebruiken de website eenvoudig doorlopen. Voor zoekmachines heeft een overzichtelijke navigatiestructuur het voordeel dat ‘crawl bots’ de website eenvoudiger kunnen doorlopen.

Je website beter bruikbaar maken voor gebruikers van een toetsenbord? Lees onze tips voor het optimaliseren van websites voor gebruikers van een toetsenbord.

10. Leesbaarheid

Alle gebruikers moeten de tekst van je website kunnen lezen en begrijpen. Om digitaal toegankelijke teksten te schrijven is het belangrijk om korte zinnen te gebruiken. Daarnaast is het aanbevolen om moeilijke woorden te vermijden. Indien je toch moeilijke woorden of jargon gebruikt, kan je ervoor kiezen deze uit te leggen in de tekst. Als laatste is het aanbevolen vanuit de WCAG om veel opsommingen te gebruiken.

Wanneer deze tips worden opgevolgd ontstaan er teksten die voor een groter publiek toegankelijk zijn. Dit betekent dat mensen langer op de website zullen blijven, omdat ze de informatie kunnen lezen en begrijpen. Ze verlaten de website immers niet gefrustreerd omdat de tekst onduidelijk is. Voor Google is de tijd die mensen op een website doorbrengen van belang. Hoe hoger deze tijd, hoe beter Google de website beoordeelt.

Tips voor toegankelijke presentaties, lezingen en keynotes

Door Auditieve Beperking, Doof, Doofblind, Slechthorend, Tips & Trics, Tools, Visuele Beperking, WCAG

Waar corona een streep door fysieke evenementen zette, gingen organisaties door met online bijeenkomsten, evenementen en beurzen. Maar niet zonder slag of stoot. Want, hoe zorg je voor een stabiele internetverbinding terwijl je online presenteert? Hoe zorg je dat alle deelnemers met elkaar en met de presentatie kunnen communiceren? Je doet er tijdens een presentatie of lezing goed aan, om aan de ruim 4 miljoen Nederlanders met een beperking te denken.

Toegankelijkheid: tips voor organisatoren van online evenementen

Helaas zal niet iedere evenement-organisator over genoeg geld, tijd of kennis beschikken om álles te kunnen doen, voor een evenement voor iedereen. Maar, goed nieuws: ook zij kunnen ervoor zorgen dat hun online evenement toegankelijk is voor een groot publiek.

1.  (Digitale) hand-outs

Indien mogelijk, voorzie de deelnemers van het online evenement van hand-outs of de slides van presentaties. Op deze manier kunnen zij tekst, afbeeldingen en andere informatie op hun eigen tempo teruglezen. Het is een kleine moeite, terwijl je hier een groot deel van de bezoekers een plezier mee doet.

Mensen overleggen over presentatie hand-outs

2.  Live vertolking en ondertiteling

Waarom zouden persconferenties van de Rijksoverheid wel voorzien zijn van een gebarentolk, maar jouw evenement niet? Door de gesproken teksten in presentaties en evenementen live te laten vertolken naar gebarentaal wordt het evenement in een klap toegankelijker voor zo’n 1,5 miljoen doven en slechthorenden in Nederland. Stichting register Tolken Gebarentaal en Schrijftolken heeft een overzicht van in Nederland gekwalificeerde tolken gebarentaal. Via de website kunnen organisaties eenvoudig in contact komen met een tolk.

Een andere tip is het werken met automatische ondertiteling voor digitale evenementen. Afhankelijk van het platform waar het evenement op uitgezonden wordt, zijn er verschillende mogelijkheden.

3.  Toegankelijk platform

Het is interessant om kritisch te kijken naar het platform waar het digitale evenement plaatsvindt. Je kan als organisatie nog zo veel tijd stoppen in het toegankelijk maken van een presentatie, maar als bezoekers niet bij de presentatie kunnen komen, dan houdt het op.

Test bijvoorbeeld of het platform gebruikt kan worden via een toetsenbord (in plaats van een muis). Of in hoeverre schermlezers in staat zijn de tekst op te lezen naar deelnemers met een visuele beperking. Lees onze tips voor het testen van de toegankelijkheid van een website om zelf de toegankelijk van een (mogelijk) platform te testen.

Wil je de zekerheid hebben dat een platform door alle bezoekers gebruikt kan worden? We helpen je graag verder.

4.  Transcript van opgenomen beelden

Vaak worden online presentaties en lezingen opgenomen zodat ze later (opnieuw) bekeken kunnen worden. Als tip 2 in acht is genomen, is de video van de presentatie al voorzien van ondertiteling en zelfs in gebarentaal te begrijpen. Nog een stapje verder gaan? Transcribeer de gesproken tekst en publiceer deze online.

Met de tools van nu, hoeft het niet veel werk te zijn om een video’s naar tekst om te zetten. Software, zoals AmberScript, maakt het mogelijk om gesproken tekst automatisch om te zetten naar uitgeschreven tekst.

Transcripties bieden de mogelijkheid om later rustig terug te lezen. Naast een enorm gemak voor de bezoekers van je evenement biedt een uitgeschreven versie van een presentatie nog een kans: verbeterde SEO-waarde van je website. Een win-win-situatie dus!

Een volle zaal mensen luistert of kijkt naar een presentatie

Toegankelijkheid: tips voor sprekers op online evenementen

Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid voor toegankelijke online evenementen niet alleen bij de organisatoren. De sprekers hebben net zoveel verantwoordelijk. Goed om te weten als spreker: de stappen die je kunt zetten om jouw presentatie toegankelijker te maken, zijn voor jou relatief eenvoudiger dan voor de organisatie.

Toegankelijke slides en presentaties

Zorg dat de slides en presentatie toegankelijk zijn opgebouwd: maak het font minstens 18 pixels groot en pas de juiste kleurcontrasten toe (minimaal 4,5:1). Ook hier geldt: volg de webrichtlijnen van de WCAG. Deze richtlijnen zijn over de jaren getest en bijgesteld, waardoor ze je zeker zullen helpen bij jouw presentatie.

Gesproken alternatieve beschrijvingen

Illustraties, grafieken en afbeeldingen zijn onlosmakelijk verbonden met presentaties. Blinden en slechtzienden zullen de informatie uit deze grafische elementen niet of minder goed meekrijgen. Beschrijf daarom visuele elementen in je presentatie zo veel mogelijk.

Beschrijf sprekers

Belangrijk in settings waar meerdere personen een presentatie geven: geef aan wie er aan het woord is. Op deze manier is het voor online bezoekers met een visuele beperking duidelijk te volgen wie wat toe te voegen heeft aan een gesprek.

Blind boodschappen doen

Door Blind, Slechtziend, Visuele Beperking

Vroeger vond ik boodschappen doen op z’n zachtst gezegd geen feest. Ik moest dan eerst een lijstje maken op mijn braille-typemachine, om vervolgens bij de balie van de supermarkt te vragen of er iemand van het personeel met me door de winkel wilde lopen om mijn boodschappen te doen. Je was dan negen van de tien keer overgeleverd aan de onkunde van een puisterige puber die nog nooit van z’n leven zelf boodschappen had gedaan.

Profielfoto Edwin

Edwin Ruyer

Edwin is muzikant, blind, en blogt voor Digitaal Toegankelijk om de wereld te laten zien hoe hij leeft met zijn beperking.

Nooit meer te duur uit

Gelukkig is dat voor mij verleden tijd. Ik doe al mijn boodschappen tegenwoordig online. Buiten dat het makkelijker is, biedt het me nog meer voordelen. Ik kom nooit meer per ongeluk met iets te duurs thuis, omdat ik zelf de prijzen online kan vergelijken. Ook kan ik voordat ik boodschappen ga doen heel gemakkelijk de aanbiedingen bekijken. Toch loop ik bij de verschillende supermarkt-apps nog wel eens tegen een aantal problemen aan. Ik neem de vier grootste bezorgende supermarkten onder de loep om jullie mijn uitdagingen te laten ervaren.

Albert Heijn

De eerste Nederlandse supermarkt waarbij je online producten kon bestellen om thuis te laten bezorgen, was de Albert Heijn. Ik was direct verkocht. De app was vanaf dag één redelijk toegankelijk. Toen meer aanbieders deze service gingen bieden, ben ik echter toch overgestapt. Bij de Appie moet je namelijk voor minimaal zeventig euro aan boodschappen bestellen, voordat ze je bestelling komen bezorgen. En dan komen er ook nog bezorgkosten bij. Voor gezinnen zal dat niet echt een probleem zijn, maar aangezien ik alleen woon kom ik meestal niet aan die 70 euro. Ook vind ik de bezorgkosten voor mij alleen erg hoog. De app is vandaag de dag nog steeds redelijk toegankelijk, al is ie voorbijgestreefd door een concurrent. Daarover verderop meer.

boodschappen in een tas bij de voordeur

Jumbo

Een alternatief is de Jumbo. Bij de Jumbo hoef je maar voor 50 euro te bestellen voordat ze bij je op de stoep staan met je boodschappen. De bezorgkosten zijn dag- en tijdsafhankelijk. Dus op een gewild tijdstip betaal je meer dan wanneer het rustig is. De Jumbo-app heeft echter een groot nadeel voor blinden; hij wordt vaak geüpdated. Dat klinkt misschien als een voordeel, maar dat is het niet. Met iedere update is er één toegankelijkheidsprobleem opgelost, maar komen er twee nieuwe bij. Zo lukte het vanmorgen niet om producten op het scherm met alle aanbiedingen te selecteren. Dan moet je het desbetreffende product opnieuw zoeken in het zoekscherm om hem daarvandaan in je winkelmandje te plaatsen. Dat soort uitdagingen maken de winkelervaring er niet prettiger op.

Plus

Ook van de Plus-app word je als blinde niet altijd blij. Het begint al bij het aanmelden: je kunt dat niet zelfstandig doen omdat de tekstvelden van het aanmeldformulier niet gelabeld zijn. Pas wanneer een ziende je heeft geholpen met aanmelden, kun je redelijk zelfstandig je boodschappen doen. Maar dan loop je weer tegen een ander issue aan: de aankruisvakjes bij de Pluszegels worden niet goed voorgelezen door je telefoon, waardoor je daar niets mee kunt. Kortom, voor mij is de Plus met al deze beperkingen geen optie.

Picnic

De laatste aanbieder is voor mij en voor vele andere blinden de grote favoriet. Picnic. De app is verreweg het meest toegankelijk. Het minimum bestelbedrag is slechts 35 euro en het is de enige supermarkt zonder bezorgkosten. Het enige minpunt is dat ze nog niet overal in Nederland bezorgen, waardoor nog niet iedereen gebruik kan maken van de app. Maar wat mij betreft is de Picnic-app het schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Het verschil tussen audiodescriptie en transcriptie

Door Auditieve Beperking, Blind, Doof, Slechtziend, Visuele Beperking

De concepten audiodescriptie en transcriptie worden in de praktijk vaak door elkaar gehaald. Het zijn echter twee totaal verschillende dingen. Wel is het zo dat audiodescripties en transcripties beiden entertainment toegankelijker maken voor een groter publiek. 

Wat is transcriptie?

Waarschijnlijk is een transcriptie het meest bekende concept. Bij een transcriptie wordt video of audio uitgeschreven in tekst. Door een transcript van video’s en andere media aan te bieden, kunnen mensen met een auditieve beperking ook de boodschap begrijpen. 

Close-up van een afstandsbediening waarop de knop 'Subtitle' groot in beeld is.

Twee bekende applicaties van transcripties zijn ondertiteling bij een video en een uitgeschreven tekst als alternatief van een video, podcast of andere audio. Een goed transcript bevat alle informatie die in de video wordt behandeld. Dus niet alleen gesproken teksten en gesprekken, maar ook beschrijvingen van visuele aanwijzingen, non-verbale communicatie en andere aspecten. 

Door een transcript als media-alternatief te plaatsen, voldoe je als website aan de WCAG 1.2.8: media-alternatief. Meer lezen over relevante WCAG richtlijnen? Bekijk dan ook:

Profielfoto Claire

De (on)toegankelijkheid van ondertiteling

Voor doven en slechthorenden is het heel belangrijk en handig om goed werkende ondertiteling te hebben bij televisieprogramma’s en YouTube-filmpjes. Helaas werkt die ondertiteling niet altijd even goed. Lees meer over Claire’s ervaring met ondertiteling.

Lees de blog van Claire

Wat is audiodescriptie?

Anders dan de naam doet vermoeden is audiodescriptie geen tekstuele beschrijving van audio. Audiodescriptie is namelijk een gesproken beschrijving van wat er te zien is. Waar een transcript audiovisuele content toegankelijk maakt voor doven en slechthorenden, zorgt audiodescriptie ervoor dat blinden en slechtzienden visuele content kunnen ‘zien’. 

Er bestaan verschillende vormen van audiodescripties. In films bestaat deze beschrijving vaak uit korte stukjes waar een belangrijk moment wordt toegelicht. Zo kan een kijker met een visuele beperking ook visuele hints uit de film oppakken. Ook worden scènes waar geen gesproken tekst in voorkomt beschreven. Audiodescripties in films worden op een zo natuurlijk mogelijke manier in de content verworven, zodat het de ervaring niet opbreekt. Dat betekent dat er alleen toelichting gegeven wordt op het moment dat er niet gepraat wordt in de film.

mensen in een bioscoopzaal kijken naar het scherm

Live audiodescriptie

Naast films worden live cultuur en kunstvormen, zoals dans, opera en ballet soms ook voorzien van audiodescriptie. In de praktijk gebeurt dit vaak via blindentolken die beschrijvingen doorgeven aan bezoekers doormiddel van een hoofdtelefoon. 

Profielfoto van Marrit

Audiodescriptie in de praktijk

Audiodescriptie is een beschrijving in audio van het beeld. Niet alleen de omgevingen, maar bijvoorbeeld ook de uiterlijke kenmerken van personages worden hierin omschreven. Marrit is slechtziend en wil graag dat alles dat te zien is, wordt omschreven: “Misschien is het niet altijd even interessant, maar een korte omschrijving kan al een hele toevoeging zijn, juist als je ook vogels of wind op de achtergrond hoort.”. In haar blog legt ze uit waarom ze dit belangrijk vindt.

Lees de blog van Marrit

Zelf transcripties of audiodescripties toevoegen 

Het verschil tussen transcriptie en audiodescriptie wordt dus vooral bepaald door de doelgroep. Transcriptie bestaat uit tekstuele beschrijvingen gericht op doven en slechthorenden, terwijl audiodescriptie juist visuele aspecten beschrijft voor blinden en slechtzienden. 

Diverse online tools maken het mogelijk om zelf aan de slag te gaan met transcriptie en audiodescriptie. Een voorbeeld van zo’n tool is Scribit. Via deze handige tool is het mogelijk om zelf video’s te voorzien van ondertiteling en audiodescriptie. Digitaal Toegankelijk.nl ging in gesprek met Eveline van Scribit. Lees meer over Scribit, ondertiteling en audiodescripties in het interview met Eveline van Scribit.