Wat betekent digitale toegankelijkheid voor Webbureaus & Agencies?

Digitale toegankelijkheid betekent het ontwerpen van websites, apps en digitale documenten op een manier die ervoor zorgt dat ook mensen met een beperking ze makkelijk kunnen begrijpen en gebruiken.

Waarom digitale toegankelijkheid voor Webbureaus & Agencies?

Steeds meer organisaties moeten gaan voldoen aan vereisten voor toegankelijkheid. Gemeentes en andere overheidsorganisaties in de eerste plaats, maar vanaf 28 juni 2025 moeten ook veel commerciële partijen voldoen. Dit is vanwege de Europese Toegankelijkheidswet. Als webbureau, webbouwer of andere soort agency ga je daarom steeds vaker de vraag krijgen of je ook toegankelijke websites bouwt.

Maar hoe weet je nu of je voldoet aan de vereisten?

Voor webbureaus en agencies is het daarom van belang om kennis te hebben op het gebied van digitale toegankelijkheid, zodat digitale toegankelijkheid wordt meegenomen in de ontwikkeling van het digitale product om een zo’n groot mogelijke relevante doelgroep te bereiken.

Als webbureau zou je niet moeten wachten tot een klant speciaal vraagt om een toegankelijke website, dit zou vanzelfsprekend al zo moeten zijn.

Vaak wordt het argument gebruikt dat digitaal toegankelijke producten minder mooi zijn en dat het ervoor zorgt dat projecten meer gaan kosten. Echter hoeft dit niet zo te zijn. Het gaat erom dat je als team weet waar de focus moet liggen binnen een bepaald project. Als je dat weet kan je vanaf het begin van het project hier budget voor vrij maken en de focuspunten meenemen in je Concept, Interactie-ontwerp, User Interface ontwerp en Technische implementatie.

Een basiskennis op het gebied van digitale toegankelijkheid is daarom nodig binnen je team. Met onze bewustwordingstraining Digitale Toegankelijkheid krijg je een goed beeld van waar je toegankelijkheid in je sprints en adviezen naar klanten kunt verwerken.

Toegankelijkheid betekent een betere ervaring voor iedereen

Het mooie aan het maken van toegankelijke websites, is dat het uiteindelijk een betere ervaring oplevert voor ál je gebruikers. Want ook voor mensen zonder beperking is het fijn als een website duidelijk is en goed werkt. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat websites die goed scoren op toegankelijkheid een groter publiek bereiken, hoger ranken in Google én gebruiksvriendelijker zijn dan websites die laag scoren op toegankelijkheid.

Wij kunnen helpen met:

Trainingen

We delen graag onze kennis over wat digitale toegankelijkheid is, hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit en hoe je hieraan kunt voldoen. Dit doen we door het geven van trainingen.

Advies

We geven advies over de toegankelijkheidseisen waaraan jullie organisatie moet voldoen, checken wat er verbeterd kan worden en zorgen ervoor dat jullie team het belang van toegankelijkheid inziet.

Ontwikkeling

Ons team van toegankelijkheidsexperts en ontwikkelaars helpt je om een website of app te ontwikkelen die voor iedereen toegankelijk is.

Testers

Het betrekken van de doelgroep bij de ontwikkeling van een toegankelijk product is essentieel. Wij brengen bedrijven en organisaties in contact met waardevolle testers om zo de beste digitale producten te realiseren.

Ontwikkelen voor – en mét de doelgroep

Onze toegankelijkheidsmethode is gebaseerd op de richtlijnen van de WCAG. Echter kijken wij altijd eerst naar de doelgroep van het product en betrekken wij deze ook bij de toegankelijkheidsanalyse.

Met onze methode ben je ervan verzekerd dat jouw nieuwe of bestaande digitale product toegankelijk is voor alle leden van jullie doelgroep. Ook kun je jouw huidige product met onze methode tegen het licht houden.

Waarom inclusief ontwerpen

Inclusief ontwerpen heeft voordelen voor iedereen. Het zorgt er niet alleen voor dat jouw website of app beter werkt en er mooier uitziet, maar het versterkt ook je merk doordat je laat zien dat je er wilt zijn voor iedereen.

88

van de consumenten koopt graag bij bedrijven die een positieve impact hebben op de maatschappij

85

van de mensen zou overstappen naar een ander bedrijf dat een positieve impact op de maatschappij heeft

68

werkt liever voor een bedrijf dat een positieve impact heeft op de maatschappij

Wat houden de richtlijnen in van de WCAG?

De vier belangrijkste uitgangspunten van de WCAG 2.0 richtlijnen

Waarneembaar

Zorg dat informatie waarneembaar is op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Tekstalternatieven voor afbeeldingen
  • Ondertiteling of audiodescriptie bij video’s

Bedienbaar

Zorg dat de onderdelen en navigatie van je website of app door iedereen te gebruiken zijn, bijvoorbeeld:

  • Zorg dat je door de website kan navigeren met een toetsenbord
  • Zorg dat het doel van een link uit de linktekst gehaald kan worden (dus niet ‘klik hier’)

Begrijpelijk

Zorg dat de website of app begrijpelijk is. Zorg bijvoorbeeld voor:

  • Simpele, begrijpelijke taal
  • Een voorspelbare bediening van je pagina’s

Robuust

Zorg dat je website of app gebouwd zó gebouwd is, dat hij door huidige browsers en hulptechnologieën (zoals screenreaders) geïnterpreteerd kan worden, maar ook door toekomstige browsers en hulptechnologieën.

Word je duizelig van alle richtlijnen?

Wij hebben de ingewikkelde Europese richtlijnen vertaald naar een een aantal simpele, duidelijke regels en opnieuw gecategoriseerd. Wij vertellen je graag meer over waar je op moet letten, wat jouw verplichtingen zijn en hoe je jouw digitale product voor iedereen toegankelijk maakt.

Afspraak maken