Op deze pagina staat het transcript van de video waarin Charissa de website van Valys test met haar schermlezer. Klik om de video met ondertiteling op YouTube te kijken of klik om de video met audiodescriptie op YouTube te kijken.

Hoi hoi, mijn naam is Charissa ik ben 27 jaar en ik woon in Hoorn. 

Ik test voor Digitaal Toegankelijk omdat ik sinds m’n vijftiende te maken kreeg met een hypofyse tumor, waardoor ik zeer slechtziend ben geworden. 

Hierdoor vind ik het heel belangrijk dat dingen op het internet toegankelijk worden, want dat is nog niet altijd het geval en ik vind het gewoon heel belangrijk omdat heel veel zaken tegenwoordig, ja toch meer online worden gedaan. 

En als wij als blinden en slechtzienden daardoor vast komen te zitten, dan vind ik dat gewoon heel erg zonde. 

Daarom vind ik het heel belangrijk om mij in te zetten en ik vind het ook hartstikke leuk om apps en websites te testen.

(Tekst in beeld: Waar test je websites en apps mee?)

Een schermlezer is een programma op je telefoon die ervoor zorgt dat alles wat ik aanraak op het scherm wordt voorgelezen. 

Zodat ik dus alles kan meekrijgen wat er op mijn scherm gebeurt. 

Hetgene wat ik aanraak op het scherm is gelabeld. 

Als er bijvoorbeeld een icoontje is met Facebook, dan is er achter dat icoontje de tekst ‘Facebook’ daar opgeplakt. 

Waardoor als ik met m’n scherm lezen er op tik zegt ie, ‘Facebook’. 

Nou, laten we maar gaan kijken hoe VoiceOver werkt.

Mijn VoiceOver staat best wel snel, volgens mij.

(VoiceOver: *niet verstaanbaar*…. 90 procent.)

Ja, hij staat op 90 procent. Ja, ik hoor gewoon prima, wat hier allemaal wordt gezegd.

(VoiceOver leest de apps voor die geselecteerd worden op Charissa’s iPhone: Foto’s, Camera, Herinneringen.)

Waarom heb ik hem nou zo snel? 

Ik werk er elke dag mee, dus als mijn spraak dan op de helft minder staat, gaat alles voor mij ook super langzaam. 

Het is dus hetzelfde als hoe iemand die goed ziet even snel een tekst kan lezen door even snel daaroverheen te kennen. 

Zo gebruik ik dit eigenlijk ook. 

Voor mij is dit gewoon echt ideaal en ik merk ook wel dat je er steeds beter in wordt om het te volgen.  

Want in het begin had ik hem ook echt niet zo snel staan. 

Maar door de jaren heen ontwikkel je je gehoor, ik denk ook meer omdat je je daar gewoon meer op focust en dan kan je dat prima volgen.

Dus dit is, op 40 procent.

(VoiceOver leest verstaanbaarder voor: Contacten, FaceTime, Notities.)

Dit is op 55 procent.

(VoiceOver leest langzaam voor: Berichten, Contacten, FaceTime, Notities, Klok, Twaalf, Foto’s.)

Ja, nee, dus dat gaat veel te langzaam voor mij.

(Tekst in beeld: Welke website test je vandaag?)

Valys is een dienst voor mensen die minder valide zijn, waardoor je makkelijk van A naar B kan reizen. 

Alleen de website zoals ik het heb ervaren, is niet echt toegankelijk voor blinden en slechtzienden die gebruik maken van een schermlezer. 

Dus die website gaan we straks even onder de loep nemen.

Oké, nou, ik ga nu naar de Valys. Website, *tegen telefoon*: open safari.

(VoiceOver: leest de tekst voor die Charissa intypt.)

Even kijken hoor.

Ik ga nu naar de website van Valys.

(VoiceOver: Mijn Valys, bezocht, Tijdelijke maatregelen, etc.)

Charissa: Wat je als eerste ziet op de website zijn de tijdelijke maatregelen in verband met corona of zo iets, wat ik meestal doe ik gelijk naar Mijn Valys gaan, rechtsbovenin.

(VoiceOver: Reizen worden geladen, reizen worden geladen, reizen zijn geladen.)

Charissa: Nou ja, je krijgt echt heel veel informatie te horen. Mijn reizen zijn geladen, reizen zijn geladen, bla bla. Dat is echt niet nodig, vind ik zelf.

(VoiceOver: knop navigation menu)

Ik doe dan knop navigation menu omschakelen, ik ga er vanuit dat dat het menu dingetje is wat ik open kan maken?

(VoiceOver: Mijn reizen, Mijn gegevens, Service en contact, Reis boeken)

En dan ga ik een reis boeken.

(VoiceOver leest tekst voor die niet in beeld is, zoals ‘laden, laden, laden’.)

Ja, hij praat heel veel, dus op deze website.

(VoiceOver leest de tekst in beeld op. zoals reis plannen, stap 1: plannen.)

Ik ga dan even verder navigeren, naar vertrek adres.

Dan hoor ik bijvoorbeeld ‘Lunette veertien Gorinchem of zo, dus het lijkt dat je hier tekst in kan tikken.

Maar als ik dan één keer nog naar rechtsveeg, hoor ik verplicht, en dan weer vertrek adres verplicht pop-up keuzelijst vak. 

Het klinkt ook niet echt als een tekstveld maar ik klik er toch maar op.

Charissa: En ik weet niet wat er nou gebeurt.

Hij doet het nu gewoon helemaal niet. Nou, dan, dan klik ik gewoon even op, bijvoorbeeld nou dat adres wat er staat.

En dan hoor ik ‘schrijf een bericht’.

(VoiceOver: vertrek adres verplicht.)

En nu zit ik opeens in de live chat. Nou, ik probeer hier dan maar uit te gaan.

(VoiceOver: Vertrek adres verplicht.)

Maar dat is rare ook, ik hoor nog steeds waar ik informatie in kan tikken, maar ik weet wel, of ben ik er al weer? Ik snap er helemaal niets van. Volgens mij ben ik al uit de chat.

Ik tik mijn adres in.

(VoiceOver: adres wordt geladen, adres is geladen.)

Dat gebeurt er dus. Zoals je hoort, hij praat er echt de hele tijd doorheen. ‘Adressuggesties zijn geladen, zijn opgehaald’.

Iedere keer als ik dus een nieuwe letter intik begint VoiceOver erdoorheen te ratelen met ‘adres suggestie zijn opgehaald, adres suggestie zijn geladen’.

Dat is gewoon hartstikke irritant, want zo kun je niet eens concentreren.  

Wat was ik nou eigenlijk aan een typen? 

En volgens mij is er dan ook een een, een lijstje te zien met adres suggesties. 

Misschien is er dan één in Amsterdam, maar ook wel eentje in Utrecht. Dus dan wil ik…

(VoiceOver leest tekst op)

Terwijl ik toch echt iets intikt met Koning. Waar ben ik nou? Nou, als je snel tikt dan heb je geen kans.

En ik ben weer in de live chat, dus ja, je zou me kunnen helpen door het toegankelijk te maken.

En ik weet ook niet hoe ik hier nu uit moet. Oh, minimaliseer is er oké.

Moet ik de hulpmiddelen die ik ga meenemen?

Toon meer hulpmiddelen.

Dan spring ik gewoon in één keer ergens anders. Eerst hoorde ik dus niet dat er meer opties waren en toen ging ik weer helemaal naar boven en weer naar beneden. En nu hoor ik in één keer dat we weer opties zijn bijgekomen.

Ik neem een taststok mee.

En dan naar beneden, naar stap twee.

(VoiceOver leest tekst voor die niet in beeld is.)

Ik ga even op kopregels navigeren.

Want ik kies altijd voor Valys basis.

Ik weet niet…

Ik kom er echt niet uit.

Valys basis en dan hoor je dus weer als je naar rechts veegt ‘gegevens voor reis bedrukt, Valys is geladen’ dus dat hoor je dan weer. Het is een beetje, niet zo nodige informatie, vind ik zelf.

Oh, nu staat er hier opeens dat mijn bestemming adres niet is gevonden.

Oh, nu staat er hier opeens dat m’n bestemming adres niet is gevonden. Oh, dus nu moet ik weer terug. Maar dat staat er niet echt dat ik dan weer terug moet.

Ik denk maar dat ik gewoon moet bellen.

Ze weten wel hoeveel het gaat kosten. Dat vind ik ook wel apart.

Dan moet ik gewoon weer…

Ik deed zeg maar zigzag beweging, dat ik terugga naar de vorige pagina en dan staat er nu opeens van ‘er zijn geen reizen op de planning, wilt u een reis boeken?’. Dus dan kan ik gewoon helemaal overnieuw beginnen.

Meestal, als ik het ook doe, doe ik het via een laptop en dan een extern scherm, en dan zoom ik helemaal in, want ik wil het gewoon zelf doen. Dan moeten jullie deze optie ook niet aanbieden.

Nou, zoals jullie hebben gezien, heeft het heel lang geduurd voordat ik nog steeds geen reis kon boeken. Het is echt, ja, hartstikke vermoeiend dat ik steeds wordt teruggestuurd en dingen niet worden gepakt die ik intik dus ik moet nu maar gewoon gaan bellen om een, om een taxi te boeken, want zo via de website lukt het me echt niet.