Wij zijn aangesloten bij de Dutch Digital Accessibility Index
1.3.3 Zintuiglijke kenmerken (WCAG) | Niveau A
Gebruik meer dan één zintuig voor instructies
“Sensorische kenmerken” is een belangrijke, maar belachelijk klinkende uitdrukking die hoort bij de web toegankelijkheid. Het is eigenlijk veel minder ingewikkeld dan het klinkt. De zintuiglijke kenmerken van jouw website zijn dingen als vorm, geluid, positie en grootte.
Je komt vaak sensorische kenmerken tegen in instructies voor je gebruikers. Dingen zeggen als ‘Gebruik de zoekbalk aan de rechterkant’ is niet handig voor een gebruiker die niet begrijpt wat rechts is. De belangrijkste oplossing is om meer dan één indicator te gebruiken voor instructies.
Wat te doen
Zintuiglijke eigenschappen goed gebruiken is vooral een kwestie van gezond verstand gebruiken. Er zijn geen technische vereisten, alleen goed en verstandig schrijven van kopieën:
Gebruik meer dan één zintuig voor instructies.
Vermijd instructies die afhankelijk zijn van geluid.
Tips
Toegankelijke instructies maken is positief voor iedereen. Hoe duidelijker jouw instructies, hoe groter de kans dat gebruikers ze zullen volgen – dit is vooral handig voor dingen zoals instructies om dingen te kopen. Als je deze richtlijn goed toepast, kan je misschien meer geld verdienen en meer gebruikers krijgen.
Een goede instructie zal verschillende sensorische kenmerken gebruiken. Overweeg om één van deze voorbeelden toe te passen:
- ‘Gebruik de zoek optie’
- ‘Gebruik het de zoek optie aan de rechterkant’
- ‘Zoeken met behulp van het groene rechthoekige vak ‘Zoeken’ aan de rechterkant’
- ‘Zoeken met behulp van het rechthoekige vak rechtsboven op deze pagina’
Web ontwerpers hebben vaak een afkeer van het toevoegen van woorden, omdat ze het gevoel hebben dat dit voor verwarring zorgt. In dit geval kan het tegenovergestelde waar zijn. Natuurlijk wil je een website die instinctief aanvoelt met duidelijke acties. Als je instructies wil geven, moet je ze goed geven.
Het is het beste om geluid op een website te vermijden, behalve in de media. Weinig mensen houden van onverwachte geluiden. Het is altijd moeilijk om te zeggen wat het geluid betekent en wat je hebt gedaan om het te laten gebeuren. Een goed voorbeeld is als je geluiden gebruikt om gebruikers te waarschuwen voor fouten in een formulier. De gebruiker kan niet precies weten wat de fout is, ze weten zelfs niet zeker of het geluid een fout aangaf. Jouw gebruikers met gehoorproblemen krijgen er al helemaal niks van mee.
Gebruik voor formulieren een duidelijke visuele aanwijzing bij fouten en vermijd alle geluiden.
Door ervoor te zorgen dat je niet alleen op kleur in de instructies vertrouwt, kan je ook even Richtlijn 1.4.1 doornemen.