3.2.1 – Focus (WCAG) | Niveau A

Elementen veranderen niet wanneer ze focus krijgen

Als jouw website niet werkt zoals gebruikers verwachten, gaan ze weg en komen ze vaak niet meer terug.

Focus is van vitaal belang bij het overwegen van wat er op jouw website gebeurt wanneer gebruikers elementen zoals formulieren, video’s en andere interactieve elementen bereiken. Zodra een element focus krijgt van gebruikers, of het nu met een muis of toetsenbord is, mag het element niet automatisch veranderen (bekend als ‘veranderen van focus’). Dit kan gebruikers desoriënteren.

Een verandering van focus is vooral lastig voor gebruikers die met het toetsenbord navigeren.

Wat te doen

  • Zorg ervoor dat geen enkel element verandert door focus te ontvangen.
  • Vermijd zowel gedrags- als visuele aanpassingen.

Verzeker dat:

  • Links niet openen automatisch op focus; en
  • Formulieren worden niet verzonden zonder dat de gebruiker actie onderneemt (zoals klikken op de knop ‘Verzenden’); en
  • Er zijn geen automatische pop-ups.

Tips

  • De meeste goed gemaakte websites zullen standaard geen van deze fouten bevatten, je zou moeten kiezen om verandering in focus toe te voegen.
  • Een geweldige manier om deze richtlijn te testen, is door jouw muis los te koppelen en door jouw website te navigeren. Als er iets beweegt, doe er iets aan!

Uitzonderingen

Elementen kunnen bij focus veranderen als de context niet verandert. Je kan bijvoorbeeld een dynamisch menu op jouw website gebruiken, zoals navigatie-opties die worden uitgeschakeld wanneer je over een item zweeft. Dit is geen verandering van context.

Een ander voorbeeld is een zweef status over een link, nogmaals, dit is geen verandering van context.