3.3.1 – Fout identificatie (WCAG) | Niveau A

Identificeer invoerfouten duidelijk

Iedereen maakt fouten. Maak het gebruikers gemakkelijk om hun fouten te begrijpen en te corrigeren met een beetje begeleiding. Zorg voor tijdige en duidelijke richtlijnen voor foutidentificatie wanneer gebruikers fouten op jouw website maken. Het gebruik van foutidentificatie zorgt ervoor dat jouw website soepel blijft werken en dat jouw gebruikers niet gefrustreerd raken.

Een van de ergste gebieden voor fouten in websites zijn formulieren, waaronder afrekenen, aanmelden voor nieuwsbrieven en vragenlijsten. Elk van jouw gebruikers kan een eenvoudige fout maken, wat betekent dat ze jouw formulier niet kunnen verzenden. Als gebruikers hun fouten niet kunnen identificeren, gaan ze weg.

Wat te doen

  • Identificeer en leg de gebruiker eventuele fouten uit die je automatisch kan detecteren.
  • Voeg een foutmelding toe die dicht bij de fout staat en laat zien wat er mis is en hoe je dit kan oplossen.

Tips

  • Als een formulier invoer in een bepaald formaat vereist, toont en beschrijft je het vereiste formaat.
  • Als een verplicht veld leeg is, markeer het veld en leg uit wat nodig is.
  • Bouw formulieren om vergevingsgezind te zijn en accepteer variaties op de formaten die je verkiest.
  • Vraag niet om te veel informatie, maar precies om wat je nodig hebt.
  • Wees specifiek. Gebruik duidelijke, beknopte instructies en formulier-veldlabels.
  • Markeer fouten in formulieren met kleuren en symbolen.
  • Maak een formulier niet leeg als een gebruiker een fout maakt. Sla de informatie op en laat de gebruiker zijn fout bewerken en doorgaan.
  • Bied extra hulp door jouw contactgegevens op alle pagina’s te geven (de kop- of voettekst is geweldig) en vooral in de buurt van formulieren.