2.4.9 – Doel van de link (WCAG) | Niveau AAA

Doel van elke link is duidelijk in de tekst

Het is essentieel dat je hyperlinks (meestal gewoon ‘links’ genoemd) duidelijk en gemakkelijk te begrijpen maakt.
Gebruikers met ondersteunende technologie, zoals een schermlezer, horen vaak alle links op een pagina om hen te helpen vinden waar ze naartoe willen. Anderen kunnen jouw website sterk vergroot bekijken, zodat de gebruiker alleen de linktekst en een paar woorden eromheen tegelijkertijd kan zien.

Om jouw gebruikers te helpen, moet alleen jouw linktekst (de woorden die gekoppeld zijn, vaak ‘ankertekst’ genoemd) de link bestemming duidelijk maken.

Wat te doen

Om aan deze richtlijn te voldoen, moet je ervoor zorgen dat voor elke link op jouw website:

  • Het doel van de link wordt duidelijk uit de linktekst; of
  • Als de link een afbeelding is, maakt de alt-tekst van de afbeelding het doel van de link duidelijk.

Tips

  • Deze richtlijn bouwt voort op richtlijn 2.4.4 door zich alleen te concentreren op de linktekst en enkele uitzonderingen te verwijderen.
  • Zorg ervoor dat links met dezelfde bestemming dezelfde beschrijving hebben (maar links delen geen beschrijving als ze naar verschillende plaatsen verwijzen).
  • ‘Klik hier’ en ‘Lees meer’ links houden zich niet aan deze richtlijn.
  • Vermijd het gebruik van het titelkenmerk (wat een uitzondering was in Richtlijn 2.4.4), omdat dit niet voldoende is voor deze richtlijn.

Uitzonderingen

Je hoeft het link doel niet duidelijk te maken als het doel dubbelzinnig is voor al jouw gebruikers. Als ik bijvoorbeeld het woord ‘blog’ in de zin ‘Ik heb een persoonlijk blog’ koppel, kan de link naar mijn blog gaan of naar een Wikipedia-pagina met uitleg over wat een blog is. Geen enkele gebruiker zou betrouwbaar weten waar de link naartoe gaat voordat ze de link volgen.

Het is natuurlijk het beste om dubbelzinnige links te vermijden, omdat gebruikers altijd moeten weten waar ze naartoe gaan. Hoewel, er zijn momenten waarop je de gebruiker met iets leuks wilt verrassen.