2.2.1 – Instelbare timing (WCAG) | Niveau A

De gebruiker kan tijdslimieten instellen

Als inhoud op jouw website tijd gestuurd is, loop je het risico gebruikers te verliezen die meer tijd nodig hebben om de informatie op jouw website te lezen en te begrijpen.

Tijd gestuurde inhoud is alles op jouw website dat verloopt of onbruikbaar wordt voor jouw gebruikers na een bepaalde tijd. Een bekend voorbeeld is dat een gebruiker tien minuten de tijd krijgt om een ​​formulier in te vullen en te verzenden. Er zijn functionele redenen om tijdslimieten in te stellen, maar je moet rekening houden met al jouw gebruikers.

Wat te doen

  • Als jouw website een tijdslimiet gebruikt:
    • Geef jouw gebruikers een optie om de tijdslimiet uit te schakelen voordat deze begint (bijvoorbeeld een bestemmingspagina vóór de tijd gestuurde pagina kan een bericht weergeven dat jouw klanten laat zien wat ze moeten doen); of
    • Geef jouw gebruikers de optie om de tijdslimiet aan te passen voordat deze begint, over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling (je kunt dit ook doen met een bestemmingspagina); of
    • Geef jouw gebruikers de optie om de periode ten minste twintig seconden te verlengen voordat deze verloopt. Dit moet een eenvoudige actie zijn, zoals klikken op een knop en minimaal tien keer beschikbaar zijn.
  • Als jouw website bewegende of geanimeerde tekst heeft, moeten gebruikers de beweging kunnen pauzeren.
  • Als jouw website een functie heeft die automatisch wordt bijgewerkt (bijvoorbeeld met de nieuwste voetbalscores), moet je jouw gebruikers toestaan ​​de frequentie van de updates uit te stellen met ten minste tien keer de standaardinstelling.

Tips

  • Neem zoveel mogelijk inhoud buiten tijdslimieten.
  • Zorg ervoor dat alle bedieningselementen die je verstrekt, toegankelijk zijn via het toetsenbord.
  • Als je een pop-up gebruikt om jouw gebruikers de mogelijkheid te geven een tijdslimiet te verlengen, raadpleeg je Richtlijn 2.2.4.

Uitzonderingen

Er zijn enkele geldige uitzonderingen op Richtlijn 2.2.1, omdat je soms tijdslimieten moet instellen om jouw website of bedrijf te laten werken.

Je hoeft de bovenstaande bedieningselementen niet op te geven als:

  • De tijdslimiet is te wijten aan realtime gebeurtenissen, zoals bieden in een veiling.
  • Je inhoud is een live video stream.
  • De tijdslimiet is essentieel voor jouw bedrijf. Een website voor kaartverkoop die tien minuten een reservering bewaart omdat de vraag groot is en gebruikers onbeperkte tijd geeft, zou het bedrijfsproces ondermijnen.
  • De tijdslimiet is meer dan 20 uur.