3.1.5 – Leesniveau (WCAG) | Niveau AAA

Gebruikers met negen jaar school kunnen de inhoud lezen

Alle gebruikers moeten jouw website kunnen lezen. Dat betekent dat je moet schrijven met een scala aan mensen in gedachten, van een universiteitsprofessor tot iemand die nooit op school heeft gezeten.

De sleutel is om zo eenvoudig mogelijk te schrijven in duidelijke een taal.

Wat te doen

De W3C (de schrijvers van de Richtlijnen), stellen een benchmark vast waarmee je kunt testen. De voorgestelde norm is om te schrijven zodat een persoon met 7-9 jaar scholing je kan begrijpen.

Je kunt jouw inhoud naar deze standaard brengen door:

  • Schrijven zodat iemand met niet meer dan negen jaar school je kan begrijpen (dat is negen jaar vanaf de eerste dag op school, dus geen hogeschool of voortgezet onderwijs).
  • Inhoud, samenvattingen, afbeeldingen en diagrammen toevoegen om de betekenis te verduidelijken.
  • Inhoud opsplitsen met goed georganiseerde secties en koppen.

Tips

  • Je kunt nooit iets schrijven dat elk mens op de planeet zal begrijpen.
  • Korte zinnen zijn het gemakkelijkst te begrijpen.
  • Blijf bij één onderwerp per paragraaf en één gedachte per zin.
  • Vermijd jargon en idioom.
  • Gebruik veel voorkomende woorden.
  • Schrijf op hoe mensen spreken.
  • Gebruik opsommingstekens.
  • Gebruik actieve, niet passieve, taal (bijvoorbeeld ‘De woorden zijn geschreven door Luke’ is passief, maar ‘Luke schreef de woorden’ is actief).
  • Microsoft Word en sommige online services kunnen de leesbaarheid controleren met de Flesch Reading Ease-test – streef naar een score van meer dan 60.
  • MAAR vertrouw niet alleen op geautomatiseerde tests, gebruik ook jouw gezond verstand.
  • GOV.UK heeft een handige stijlgids voor producenten van inhoud.

Uitzonderingen

Je hoeft zich geen zorgen te maken over het gebruik van juiste namen, zelfs als ze ingewikkeld of moeilijk leesbaar zijn. Namen van dingen zoals mensen, films, boeken en bedrijven zijn misschien allemaal moeilijk te lezen, maar ze zijn buiten jouw controle.