3.3.5 – Help (WCAG) | Niveau AAA

Jouw website heeft gedetailleerde hulp en instructies

Jouw gebruikers hebben verschillende mogelijkheden. Sommigen zullen instinctief weten hoe ze jouw website moeten gebruiken en anderen zullen moeite hebben. Je kunt jouw gebruikers helpen het meeste uit jouw website te halen door hulp te bieden waar je maar kunt. Dit is vooral relevant voor formulieren, waarbij jouw gebruikers de juiste informatie moeten invoeren om het formulier te laten werken.

Wat te doen

Bied hulp bij jouw formulieren door:

  • Invoerknoppen labelen met het doel van de invoer (bijvoorbeeld ‘Abonneren’ of ‘Kopen’); en
  • Wanneer een invoerveld meer informatie nodig heeft dan een label, voeg dan een link naar die informatie toe in de buurt van het veld (bijvoorbeeld ‘Hulp bij dit antwoord’); en
  • Wanneer een veld een specifiek formaat nodig heeft, gebruik dan een label, aangrenzende tekst of plaats aanduiding-tekst met het juiste formaat (bijvoorbeeld ‘Datum: DD / MM / JJJJ’).

Tips

  • Een link naar verdere informatie, zoals hulp voor een formulier, geldt als een “essentiële” uitzondering tegen het openen van een link in een nieuw venster (zie Richtlijn 3.2.5). Door een link te openen om in een nieuw venster te helpen, kunnen de gebruikers de hulp volgen terwijl ze tussen vensters overslaan.
  • Een voorbeeld van wanneer meer informatie zou helpen, is naast een vrij tekstveld om de vraag te beantwoorden: ‘Waarom ben je een goede kandidaat voor deze baan?’ De hulp kan hints en tips bevatten over het juiste formaat voor een antwoord. Let bijvoorbeeld op een teken- of woordlimiet.