Ga naar de inhoud

Het is vrijdagavond, je ligt op de bank en hebt geen zin om te koken. Een pizza bestellen dan maar? Voor veel mensen klinkt dit logisch in de oren. Maar hoe makkelijk is het om een pizza te bestellen als je een visuele beperking hebt? Charissa heeft dat voor ons getest.

Blogger Charissa Kalloe

Charissa Kalloe

Op 15-jarige leeftijd raakt Charissa Kalloe visueel beperkt door een tumor. Haar houvast is dan haar motto: als jou iets overkomt waar je niets aan kunt doen, heb je nog altijd de keuze hoe je hiermee omgaat. En bij de pakken neerzitten, is niet waar de gedreven Charissa voor kiest. Al snel ontdekt ze een nieuwe digitale wereld, die de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Door hierover te bloggen, werkt ze mee aan toegankelijkheid, om op die manier andere mensen te helpen.

Ze test in de komende weken drie apps: die van New York Pizza, Domino’s en Thuisbezorgd.

Deze week: Hoe toegankelijk is de app van New York Pizza?

In deze eerste aflevering test ze de app van New York Pizza. Bekijk hieronder de video waarin je ziet hoe het Charissa vergaat:

Bekijk hier de video met audiodescriptie.

Transcript van de video:

“Hoi hoi, mijn naam is Charissa en ik test voor Digitaal Toegankelijk.”

“Ik heb een visuele beperking en daarom maak ik gebruik van een schermlezer.”

“Zowel op mijn laptop, als op mijn mobiele telefoon.”

“Ja en eigenlijk ook op mijn watch en elk ander digitaal apparaat,”

” hetzelfde als de apparaten waarop jullie zitten,”

” om op vrijdagmiddag een lekkere pizza te bestellen.”

“Maar hoe gaat dat op voor blinden en slechtzienden?”

“Ik neem drie apps onder de loep”

“dat zijn Domino’s, Thuisbezorgd en New York Pizza.”

“We gaan even kijken wie van die drie het beste scoort”

“op het vlak van toegankelijkheid”

“en of het mij überhaupt lukt om iets te bestellen.”

“Ik ben er even voor gaan zitten.”

“Ik heb de apps op mijn telefoon en we beginnen met New York Pizza.”

Sjarissa opent de app van New York Pizza op haar telefoon.

“Telefoon: klantenservice, zakelijk, link, werken bij New York Pizza”

“Telefoon: Inloggen, link, registreren, link”

“Dit gaat goed, voor zover. ”

“Hij zegt ‘link’.”

“Inloggen, link, registreren, link”

“dus ik weet, ik kan erop klikken, dus dat is best wel goed.”

“Telefoon: Pizza, link”

“Pizza!”

“Telefoon: Alle 37, link.”

“Alle 37… wat? Pizza’s dan? Ofzo?”

“Telefoon: Actie, 9, link”

“Telefoon: Vlees, 14, link. Vegetarisch, 10, link.”

“Telefoon: Vis, 1, link, vegan, 2, link.”

“Ik ga voor vegan.”

“Telefoon: Vegan, 2, link”

“Telefoon: Vegan Californian Veggie pizza”

“Vegan Californian Veggie pizza, klinkt lekker”

“Oké. ”

“Telefoon: Lees meer, link”

“Lees meer.”

“Telefoon: Potlood, ingrediënten wijzigen, knop”

“Ingrediënten wijzigen, dat ga ik eens doen.”

“Telefoon: Ingrediënten wijzigen, kopniveau 3 banner”

“Hmm?”

“Telefoon: Herkenningspunt, knop einde, banner.”

“Telefoon: De pizzabodem is glutenvrij, maar omdat de pizza… (onverstaanbaar)”

“Volgens mij had ik geklikt op ingrediënten aanpassen, ”

“maar het lijkt alsof ik nu nog steeds op dezelfde pagina zit.”

“Telefoon: Ook lekker bij je pizza”

“Ik heb geen idee waar ik nu zit eigenlijk.”

“Telefoon: Knop toevoegen, kies je saus, tomatensaus”

“Nou ja, hier hoor ik dus ineens ‘Kies je saus, tomatensaus’, kan ik die dan aanpassen?”

“Telefoon: Tomatensaus, knop, barbecuesaus”

“Ja! ”

“Telefoon: Groente en fruit”

“Telefoon: Koppelteken, nul, plus, broccoli”

“Oké, je hoort koppelteken, dus een minnetje”

“Nul en een plus.”

“Telefoon: Cherrytomaat, koppelteken, nul”

“Ja ik wil eigenlijk cherrytomaatjes.”

“Telefoon: Plus, één.”

“Ja!”

“Telefoon: Bestellen, knop”

“Oké, bestellen, knop”

“Telefoon: veertien euro en negennegentig cent, bestellen”

“Hoelang zijn we al bezig?”

“Telefoon: veertien euro, veertien euro”

“Ik zit dan weer vast met Voiceover”

“Telefoon: Veertien euro, veertien..”

“Ik veeg naar links en naar rechts…”

“Telefoon: Veertien euro, veertien euro, veertien euro”

“Dus ik ga weer even ergens op het scherm drukken”

“Telefoon: Tijdelijke actie, hamburger, pizza”

“Ik had toch geklikt op bestellen of moet ik dan nu weer naar”

“winkelmandje ofzo?”

De video wordt versneld afgespeeld terwijl Sjarissa probeert te bestellen.

“Telefoon: Handelingen beschikbaar, winkelwagen.”

“Winkelwagen.”

“Telefoon: Sleep procent out”

“Hoe kom ik nou bij mijn winkelwagen dan?”

De video wordt weer versneld afgespeeld

“Telefoon: Afrekenen, link.”

“Afrekenen!”

“Telefoon: Nieuwe regel, venster menuknop.”

“Telefoon: Where would you like it to be delivered?”

“Waarom staat dat nu in het Engels?”

“Telefoon: Nieuwe regel, where would you like it to be delivered?”

“Echt raar”

“Telefoon: Waar wil je de bestelling laten bezorgen? Postcode.”

“Oké, waarom staat dat opeens daar?”

“Telefoon: Nr”

“Dit is echt heel… Postcode. Ik hoor niet eens dat dat een tekstveld is, maar…”

“Telefoon: Postcode, Nr, Postcode”

“Er opent ook geen tekstveld, dus…”

“Nou ik ga naar de volgende app als jullie het goed vinden, dit is een heel lang gedoe.”

Met dank aan Scribit.Pro voor de ondertiteling, het transcript en de audiodescriptie.