Ga naar de inhoud

Mensen die mij lang kennen, weten dat ik een echte koffieleut ben. Het is dan ook niet zo gek dat ik op zoek ging naar een vervanging voor ons klassieke filterkoffie-apparaat. Maar welk apparaat is geschikt voor iemand met een visuele beperking? En welk apparaat kan ik met mijn telefoon bedienen? Dat lees je in dit blog.

Blogger Charissa Kalloe

Charissa Kalloe

Op 15-jarige leeftijd raakt Charissa Kalloe visueel beperkt door een tumor. Haar houvast is dan haar motto: als jou iets overkomt waar je niets aan kunt doen, heb je nog altijd de keuze hoe je hiermee omgaat. En bij de pakken neerzitten, is niet waar de gedreven Charissa voor kiest. Al snel ontdekt ze een nieuwe digitale wereld, die de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Door hierover te bloggen, werkt ze mee aan toegankelijkheid, om op die manier andere mensen te helpen.

Philips, De’Longhi of toch Jura?

De zoektocht naar een nieuw koffiezetapparaat begon in het najaar van 2021. Omdat er enorm veel te kiezen valt, vind ik het handig om alvast te weten waar ik naar moet zoeken: een bonenmachine, een koffiecupmachine of een machine met koffiepads. Gelukkig weet ik dat koffiepads niets voor mij zijn en de prijs van een koffiecupmachine loopt per kopje toch aardig op. Vooral als je veel koffie drinkt!

Er bleef nog één optie over. Maar welk merk bonenmachine ik wilde, daar was ik nog niet over uit. De koffiebonenmachines bestaan namelijk in alle soorten en maten. Na veel onderzoek te hebben gedaan, kwam ik uit bij het merk Jura.

De eerste indruk

Ik heb gekozen voor de machine Jura E8 vanwege de fysieke knoppen op het display. Deze zijn duidelijk voelbaar. Daarnaast zijn de verschillende compartimenten, zoals de residubak en de lekbak, ook met verminderd zicht goed schoon te maken. De Jura heeft een vaste zetgroep, wat betekent dat je deze niet handmatig hoeft schoon te maken. Voor de één is dat een vloek en voor de ander een zegen. Ik vind het ideaal.

Het koffie-apparaat Jura E8waarvoor Charissa heeft gekozen, op het aanrecht, met een pot koffiebonen ernaast.

Ook ben ik zeer enthousiast over de app van Jura, de Jura Operating Experience, en ben blij verrast over het feit dat deze, op wat kleine fouten na, best toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Dit wist ik niet toen ik de koffiemachine had aangeschaft, maar dat risico durfde ik wel te nemen. Over de toegankelijkheid van de app lees je verderop meer.

Instellen maar!

De koffiemachine heb ik geheel zelfstandig ingesteld met behulp van de app Seeing AI op mijn iPhone. Lees hier meer over op Digitale Zorggids, of in dit artikel van Edwin Ruyer.

Desondanks is een extra paar ogen wel aan te raden. Het display is namelijk zo opgemaakt dat er links en rechts drie knoppen onder elkaar geplaatst zijn. Seeing AI leest de opties op het display echter willekeurig voor. Dankzij vergroting op mijn iPhone is het uiteindelijk toch gelukt om de koffiemachine aan de praat te krijgen.

Voor het instellen van de app had ik ook een WiFi Connect-module nodig. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

De J.O.E.-app: luxe of toegevoegde waarde?

Eerder benoemde ik al dat ik geen flauw benul had of de app van Jura toegankelijk zou zijn. De koffiemachine had inmiddels al haar gewaardeerde plek gekregen in de keuken dus ‘no way’ dat ik die terug zou sturen. Het zou immers ook geen ramp zijn als de app niet zou werken met VoiceOver, maar het zou wel een toegevoegde waarde zijn.

De meeste mensen vinden zo’n app flauwekul: “Je moet er zelf toch nog een kopje onder zetten? Bovendien brengt het apparaat de koffie niet, of heb je er een serveerster bijgekregen?”, is het commentaar dat ik online vaak voorbij zie komen.

Ik heb daar één simpel antwoord op: het display van de koffiemachine wordt niet voorgelezen en met de app wordt de koffiemachine een stuk toegankelijker voor blinden en slechtzienden.

De app van het koffie-apparaat Jura E8

De app in het kort

In het beginscherm van de app zie je vijf recepten staan. Als je hier eenmaal op klikt, begint de machine de koffie te bereiden. Geloof mij als ik zeg dat dit vaak per ongeluk is gebeurd!

Linksboven heb je het hamburger icon, de drie streepjes onder elkaar. Dit opent het menu met de volgende opties: bestelling, onderhoud, shop, verbinding, instellingen, informatie en cockpit. Hieronder ga ik wat dieper in op een aantal van deze opties, zodat je een beter beeld krijgt van wat er mogelijk is.

Koffie maken

Als je op ‘bestelling’ klikt, kan je hier een product uit de lijst toevoegen. Dit gaat best goed, al wordt de koffiesterkte weergegeven met koffieboontjes. Deze koffieboontjes zijn gelabeld als ‘knop’. Wanneer ik met VoiceOver over deze virtuele koffiebonen veeg, hoor ik steeds: “knop”, en dat wel tien keer! Dit was even uitzoeken, maar de maximale sterkte is blijkbaar tien koffiebonen. Stel je staat voor de tiende keer op ‘knop’ en je tikt dubbel, dan heb je een sterk bakkie!

De waterhoeveelheid is ook aan te passen en dit gebeurt met een slider. Als je met VoiceOver werkt, veeg je omlaag op de slider voor minder water en omhoog voor meer water. De melkliefhebbers stellen de melkschuimhoeveelheid in, op dezelfde wijze als de waterhoeveelheid. Dit werkt heel fijn.

Vervolgens druk je rechtsboven op opslaan en je bestelling is geplaatst. Nu staat er een cappuccino bij mij in de lijst en als ik die wil zetten met de koffiemachine, druk ik op de knop ‘bestelling ausloesen’. Geen idee waarom het er op die manier staat, maar visueel gezien is het een afspeelknop.

Charissa geniet van een zelf gezet kopje koffie

Instellingen

Wanneer er zoveel goed gaat in een app, is het bijna te mooi om waar te zijn. En helaas is ook niet alles zo toegankelijk als het op het eerste gezicht lijkt. Zoals het onderdeel ‘instellingen’.

Als je op instellingen klikt, krijg je drie opties: app-instellingen, apparaat-instellingen en wifi-instellingen. De opties binnen elk van deze instellingen zijn gelabeld met de tekst: ‘Some text here’. Ik weet daardoor niet wat voor instellingen ik kan aanpassen. Ik kan wel horen waar het ongeveer over gaat. Je hoort dan achter die bepaalde tekst informatie, zoals 3s of 4 uur. Als ik klik op: ‘Some text here, 4 uur’, opent een venster met de vraag na hoeveel uur het apparaat automatisch moet worden uitgeschakeld. Hierdoor ben ik met veel klikken er uiteindelijk achter gekomen wat de instellingen voor functies hebben.

Dat kan natuurlijk veel gemakkelijker door dit in het menu toegankelijk te maken.

Mijn bevindingen

Met volle overtuiging kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn koffiemachine. Ik geniet dagelijks van een heerlijk bakje koffie. Daarbij geeft de machine aan wanneer er onderhoud nodig is en dit wordt ook aangegeven in de app. Je kan er dus niet omheen als je je koffieresidu-bak moet legen. Het apparaat is in dat opzicht veeleisend, maar uiteindelijk zorgt het wel voor de perfecte koffiesmaak. De mogelijkheid om via de app een kopje koffie te personaliseren en te bereiden met VoiceOver is daarnaast voor mij echt een pluspunt.

Kort gezegd, ben ik dus een enthousiaste gebruiker van mijn Jura E8.