Ga naar de inhoud

De missie van Digitaal Toegankelijk is om ons hard te maken voor een digitale wereld waar iedereen toegang tot heeft. Naast de positieve impact die we hebben op toegankelijkheid, willen we ook onze verantwoordelijkheid nemen voor de impact die we hebben op de samenleving en het milieu. Dat willen we graag bewijzen! Daarom hebben we ons tot doel gesteld om in 2024 B Corp-gecertificeerd te worden.

Pim Teeuwisse, mede-eigenaar van Digitaal Toegankelijk, vertelt je in dit interview meer over wat dit inhoudt en waarom we ons dit tot doel hebben gesteld.

Pim, jij bent de drijvende kracht achter onze B Corp-reis. Wat is een B Corp eigenlijk?

“B Corp staat voor ‘Benefit Corporation’. B Corps zijn bedrijven die zichzelf meetbaar en aansprakelijk willen maken op sociale- en milieueffecten. Kort gezegd zijn het bedrijven die niet alleen aan zichzelf denken. Door het worden van een B Corp, kan je aan de wereld laten zien dat je je verantwoordelijkheid serieus neemt en de wereld een betere plek wilt maken. 

Wereldwijd zijn er nu bijna 8.000 B Corps en daar willen wij er één van zijn.”

Pim Teeuwisse aan het werk op het kantoor van Digitaal Toegankelijk

Vanuit welke visie wil je Digitaal Toegankelijk een B Corp maken?

“Ik vind dat je er als bedrijf niet enkel bent voor de financiële winst, maar juist ook om een positieve impact te maken op de maatschappij en het milieu. Digitaal Toegankelijk maakt de wereld een stukje mooier door te werken aan een toegankelijk en inclusief internet voor iedereen, maar de wereld is groter dan alleen onze klanten en het internet. Ik zie ons als een onderdeel van de maatschappij, van klanten die we dienen, maar ook van Nederland, de EU, het milieu, etcetera. Ik geloof dat je op al die vlakken als bedrijf winst kunt boeken. 

Dat doen we door bewust stil te staan bij de kleinere en grotere vraagstukken en onze strategie en doelen vorm te geven vanuit een algemeen belang. Van “Wat eten we bij de lunch?” tot “Hanteren we een open of gesloten bedrijfsmodel?”; alles wordt langs die meetlat gelegd.

Ik denk dat het worden van een B Corp een goede manier is om meetbaar en inzichtelijk te maken waar we onze brede blik allemaal op toepassen. Als elk bedrijf dit zou doen, kunnen we een gigantische positieve impact hebben op de samenleving en het milieu, terwijl de individuele opoffering juist klein is.”

Laure aan het werk op het kantoor van Digitaal Toegankelijk

Welke andere bedrijven zijn B Corp?

“In Europa alleen al zijn er momenteel bijna 3.500 bedrijven met een B Corp-certificering. Allemaal bedrijven die hun impact op de samenleving en het milieu serieus nemen. Denk bijvoorbeeld aan Patagonia, Tony’s Chocolonely, Triodos Bank, Dopper en WeTransfer.”

Hoe word je een B Corp?

“Dat is nog een hele kluif! Om een B Corp te worden, moet een bedrijf de B Impact Assessment voltooien, die prestaties evalueert op vier belangrijke gebieden. Je moet voldoen aan strikte normen voor sociale en milieuprestaties, transparantie en juridische verantwoordelijkheid. Die assessment bestaat uit 200 checks, in totaal moet je aan 80 checks voldoen om jezelf een B Corp te mogen noemen.

Die criteria gaan over deze vier gebieden:

  • Governance: Hoe organiseer je je bedrijf; kunnen bestuurders bijvoorbeeld in hun eentje alles bepalen of worden ze gecontroleerd? Hoe transparant ben je?
  • Workforce: Hoe ga je met je mensen om?
  • Duurzaamheid: Welke keuzes maak je wat betreft duurzaamheid? Scheid je je afval? Kies je voor een groene serviceprovider?
  • Klanten: Welke eisen stel je aan je klanten? Wil je werken voor bedrijven in olie en gas? Maar bijvoorbeeld ook; geef je je klanten de keus tussen een ‘donkergrijze’ en ‘groenere’ server, of bied je enkel die laatste? 

Je moet laten zien dat je het goed doet op al deze gebieden om in aanmerking te komen voor de certificering. Voor ons zijn sommige zaken wel ingewikkeld, omdat we een startup zijn. Want een startup zijn staat vaak haaks op governance, dat vooral betekent dat je veel policies moet schrijven en controleerbaar moet zijn. Toch geef ik het prioriteit, ik zie die grens van 80 punten als uitdaging.”

Marieke, Manon en Laure aan het werk op kantoor. Ze kijken naar hun beeldscherm.

Welke impact hoop je te hebben op andere bedrijven of overheden met de certificering?

“Wat ik hoop, is dat alle overheden besluiten om alleen nog te werken met bedrijven die net als de overheid het publiekelijk belang dienen. Want dat kan gewoon, waarom zou je alleen aan jezelf denken? In sommige gevallen zie je dit ook terugkomen; social return on investment is bij sommige aanbestedingen van de overheid al verplicht, dat is een positieve ontwikkeling. 

Ik hoop anderen hiermee ook aan te steken. Wij zijn een serieus bedrijf, alleen doen we het ook voor de rest van de wereld, niet alleen voor onszelf.”