Ga naar de inhoud

Europese universiteiten lopen achter op het gebied van digitale toegankelijkheid, vergeleken met universiteiten in de Verenigde Staten. Zo bleek uit het artikel van Thomas Dieste, over de Europese wetgeving betreft digitale toegankelijkheid.

Op het gebied van transcriptie en captioning valt er nog veel winst te behalen. Een voorbeeld hiervan is het transcriberen van colleges, zodat deze thuis terug zijn te zien, ook voor studenten met een auditieve beperking. In dit artikel worden andere tips genoemd met betrekking tot digitale toegankelijkheid voor universiteiten in Nederland.

Transcriberen in het onderwijs

Nederland telt ongeveer 1,5 miljoen mensen met een auditieve beperking. Helaas is het voor veel mensen nog niet gebruikelijk om bij het maken van een video rekening te houden met het ondertitelen van het project. Dit is doodzonde, zeker gezien de grootte van de groep die hierdoor wordt benadeeld.

Het volgen van colleges is voor deze groep niet zo vanzelfsprekend als het voor andere studenten wel is. Door colleges digitaal en ondertiteld terug te kunnen kijken wordt het onderwijs ook voor doven en slechthorende een stuk toegankelijker.

Dit is niet de enige groep studenten die profiteert van ondertitelde colleges. Een andere, steeds groter wordende groep heeft ook baat bij getranscribeerde lessen. Voor studenten die een taalachterstand hebben of Engels of Nederlands niet heel machtig zijn, is het kunnen lezen van colleges ook een zegen.

De mogelijkheden voor transcriberen

Het ondertitelen van colleges kost helaas wel tijd. Om een video van één uur van ondertiteling te voorzien, ben je al snel 4-6 uur bezig. Gelukkig hoeft transcriptie niet meer volledig met de hand te gebeuren. Software, zoals AmberScript, maakt het mogelijk om dit proces te automatiseren. Hierdoor wordt het toegankelijk maken van colleges een stuk eenvoudiger.

Teksten worden nog niet 100% foutloos ondertiteld. Het is aan te raden om na afloop door de tekst te lopen om kleine wijzigingen door te voeren.

Andere mogelijkheden digitale toegankelijkheid

Naast het aanbieden van ondertiteling onder colleges zijn er andere punten waarop universiteiten studenten met een auditieve beperking kunnen ondersteunen. Wist je bijvoorbeeld dat 1,3 miljoen Nederlanders een vorm van kleurenblindheid hebben?

Om video’s van colleges toegankelijker te maken voor deze groep studenten kan een universiteit rekening houden met de contrasten in de video. Des te meer contrast verschillende kleuren hebben, des te makkelijker zullen deze te zien zijn voor mensen met kleurenblindheid. Ook grafieken kunnen slimmer gecreëerd worden. Door contrasten toe te voegen aan verschillende schijven van een taartdiagram wordt het ook voor diegene die geen kleur zien duidelijk wat er bedoeld wordt.

Digitale toegankelijkheid toegepast

In de praktijk valt er op veel gebieden nog winst te behalen voor Nederlandse universiteiten. Een van de meest secure manieren om een website toegankelijk te maken, is door deze te laten testen door mensen met verschillende beperkingen. Zo wordt duidelijk waar wijzigingen nodig zijn, zodat iedere bezoeker een prettige ervaring heeft.

Maak ook jouw website of app toegankelijk!

We komen graag langs om te bepalen welke stappen jullie kunnen zetten richting een toegankelijk product

Afspraak maken
Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.