Skip to main content
Category

Tips & Trics

Tips & trics op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Praktische plug-ins om WordPress-websites digitaal toegankelijk te maken

Door Apps & Websites, Cognitieve Beperking, Tips & Trics, Tools

Als eigenaar of beheerder van een website kun je bijdragen aan de inclusiviteit ervan. Zo zorg je ervoor dat je geen bezoekers uitsluit, waardoor digitale toegankelijkheid ook commercieel interessant is. Je vergroot het bereik van je website door deze toegankelijker te maken. Ook zonder technische vaardigheden, programmeervaardigheden of enorme kennis van de richtlijnen rondom digitale toegankelijkheid kan je een website toegankelijker maken. 

In deze tekst bespreken we praktische plug-ins voor het toegankelijk maken van een WordPress website. Waarom WordPress? Dit contentmanagementsysteem (CMS) heeft wereldwijd verreweg het grootste marktaandeel: zo’n 40% van alle websites draait erop. Niet alleen wordt het platform enorm veel gebruikt; het biedt ook de mogelijkheid om externe plug-ins te downloaden, die de toegankelijkheid van je website een enorme boost kunnen geven.

Heb je behoefte aan website-hulp op maat? Onze toegankelijkheid-specialisten helpen je graag verder. 

Ons team zit voor u klaar

WordPress-plug-ins voor digitale toegankelijkheid

De vele gratis plug-ins voor WordPress-websites maken een hoop extra features mogelijk . Vaak is het ‘plug and play’: installeer een plug-in en je kan direct met de extra functionaliteiten aan de slag. Hieronder vind je enkele handige WordPress-plug-ins op het gebied van SEO toegelicht.

WP Accessibility

Veel verbeterpunten voor digitale toegankelijkheid zitten ingebakken in een WordPress-template of -thema, waardoor deze moeilijker aan te passen zijn. WP Accessibility maakt het mogelijk om toch specifieke toegankelijkheidsknelpunten aan te pakken. De gratis plug-in maakt het bijvoorbeeld mogelijk voor gebruikers om zelf kleurcontrast aan te passen. Daarnaast kun je als webbouwer met deze plug-in technische toegankelijkheidspunten oppakken, zoals het toevoegen HTML-attributen, focuselementen voor gebruikers die via het toetsenbord navigeren en extra beschrijvingen voor afbeeldingen. Kortom: een echte allround plug-in voor toegankelijkheid.

One Click Accessibility

Deze plug-in is in veel opzichten vergelijkbaar met de vorige. One Click Accessibility geeft de gebruiker van je website ook de mogelijkheid om de content naar wens aan te passen. Met slechts één muisklik kunnen de grootte van het lettertype en contrastratio’s aangepast worden, net als kleuren en nog meer. De plug-in is populairder op WordPress en ook gratis te downloaden en te gebruiken.

Iemand downloadt een plug-in

Bulk Auto Image Alt Text Optimization

Mensen met een visuele beperking kunnen aangewezen zijn op een schermlezer om websites te ‘lezen’. Schermlezers lezen tekst op aan gebruikers, zodat ook zij hun weg kunnen vinden op de website. Een schermlezer kan niet opmaken wat er in een afbeelding te zien is. Daarom worden er in de online wereld alternatieve beschrijvingen gebruikt. Deze beschrijvingen vertellen schermlezers (en zoekmachines) wat er in de afbeelding te zien is. Zo kan een schermlezer toch nog de inhoud van een afbeelding communiceren naar gebruikers. 

Het is aan te raden om een alternatieve beschrijving toe te voegen wanneer je een foto uploadt. Zo verklein je de hoeveelheid werk die nodig is. Begin je toch later met het toevoegen van alternatieve beschrijvingen? Geen probleem, de Bulk Auto Image Alt Text Optimization plugin helpt je om snel een groot aantal afbeeldingen te voorzien van alternatieve beschrijvingen.

Meer te weten komen over alternatieve beschrijvingen? Lees dan mijn artikel met tips voor het schrijven van alternatieve beschrijvingen.

Formidable Forms

Twee van de meest gebruikte plug-ins voor het maken van formulieren op WordPress zijn niet standaard toegankelijk. Het gaat om Contact Form 7 en Gravity Forms. In een eerder artikel beschreef ik hoe deze formulieren alsnog toegankelijk kunnen worden gemaakt.

Ook is het mogelijk om zonder extra stappen een toegankelijk formulier te gebruiken, al komt dit wel met een prijskaartje. De plug-in Formidable Forms is standaard digitaal toegankelijk (voldoet aan de WCAG), maar moet in tegenstelling tot de andere plug-ins wel gekocht worden. De plug-in kost $79 op jaarbasis.

twee vrouwen zitten achter een Apple laptop

AP ADA Compliance Check & Access Monitor 

Voordat je kan beginnen met het optimaliseren van de toegankelijkheid van een website, is het belangrijk om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken. Twee handige gratis plug-ins kunnen je hierbij helpen.

WP ADA Compliance Check helpt je om te achterhalen in welke mate je website voldoet aan de WCAG 2.1-webrichtlijnen. De software scant je website en wijst je per onderdeel op verbeterpunten. Handig! De plug-in werkt zowel met de WordPress Gutenberg-editor, als met externe ‘page builders’ (Elementor, Beaver, ClassicPress). De gratis versie kan maximaal vijfentwintig pagina’s of berichten doorlopen.

Wil je regelmatig op de hoogte worden gehouden van de toegankelijkheid van je website? Access Monitor biedt dan een uitkomst. De plug-in runt automatische scans van de toegankelijkheid van je website. Handig als je regelmatig nieuwe content uploadt. Voor gebruik van de plug-in is een registratie op softwarebedrijf Tenon nodig, dit kan al vanaf $5 per maand. 

WP YouTube Lyte

De laatste WordPress-plug-in voor toegankelijke websites heeft betrekking op YouTube video’s. Met WP YouTube Lyte kunnen namelijk extra opties worden geboden voor ingebedde YouTube-video’s. Denk hierbij aan besturing met het toetsenbord. 

Hulp bij een toegankelijke website

Het toegankelijk maken van een bestaande website kan een pittige klus zijn. Voordat je weet wat je moet verbeteren, moet je eerst de huidige staat van de website nalopen. Aan de hand daarvan kan je een plan opstellen voor het verbeteren van de website, waarna het echte werk kan beginnen. Na het uitvoeren van de verbeteringen is het aanbevolen om de website door mensen met een beperking te laten testen, zodat je zeker weet dat alles naar behoren werkt.

Digitaal Toegankelijk.nl ondersteunt organisaties in al deze facetten. Benieuwd naar de mogelijkheden? Bekijk onze diensten of neem direct vrijblijvend contact op.

Accessible Rich Internet Applications (ARIA) attributen gebruiken voor digitale toegankelijkheid

Door Apps & Websites, Tips & Trics

Developers kunnen ontzettend veel doen om websites toegankelijker te maken. De regelmatige lezer van Digitaal Toegankelijk.nl is ongetwijfeld bekend met best practices zoals het toepassen van de juiste contrast ratio’s, het ondertitelen van ingesloten video’s en het bouwen van een overzichtelijke website-structuur. Bezoekers van een website zullen snel met het blote oog zien of een website aan deze voorwaarden voldoet.

Naast zichtbare verbeteringen kunnen developers ook (op het eerste gezicht) niet zichtbare verbeteringen doorvoeren. Voorbeelden hiervan zijn alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen en hyperlinks. Op deze manier krijgen gebruikers van schermlezers mee wat er in afbeeldingen gebeurt of wat het doel van hyperlinks en knoppen is.

In dezelfde categorie van ogenschijnlijk onzichtbare verbeteringen op het gebied van digitale toegankelijkheid, vallen ook Accessible Rich Internet Applications (ARIA) attributen. In dit artikel lichten we de rol van ARIA-elementen bij het toegankelijk maken van websites toe.

vrouw met rood haar zit achter computer te programmeren

Wat zijn ARIA-elementen?

ARIA-elementen worden gebruikt om onderdelen van websites te beschrijven zodat mensen met een (visuele) beperking een beter beeld krijgen van de content. Goed om te weten is dat je ARIA-elementen niet als functionele code moet zien, maar als code die beschrijvend werkt. Simpel gezegd zorgt ARIA ervoor dat mensen met een visuele beperking een webpagina net zo kunnen gebruiken als mensen zonder beperking.

ARIA wordt in de praktijk vooral gebruikt om:

  • Het doel van interactieve web-elementen te beschrijven
  • De structuur van een pagina duidelijk te maken
  • Elementen te beschrijven die live geüpdatet worden, zoals sportstanden
  • Dynamische elementen zoals pop-up schermen te beschrijven

Developers kunnen ARIA-elementen als stukjes code in de broncode van een website plaatsen. ARIA is daarom niet met het blote oog te zien. De groep bezoekers van een website die baat hebben bij ARIA-elementen bestaat vooral uit mensen die een schermlezer gebruiken.

Waarom ARIA-elementen gebruiken?

Maar, wat is het voordeel van het plaatsen van stukjes ARIA op een website? Het positieve effect van deze elementen zit hem vooral in de verbeterde gebruikerservaring voor mensen die afhankelijk zijn van een schermlezer. Deze groep zal gemakkelijk zijn of haar weg kunnen vinden op de website. Goed om te weten voor developers die een budget moeten verantwoorden: een betere gebruikerservaring betekent ook dat webshops meer omzet kunnen draaien, websites bezoekers beter naar commerciële pagina’s kunnen leiden en bezoekers minder snel een website verlaten. Digitale toegankelijkheid zorgt dus ook voor een boost in omzet.

Jongen in de rug gezien is aan het programmeren op twee schermen

Waarom geen ARIA-elementen gebruiken?

De vuistregel ‘Ieder voordeel heb z’n nadeel’ gaat ook hier op, misschien nog wel meer dan normaal. De verkeerde implementatie van ARIA kent een groot nadeel: verwarring en een slechte gebruikerservaring voor gebruikers van een schermlezer. Dit verkeerde gebruik kan op twee manieren worden veroorzaakt: onvoldoende kennis van ARIA en schermlezers of browsers die niet de juiste ondersteuning bieden. Helaas kennen diverse API’s, schermlezers en browsers verschillende methoden om ARIA te ondersteunen. Er bestaat dus geen ‘golden standard’ voor ARIA gebruik. Het wordt aangeraden om de geïmplementeerde ARIA snippers op verschillende browsers/schermlezers te testen.

Tips voor het gebruik van ARIA-elementen

De eerste reden voor incorrect ARIA gebruik, onvoldoende ARIA kennis, kan uiteraard verholpen worden. De volgende tips helpen je om ARIA aan te bieden voor de bezoekers van jouw website. Bekijk voor het meest up-to-date ARIA handleiding op de website van de W3C.

  • Geen ARIA is beter dan slechte ARIA. Zoals eerder benoemd doet onjuist gebruik van ARIA meer kwaad dan goed. Ben je niet zeker over de toepassing van deze elementen op jouw website? Raadpleeg dan een expert en wacht met het toepassen van ARIA tot je zeker weet of de code de gebruikerservaring verbetert.
  • HTML-attributen hebben de voorkeur boven ARIA. Is het mogelijk om web-elementen te beschrijvingen via HTML elementen? Verkies dan deze methode boven ARIA. Gebruik HTML en ARIA niet beiden om elementen te beschrijven, maar beperk je tot één oplossing.
  • Interactieve ARIA-elementen moeten toegankelijk zijn met een toetsenbord.
    Dit zou voor zich moeten spreken. Zorg ervoor dat gebruikers die geen muis gebruiken ook door de ARIA beschrijvingen kunnen navigeren.
  • Zorg voor custom ARIA code. Stukken ARIA-code die je op de websites van de W3C of andere platformen vindt, zijn niet per definitie compatibel met de technologie die jouw website ondersteunt of de schermlezers van de bezoekers van je website. Ontwikkel altijd eigen code snippets voor de meest efficiënte implementatie van ARIA.

De Week van de Toegankelijkheid 2021

Door Tips & Trics

Van 4 tot en met 8 oktober 2021 vindt de Week van de Toegankelijkheid weer plaats. En er is goed nieuws voor de organisatie én de deelnemers: naast online activiteiten is het dit jaar weer mogelijk om fysiek deel te nemen aan de week. Maar, wat kan je als bezoeker verwachten van de Week van de Toegankelijkheid 2021? In dit artikel lichten we enkele onderdelen van het programma toe.

De Week van de Toegankelijkheid

Het landelijk netwerk van mensen met een beperking of chronische ziekte – Ieder(in) – is de initiatiefnemer van de Week van de Toegankelijkheid. Sinds 2000 wordt de week jaarlijks georganiseerd om het belang van fysieke en digitale toegankelijkheid extra onder de aandacht te brengen. 

Iedere editie van de Week van de Toegankelijkheid kent zijn eigen thema. Vorig jaar, toen vanwege de corona-maatregelen de week online plaatsvond, lag de focus vanzelfsprekend op digitale toegankelijkheid. Dit jaar is het thema ‘Uit & Thuis’. De maatregelen worden geleidelijk aan wat beperkter, waardoor we weer naar restaurants kunnen, musea kunnen bezoeken en erop uit kunnen gaan. Tijdens deze editie pleit Ieder(in) daarom voor toegankelijke horeca, natuurgebieden, festivals, sportaccommodaties en meer. Deze onderdelen worden in het thema vertegenwoordigd door ‘Uit’. 

Omdat digitale toegankelijkheid net zo belangrijk is als fysieke toegankelijkheid, wordt dit onderwerp ook in deze editie weer uitgebreid behandeld. Dit is terug te zien in het tweede gedeelte van het thema: ‘Thuis’. Volgens de organisatie moet iedereen mee kunnen doen, online en fysiek op locatie.

Lachend meisje in rolstoel met discobal

Een greep uit het programma

Ieder(in) genereert aandacht voor het belang van toegankelijkheid middels een vol en divers programma. Tijdens de week worden dienstverleners bijvoorbeeld geïnformeerd over digitale toegankelijkheid, worden toegankelijkheidsprijzen uitgereikt en wordt de meest toegankelijke gemeente van Nederland benoemd. Verdeeld over heel Nederland zijn er tussen 4 en 8 oktober inspirerende activiteiten. Denk hierbij aan een masterclass toegankelijkheid, natuurwandelingen, workshops en webinars. Het volledig aanbod is terug te vinden op de website van de Week van de Toegankelijkheid, hieronder volgen enkele aanraders uit het programma.

1. De verkiezing van meest toegankelijke gemeente van Nederland

We schreven eerder al over de verkiezing Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland en zijn daarom zeer benieuwd naar de uiteindelijke winnaar! De verkiezing wordt georganiseerd vanuit de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het Superteam doet verslag van de voortgang van de verkiezing. In de onderstaande video wordt het Superteam ontvangen in de gemeente Westland. Deze gemeente is bijvoorbeeld al twintig jaar bezig om de stranden langs de Westlandse kust toegankelijk te maken. 

Het is daarom niet voor niets dat Westland één van de twaalf kanshebbers is voor de titel Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland. De andere gemeenten zijn:

  • Beek
  • Hardenberg
  • Harderwijk
  • Meierijstad
  • Noordenveld
  • Oude Ijsselstreek
  • Rotterdam
  • Sint Anthonis
  • Stein
  • Waalwijk
  • Westland
  • Zwolle

Op het YouTube kanaal van de Meest Toegankelijke Gemeente van Nederland zijn video’s te vinden van andere finalisten. Op 7 oktober wordt de verkiezing in Amersfoort beslecht. Belangstellende kunnen het evenement online volgen via de website van de Week van de Toegankelijkheid.

2. Masterclass Toegankelijkheid voor Culturele Instellingen

Cultuur zou voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ook voor mensen met een beperking. Eerder schreven we al over het initiatief Toegankelijke Recreatie dat zich inzet om alle recreatieplekken voor iedereen toegankelijk te maken. De visie van deze organisatie sluit nauw aan op de masterclass Toegankelijkheid voor Culturele Instellingen.

Op woensdag 6 oktober geeft Marianne van ‘Welkom Toegankelijkheid & Evenementen’ inzicht in de mogelijkheden voor het toegankelijk maken van culturele instellingen. Tijdens de masterclass worden praktische tips en praktijkvoorbeelden gegeven die direct toe te passen zijn. Alle culturele instellingen, zoals musea, poppodia, monumentenzorg, theaters, bibliotheken, bioscopen, etc. zijn volgens de organisatie gebaat bij deze masterclass.

3. Toegankelijkheidsprijs gemeente Den Bosch

De gemeente Den Bosch zet wat betreft toegankelijkheid zijn beste beentje voor. De gemeente organiseert zijn eigen Toegankelijkheidsverkiezing, waarin één organisatie en één inwoner uit Den Bosch benoemd worden die zich buitengewoon inzetten voor de toegankelijkheid, bereikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid voor mensen met een beperking. 

Op 5 oktober wordt de prijs tijdens een fysiek evenement in Den Bosch uitgereikt. Wil je erbij zijn? Houd dan de website van het evenement in de gaten.

Ontwikkelen voor mensen én zoekmachines: overeenkomsten tussen SEO en digitale toegankelijkheid

Door Apps & Websites, Tips & Trics, Tools, Visuele Beperking, WCAG, Wetgeving

Tijdens het ontwikkelen of verbeteren van een website dragen verschillende criteria en richtlijnen los van elkaar bij aan een optimale website. Door via zoekmachine-optimalisatie (SEO) slim in te spelen op zoekgedrag van de doelgroep en de website technisch te optimaliseren, scoort een website hoger in Google, wat zorgt voor meer bezoekers. Met richtlijnen in de WCAG kunnen ontwikkelaars een toegankelijke website maken; ook voor mensen met een auditieve, visuele of andere beperking. Schermlezers kunnen bijvoorbeeld geschreven content gemakkelijk voorlezen aan blinden en slechtzienden.

Raakvlakken tussen beide aspecten

Beide uitgangspunten van optimalisatie zijn belangrijk, maar de motivaties voor SEO en digitale toegankelijkheid lopen vaak uiteen. In SEO gestoken tijd en geld betaalt zich vaak terug omdat er meer bezoekers en dus meer potentiële klanten naar de website komen. Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat de website door een breder publiek gebruikt kan worden. Helaas zijn investeringen in SEO vaak makkelijker te verantwoorden door managers, waardoor de digitale toegankelijkheid van een site achter kan blijven.

Zonde, want er zijn ontzettend veel raakvlakken tussen beide aspecten. Investeringen in digitale toegankelijkheid zorgen bijvoorbeeld ook voor een betere technische toestand van de website, waardoor Google deze hoger zal ranken. In dit artikel worden de overeenkomsten tussen SEO en digitale toegankelijkheid beschreven, zodat u beide aspecten kunt opnemen in uw online strategie.

Optimaliseren voor mensen, niet voor algoritmes

Hoewel de motivaties voor SEO en digitale toegankelijkheid uiteenlopen, overlapt de focus van beide aspecten behoorlijk: de gebruiker staat centraal. Waar Google websites beloont die antwoorden bieden aan gebruikers van de zoekmachine, staat bij digitale toegankelijkheid het gebruiksgemak van de eindgebruiker centraal. In beide richtlijnen staan de gebruikservaring en het gemak van de gebruiker dus centraal.

Het is daarom niet gek dat er een behoorlijke overlap bestaat tussen ‘best practices’ voor SEO en voor digitale toegankelijkheid. Goed nieuws, want zo kun via één investering goed scoren op beide vlakken. Twee vliegen in één klap dus.

Vier mannen in een kantoor zijn aan het werk bij een whiteboard

Waarom is toegankelijk ontwikkelen belangrijk voor SEO?

Google waardeert een goede gebruikservaring enorm. Maar, waarom is een toegankelijke en goed bruikbare website eigenlijk van belang? Voor SEO geldt dat een goed toegankelijke website eenvoudig te navigeren is, de gehele ervaring verbetert en helpt om informatie op de website eenvoudig te vinden.

Google beloont nu al websites die een goede gebruikservaring bieden. Aangezien toegankelijke websites eenvoudig te gebruiken en begrijpen zijn, is er een aanzienlijke overlap in ‘best practices’ voor SEO en toegankelijkheid. In dit artikel wordt dit gemeenschappelijke gebied besproken. Door rekening te houden met deze tips bij het ontwikkelen of verbeteren van een website zal je website straks én toegankelijker én beter vindbaar zijn.

1. Paginatitels

Een duidelijke paginatitel stelt een bezoeker eenvoudig en snel op de hoogte van de inhoud en context van de pagina. Zo kan die een oogopslag bepalen of de gezochte informatie op de pagina te vinden is. Zeker wanneer er meerdere tabbladen open staan, zijn de titels van groot belang om het overzicht te bewaren. Vooral schermlezers hebben baat bij dit overzicht, omdat ze zo de best mogelijke informatie door kunnen geven naar gebruikers.

Door het hanteren van paginatitels die zowel belangrijke zoekwoorden bevatten als een uitleg over de pagina, behaal je dus twee keer resultaat: voor SEO en toegankelijkheid.

2. Alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen

Een tekst in de broncode van een afbeelding geeft de mogelijkheid om te beschrijven wat er in de afbeelding te zien is. Ontzettend handig voor mensen die afhankelijk zijn van een schermlezer voor het ‘lezen’ van een website. Helaas zijn deze beschrijvingen ontzettend misbruikt in de SEO-gemeenschap. SEO-specialisten zagen de alternatieve beschrijvingen namelijk als een extra mogelijkheid voor het plaatsen van relevante zoekwoorden. Hierdoor kon een website beter scoren in de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord, maar werd de website niet duidelijk voor blinden en slechtzienden.

Gelukkig heeft Google de richtlijnen rondom de alternatieve beschrijvingen aangepast. ‘Create a great user experience’ is wat Google aanbeveelt op voor onderwerp.

Toegankelijke alternatieve beschrijvingen helpen dus zowel je website beter te scoren in Google als bruikbaarder te maken voor een groot publiek. Direct aan de slag? Lees onze tips voor het schrijven van alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen!

Man in korte broek hangt op de bank en leest op zijn laptop

3. Ankerteksten van hyperlinks

De ankerteksten van hyperlinks zijn de tekst van een hyperlink die klikbaar is. In de zin “Voor meer informatie kunt u de WCAG-richtlijnen downloaden.” is ‘WCAG-richtlijnen downloaden’ de ankertekst. Wanneer een ankertekst beschrijft wat de functie van de link is, weet een gebruiker van een schermlezer wat het doel van de link is. Ankerteksten kunnen daarom enorm veel meerwaarde bieden voor gebruikers van schermlezers.

De ankertekst hierboven is een voorbeeld van hoe het wel moet, de volgende ankertekst is minder goed: “klik hier om de WCAG richtlijnen te downloaden”. ‘Hier’ zegt niets over de bestemming van de link, laat staan het doel van de hyperlink.

Voor Google is een goede ankertekst ook belangrijk. Het geeft immers een betere gebruikservaring. Daarnaast is het een handige plek om belangrijke zoekwoorden te vermelden. Wanneer meerdere sites en pagina’s verwijzen naar een pagina met ankerteksten gerelateerd aan ‘WCAG richtlijnen’, zal Google de waarde van dit zoekwoord voor de pagina hoger inschatten.

4. Toegankelijk webdesign

Het archief met blogs over toegankelijk webdesign van DigitaalToegankelijk.nl puilt uit van artikelen. Concrete voorbeelden van toegankelijk webdesign zijn: het toepassen van voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond en het kunnen vergroten van een website tot 200%.

Wederom geldt dat een goede gebruikerservaring voorop staat bij SEO. Een toegankelijk webdesign zal daarom bijdragen voor de totale SEO-waardering van een website door Google.

5. Transcripties van audio en video

Een transcriptie is een uitgeschreven versie van een podcast, of andere audio of video. Voor toegankelijkheid is het verstandig om een uitgeschreven versie van audiovisuele content te plaatsen. Het voordeel van een transcriptie is dat mensen op hun eigen tempo de informatie tot zich kunnen nemen. Daarnaast is er veel software beschikbaar die helpt om gesproken tekst automatisch om te zetten in geschreven tekst.

Vanuit SEO-perspectief is een uitgeschreven versie van een podcast of video ontzettend interessant. Google’s ‘crawl bots’ kunnen namelijk niet de inhoud van video’s en audiobestanden indexeren. Een uitgeschreven tekst is daarentegen eenvoudig te begrijpen en te indexeren door Google en andere zoekmachines. Zo zal de video of podcast beter vindbaar worden in Google en dus door meer mensen bezocht worden.

een microfoon en koptelefoon op de voorgrond en een computer met audio-opname op de achtergrond

6. Georganiseerde HTML-structuur

De HTML-structuur van koppen en subkoppen in teksten geeft gebruikers van schermlezers een beeld van de structuur van een pagina. De hoofdtitel heeft bijvoorbeeld het <h1> element, subkoppen <h2>, kopjes daaronder <h3> etc. Wanneer een <h1>-element vaker gebruikt wordt, geeft dit niet alleen een verkeerd beeld af voor gebruikers van schermlezers, maar ook voor zoekmachines. De structuur zelf is geen expliciete richtlijn van Google, maar geeft wel de mogelijkheid om de juiste positieve voor belangrijke zoekwoorden te bepalen.

Andere voorbeelden van toegankelijke HTML die ook voor SEO goed werkt, zijn meta tags die een korte beschrijving van de pagina geven, of HTML-taalcodes die zoekmachines en schermlezers vertellen in welke taal tekst geschreven is. Handig voor bezoekers van je website én voor zoekmachines.

7. Gebruik van sitemaps

Een sitemap is een digitaal bestand met een overzicht van de belangrijke content op een website. Door deze sitemap toe te voegen aan een website kunnen gebruikers én zoekmachines makkelijk de benodigde content vinden.

De inhoud en structuur van een sitemap is afhankelijk van de structuur van een website. In het onderstaande voorbeeld staat de sitemap van DigitaalToegankelijk.nl weergegeven. Per onderdeel wordt een sectie van de website besproken. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen de blogs, pagina’s en overzichtspagina’s van een website. Handig voor zoekmachines én bezoekers!

Een voorbeeld van een goed georganiseerde sitemap

8. Broodkruimelsporen

Broodkruimelsporen, breadcrumbs in het Engels, geven de gebruiker de stappen weer die hij/zij genomen heeft in een website. Een voorbeeld hiervan is te zien in onderstaande screenshot van Coolblue.

voorbeeld van een broodkruimelspoor

Hierin is te zien dat de gebruiker eerst naar ‘Telefonie’ gegaan is en daarna steeds verder gefilterd heeft, tot uiteindelijk de iPhone 12 pagina bereikt is. Door dit weer te geven kunnen gebruikers eenvoudig terug naar vorige categorieën en pagina’s, waardoor het overzicht bewaard blijft. Voor zoekmachines geeft een goed broodkruimelspoor de structuur van een website weer.

9. Navigatie

Een goede navigatiestructuur kan zowel via de muis als via een toetsenbord eenvoudig bediend worden. Hierdoor kunnen ook mensen die geen muis kunnen gebruiken de website eenvoudig doorlopen. Voor zoekmachines heeft een overzichtelijke navigatiestructuur het voordeel dat ‘crawl bots’ de website eenvoudiger kunnen doorlopen.

Je website beter bruikbaar maken voor gebruikers van een toetsenbord? Lees onze tips voor het optimaliseren van websites voor gebruikers van een toetsenbord.

10. Leesbaarheid

Alle gebruikers moeten de tekst van je website kunnen lezen en begrijpen. Om digitaal toegankelijke teksten te schrijven is het belangrijk om korte zinnen te gebruiken. Daarnaast is het aanbevolen om moeilijke woorden te vermijden. Indien je toch moeilijke woorden of jargon gebruikt, kan je ervoor kiezen deze uit te leggen in de tekst. Als laatste is het aanbevolen vanuit de WCAG om veel opsommingen te gebruiken.

Wanneer deze tips worden opgevolgd ontstaan er teksten die voor een groter publiek toegankelijk zijn. Dit betekent dat mensen langer op de website zullen blijven, omdat ze de informatie kunnen lezen en begrijpen. Ze verlaten de website immers niet gefrustreerd omdat de tekst onduidelijk is. Voor Google is de tijd die mensen op een website doorbrengen van belang. Hoe hoger deze tijd, hoe beter Google de website beoordeelt.

Tips voor toegankelijke presentaties, lezingen en keynotes

Door Auditieve Beperking, Doof, Doofblind, Slechthorend, Tips & Trics, Tools, Visuele Beperking, WCAG

Waar corona een streep door fysieke evenementen zette, gingen organisaties door met online bijeenkomsten, evenementen en beurzen. Maar niet zonder slag of stoot. Want, hoe zorg je voor een stabiele internetverbinding terwijl je online presenteert? Hoe zorg je dat alle deelnemers met elkaar en met de presentatie kunnen communiceren? Je doet er tijdens een presentatie of lezing goed aan, om aan de ruim 4 miljoen Nederlanders met een beperking te denken.

Toegankelijkheid: tips voor organisatoren van online evenementen

Helaas zal niet iedere evenement-organisator over genoeg geld, tijd of kennis beschikken om álles te kunnen doen, voor een evenement voor iedereen. Maar, goed nieuws: ook zij kunnen ervoor zorgen dat hun online evenement toegankelijk is voor een groot publiek.

1.  (Digitale) hand-outs

Indien mogelijk, voorzie de deelnemers van het online evenement van hand-outs of de slides van presentaties. Op deze manier kunnen zij tekst, afbeeldingen en andere informatie op hun eigen tempo teruglezen. Het is een kleine moeite, terwijl je hier een groot deel van de bezoekers een plezier mee doet.

Mensen overleggen over presentatie hand-outs

2.  Live vertolking en ondertiteling

Waarom zouden persconferenties van de Rijksoverheid wel voorzien zijn van een gebarentolk, maar jouw evenement niet? Door de gesproken teksten in presentaties en evenementen live te laten vertolken naar gebarentaal wordt het evenement in een klap toegankelijker voor zo’n 1,5 miljoen doven en slechthorenden in Nederland. Stichting register Tolken Gebarentaal en Schrijftolken heeft een overzicht van in Nederland gekwalificeerde tolken gebarentaal. Via de website kunnen organisaties eenvoudig in contact komen met een tolk.

Een andere tip is het werken met automatische ondertiteling voor digitale evenementen. Afhankelijk van het platform waar het evenement op uitgezonden wordt, zijn er verschillende mogelijkheden.

3.  Toegankelijk platform

Het is interessant om kritisch te kijken naar het platform waar het digitale evenement plaatsvindt. Je kan als organisatie nog zo veel tijd stoppen in het toegankelijk maken van een presentatie, maar als bezoekers niet bij de presentatie kunnen komen, dan houdt het op.

Test bijvoorbeeld of het platform gebruikt kan worden via een toetsenbord (in plaats van een muis). Of in hoeverre schermlezers in staat zijn de tekst op te lezen naar deelnemers met een visuele beperking. Lees onze tips voor het testen van de toegankelijkheid van een website om zelf de toegankelijk van een (mogelijk) platform te testen.

Wil je de zekerheid hebben dat een platform door alle bezoekers gebruikt kan worden? We helpen je graag verder.

4.  Transcript van opgenomen beelden

Vaak worden online presentaties en lezingen opgenomen zodat ze later (opnieuw) bekeken kunnen worden. Als tip 2 in acht is genomen, is de video van de presentatie al voorzien van ondertiteling en zelfs in gebarentaal te begrijpen. Nog een stapje verder gaan? Transcribeer de gesproken tekst en publiceer deze online.

Met de tools van nu, hoeft het niet veel werk te zijn om een video’s naar tekst om te zetten. Software, zoals AmberScript, maakt het mogelijk om gesproken tekst automatisch om te zetten naar uitgeschreven tekst.

Transcripties bieden de mogelijkheid om later rustig terug te lezen. Naast een enorm gemak voor de bezoekers van je evenement biedt een uitgeschreven versie van een presentatie nog een kans: verbeterde SEO-waarde van je website. Een win-win-situatie dus!

Een volle zaal mensen luistert of kijkt naar een presentatie

Toegankelijkheid: tips voor sprekers op online evenementen

Uiteraard ligt de verantwoordelijkheid voor toegankelijke online evenementen niet alleen bij de organisatoren. De sprekers hebben net zoveel verantwoordelijk. Goed om te weten als spreker: de stappen die je kunt zetten om jouw presentatie toegankelijker te maken, zijn voor jou relatief eenvoudiger dan voor de organisatie.

Toegankelijke slides en presentaties

Zorg dat de slides en presentatie toegankelijk zijn opgebouwd: maak het font minstens 18 pixels groot en pas de juiste kleurcontrasten toe (minimaal 4,5:1). Ook hier geldt: volg de webrichtlijnen van de WCAG. Deze richtlijnen zijn over de jaren getest en bijgesteld, waardoor ze je zeker zullen helpen bij jouw presentatie.

Gesproken alternatieve beschrijvingen

Illustraties, grafieken en afbeeldingen zijn onlosmakelijk verbonden met presentaties. Blinden en slechtzienden zullen de informatie uit deze grafische elementen niet of minder goed meekrijgen. Beschrijf daarom visuele elementen in je presentatie zo veel mogelijk.

Beschrijf sprekers

Belangrijk in settings waar meerdere personen een presentatie geven: geef aan wie er aan het woord is. Op deze manier is het voor online bezoekers met een visuele beperking duidelijk te volgen wie wat toe te voegen heeft aan een gesprek.

Toegankelijke recreatie

Door Tips & Trics

De corona-besmettingen en ziekenhuisopnames dalen al geruime periode. Nederland kan weer gedeeltelijk open. Horeca, musea, theaters, bioscopen, pretparken en andere recreatiemogelijkheden kunnen weer bezoekers ontvangen. Ook al zullen de maatregelen vanuit de overheid binnenkort waarschijnlijk geheel worden opgeheven, toch blijven veel van deze plekken niet helemaal ‘open’ voor alle bezoekers. Om ervoor te zorgen dat alle Nederlanders op dezelfde manier kunnen genieten van recreatiemogelijkheden is Toegankelijke Recreatie opgezet.

De gemeenschap bestaat uit recreatieondernemers, belangenbehartigers, brancheorganisaties, experts en ervaringsdeskundigen met één gezamenlijk doel: een inclusieve recreatiemarkt. 

In onderstaande video van Toegankelijke Recreatie zie je hoe de toegankelijk van het Rijksmuseum wordt getest:

Screenshot van Youtube video waarin toegankelijkheid van Rijksmuseum wordt getest

Iedereen plezier

Simpel gezegd is het doel van Toegankelijke Recreatie ‘iedereen overal plezier’. Dus ook mensen met een beperking, op wat voor gebied dan ook. De stichting geeft aan dat er tegenwoordig al heel veel wél goed gaat, maar dat het vaak nog te gesnipperd gebeurt. De gemeenschap achter Toegankelijke Recreatie wil zorgen voor meer verbinding en samenwerking op een hoger niveau, zodat kennis en ervaring gedeeld kan worden.

Neem bijvoorbeeld een horeca-eigenaar die zijn zaak inclusiever wil maken. Door hem in contact te brengen met een andere ondernemer die hier al ervaring mee heeft, wordt tijd, geld en energie bespaard. Zo hoeft niet iedere ondernemer of manager opnieuw het wiel uit te vinden om recreatiemogelijkheden toegankelijker te maken. 

Leren en inspireren

Vanaf september organiseert Toegankelijke Recreatie iedere maand een ‘Digital Wake Up’. Dit zijn digitale sessies waarbij gezamenlijk een recreatieonderwerp wordt besproken. Zo staan bijvoorbeeld toegankelijke speeltuinen, toegankelijke games en toegankelijk een nachtje weg op de planning. Iedereen kan een Digital Wake Up sessie bijwonen, via de website van Toegankelijke Recreatie kunnen geïnteresseerden zich aanmelden.

In onderstaande video van Toegankelijke Recreatie zie je hoe de toegankelijk van het de Efteling wordt getest:

Screenshot van Youtube-filmpje waarin de efteling getest wordt op toegankelijkheid

Offline en online toegankelijkheid

Het bezoeken van een recreatiemogelijkheid begint vaak online, vanuit huis. Via een website of social media kanaal kan informatie worden opgevraagd over de faciliteiten van bijvoorbeeld een pretpark. Feitelijk begint de toegankelijkheid van een fysieke locatie dus al bij online producten zoals websites. 

Het is daarom niet voor niets dat organisaties als Toegankelijke Recreatie en Digitaal Toegankelijk.nl gebruikersonderzoeken aanbieden. Op deze manier wordt een beeld geschetst van de mate waarin een website of app voldoet aan de webrichtlijnen (WCAG). Ben je benieuwd naar de toegankelijkheid van een website of app in je beheer? Vraag dan een toegankelijkheidsonderzoek aan. 

Organisaties als Digitaal Toegankelijk.nl doen meer dan alleen het checken van websites aan de hand van de webrichtlijnen. Het is pas echt mogelijk om een goed beeld te krijgen van de gebruikerservaring van een app of website als deze daadwerkelijk wordt gebruikt door mensen met een beperking.

Om deze reden organiseert Digitaal Toegankelijk.nl testsessies, waarbij mensen met een beperking een app, website of ander digitaal product testen. Benieuwd hoe dat gebeurt? Stel via de onderstaande knop een testgroep samen.

Een digitaal toegankelijk contactformulier maken in WordPress

Door Apps & Websites, Tips & Trics

Volgens Marketingfacts is zo’n 35% van het totaal aantal websites op het internet gemaakt met het content managing system (CMS) WordPress. Ook in Nederland is dit CMS flink populair. De populariteit van WordPress zal vooral te danken zijn aan het feit dat de dienst gratis is en vertaald in meer dan vijftig talen.

telefoon ligt op een stapel formulieren. Op de telefoon is een briefje geplakt met de tekst 'Sign here'

Zelf werk ik ook graag met WordPress, om meerdere redenen. Ten eerste zijn WordPress-websites relatief eenvoudig te voorzien van extra modules of functionaliteiten. Het CMS kent een groot aantal (vaak gratis) plugins. Deze aanvullende stukken software stellen de website-eigenaar in staat om bijvoorbeeld extra beveiliging te installeren, de website beter vindbaar te maken op het internet of om een contactformulier op te stellen.

Ondanks dat WordPress een relatief toegankelijk CMS is, gaan developers met contactformulieren dikwijls de mist in op het gebied van toegankelijkheid. Terwijl deze formulieren vaak een belangrijke functie vervullen op een website. In dit artikel licht ik toe hoe je ervoor zorgt dat WordPress contactformulieren voor iedere bezoeker toegankelijk zijn.

Algemene WordPress instellingen

Voordat je aan de slag gaat met het checken en verbeteren van een contactformulier is het verstandig om eerst naar de algemene website te kijken. Is de website bijvoorbeeld te gebruiken met alleen een toetsenbord? Voldoet je website eigenlijk aan de juiste contrastratio’s? En, kunnen schermlezers visuele elementen wel herkennen en oplezen?

Het lijkt overweldigend en dat is het ook wel redelijk. Gelukkig kun je ook zonder (veel) technische kennis redelijk eenvoudig een inzicht krijgen in de toegankelijkheid van je website. Eerder schreef ik een handleiding zelf de toegankelijkheid van je website testen. Daarnaast kun je voor WordPress websites eenvoudig voorzien van extra toegankelijkheidsopties met de WP Accessibility plugin.

Digitaal toegankelijke contactformulieren met Gravity Forms

Voor het toegankelijk maken van formulieren zijn aanvullende stappen vereist. Ondanks dat de broncode achter Gravity Forms voldoet aan de WCAG 2.1 AA, zijn de contactformulieren die deze plugin creëert niet vanzelfsprekend volledig toegankelijk.

Algemene Gravity Forms instellingen

Ga naar de instellingen van Gravity Forms (via het linkermenu in de backend van WordPress) en vink hier de volgende opties aan:

  • CSS uitvoeren: Ja
  • HTML5 uitvoeren: Ja

Formulier-instellingen

Om de instellingen van een los formulier aan te passen klik je in de WordPress backend bij het betreffende formulier op instellingen. Hier vink je de volgende instellingen aan:

  • Plaatsing label: Boven uitgelijnd
  • Plaatsing sub-label: Boven invoer
  • Formulierknop: Hier krijg je de keuze tussen tekst en afbeelding, klik op tekst
  • Formulierknop voorwaardelijke logica knop: vink deze optie niet aan

Ontoegankelijke formuliervelden

Gravity Forms kent een aantal soorten formuliervelden die niet door iedere bezoeker te gebruiken zijn. Deze zijn:

  • Multi-keuzelijst
  • HTML blokken met essentiële tekst
  • Sectie
  • reCAPTCHA V2. Als alternatief kan de anti-spam honeypot optie worden gebruikt, deze is terug te vinden in de formulier-instellingen. Wel een CAPTCHA gebruiken? Lees meer over het maken van een digitaal toegankelijke CAPTCHA.

De instellingen van de formuliervelden

Ook in de instellingen van specifieke formuliervelden zijn er enkele belangrijke punten waar rekening mee moet worden gehouden. Deze vind je wanneer je op een het driehoekje van een veld klikt:
Het scherm waarop de instellingen gekozen kunnen worden voor het invullen van een veld in gravity forms

    • Label veld: vul hier een beschrijving van de tekst in die ingevuld moet worden, bijvoorbeeld ‘e-mailadres’
    • Zichtbaarheid label veld: gebruik altijd een zichtbaar label, gebruik nooit de optie om het label te verbergen
    • Plaatsing beschrijving: selecteer ‘Boven invoer’
    • Aangepast validatiebericht: Schrijf hier een korte beschrijving van de foutmelding, bijvoorbeeld ‘het invullen van je e-mailadres is verplicht’

Toestaan dat veld dynamisch wordt gevuld: vink deze optie niet aan

Met behulp van deze instellingen wordt je contactformulier voor een groter publiek bruikbaar. Toch kan het zijn dat de website of het formulier ondanks deze wijzigingen niet voldoet aan de webrichtlijnen van de WCAG. Om hier zeker van te zijn kan de website getest worden door mensen met een beperking. Op deze manier vallen niet alleen softwarematige gebreken op, maar ook gebruiksvriendelijke valkuilen.

Digitaal toegankelijke contactformulieren met Contact Form 7

Een andere zeer populaire plugin voor het creëren van contactformulieren is Contact Form 7 (CF7). Ook hier zijn de standaardinstellingen van formulieren niet digitaal toegankelijk. Vergeleken met Gravity Forms verschilt de manier waarop de formulieren zijn opgebouwd sterk. Bij Contact Form 7 zijn gebruikers aangewezen op HTML.

De standaard code van CF7 ziet er als volgt uit:

<label> Je naam
    [text* your-name] </label>

<label> Je e-mailadres
    [email* your-email] </label>

<label> Onderwerp
    [text* your-subject] </label>

<label> Je bericht (optioneel)
    [textarea your-message] </label>

[submit “Verzenden”]

 

Om deze code toegankelijk te maken is het van belang om de standaard code aan te passen naar het volgende:

<p><label for=”naam”>Je naam (verplicht)</label> [text* your-name id=”naam”] </p> 

<p><label for=”email”>Je e-mailadres (verplicht)</label> [email* your-email id=”email”] </p>

<p><label for=”onderwerp”>Onderwerp (verplicht)</label> [text your-subject id=”onderwerp”] </p> 

<p><label for=”bericht”>Je bericht</label> [textarea your-message id=”bericht”] </p> <p>[submit “Verzenden”]</p>

 

 

Digitaal toegankelijke WordPress websites ontwikkelen

Digitaal Toegankelijk.nl is dé specialist op het gebied van online inclusiviteit. Wij helpen organisaties en ondernemingen bij het opsporen en verhelpen van problemen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Wil je meer weten over het bouwen van een toegankelijke WordPress website? Lees dan verder op de pagina Hoe maak ik mijn WordPress-site digitaal toegankelijk of neem contact op met onze specialisten.

Zelf de toegankelijkheid van een website testen

Door Apps & Websites, Tips & Trics

Het testen van een website op toegankelijkheid kun je op verschillende manier doen. Voor overheidsinstanties is het verplicht om een toegankelijkheidsonderzoek uit te laten voeren door een organisatie die hiervoor bevoegd is, zoals Digitaal Toegankelijk.nl. Ook zonder verregaande technische kennis of programmeervaardigheden is het mogelijk om de toegankelijkheid van een website te peilen. Hierdoor krijg je inzicht in de huidige situatie, zodat je zelf gerichte stappen kunt zetten om de website inclusiever te maken.

meisje met een telefoon in de hand zit bij een laptop en lacht

In dit artikel worden enkele manieren besproken om zelf de toegankelijkheid van een website te testen. De hieronder beschreven methodes geven slechts een indicatie van de toegankelijkheid van een website, ze bieden geen volledig beeld. Voor een volledig beeld is het belangrijk om een toegankelijkheidsonderzoek uit te laten voeren.

Waar moet je op letten?

Zo divers als mensen zijn, zo allesomvattend is digitale toegankelijkheid. Waar moet je op letten bij het testen van toegankelijkheid? Als het de eerste keer is dat je in de wereld van de toegankelijkheid duikt, kan het overweldigend overkomen.

Digitale toegankelijkheid wordt gemeten aan de hand van de webrichtlijnen van de WCAG. Hierin staat per onderdeel van de website beschreven hoe deze zo toegankelijk mogelijk gemaakt kan worden. Zo worden onder andere de content, afbeeldingen, techniek en multimedia van websites besproken. Met deze handige WCAG checklist wordt het nalopen van een website een stuk eenvoudiger. 

Hoe test je de toegankelijkheid van een website zelf?

Maar, hoe loop je de punten van de WCAG na? Hieronder staan verschillende methoden die zonder technische kennis uitgevoerd kunnen worden. 

meisje zit op een gele stoel met een telefoon in de hand

1. Navigatie met het toetsenbord 

Niet iedere internetgebruiker navigeert op dezelfde manier. Het gebruik van een muis is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor mensen die een motorische beperking hebben kan het gemakkelijker zijn om het toetsenbord te gebruiken, in plaats van de muis. Check dus of jouw website te gebruiken is met het toetsenbord.

Dit doe je door met de tabtoets naar onderdelen van de site te navigeren. De combinatie shift-tab wordt gebruikt om naar een vorig element te gaan. Het is aan te raden om op deze wijze meerdere pagina’s van de site door te lopen. Probeer bijvoorbeeld eens een contactformulier in te vullen of op een bepaalde pagina te eindigen. (WCAG 2.1.1 & 2.1.2)

Optimalisatie-tips voor navigatie met het toetsenbord

  • Highlight het geselecteerde element met een duidelijk contrasterende kleur. Hierdoor is het eenvoudig te zien welk onderdeel momenteel geselecteerd wordt. In de onderstaande screenshot is een voorbeeld te zien vanuit de header van Digitaal Toegankelijk.nl. (WCAG 2.4.7)
  • Daarnaast is het mogelijk om extra opties te bieden voor toetsenbordgebruikers. Deze verschijnen vaak wanneer iemand een website opent en de tabtoets indrukt. Via deze opties kunnen gebruikers direct naar de hoofdcontent springen, zodat ze niet het hele menu door hoeven te lopen.

Screenshot van de header van Digitaal Toegankelijk.nl, waarin te zien is dat het geselecteerde element gehighlight is door een kader eromheen.

2. Inzoomen 

Om aan de richtlijnen van de WCAG te voldoen, moet de content op je website vergroot kunnen worden tot 200% en daarbij niet aan bruikbaarheid inboeten. Hierdoor stel je bezoekers met een visuele beperking in staat om gebruik te maken van je website. (WCAG 1.4.4)

Optimalisatie-tips voor vergroten tot 200%

Beperk je tijdens het testen niet tot één browser, maar gebruik ook andere browsers. 

3. Toegankelijkheid getest door Lighthouse

Gelukkig hoeft niet alles handmatig getest te worden. Wist je dat er een handige tool voor het testen van digitale toegankelijkheid in Google Chrome zit ingebouwd? Deze tool heet ‘Lighthouse’ en je vindt hem in Google’s Developers Tools. Deze optie is op twee manieren te openen. De eerste optie is door via een klik op de rechtermuisknop naar ‘Inspect’ of ‘inspect element’ te klikken. De tweede manier is via snelkoppelingen vanuit het toetsenbord. Voor Mac computers is dit Control, Command en C, voor Windows computers is dit Control, Shift en I. 

screenshot van de pop-up die je ziet als je klikt op je rechtermuisknop. Je kunt dan kiezen voor 'Inspect' om Lighthouse te openen.

Via de twee pijltjes in de taakbalk kom je bij het de optie ‘Lighthouse’. De pijltjes zijn in onderstaande afbeelding te zien.

Screenshot van het Inspect venster, waarin je vervolgens op Lighthouse kunt klikken.

Eenmaal in het menu van Lighthouse is het mogelijk om de website op toegankelijkheid (Accessibility) te laten testen. Google geeft in het rapport dat volgt foutmeldingen aan voor contrastratio’s, navigatieproblemen, missende beschrijvingen en andere onderdelen uit de WCAG. Naast het benoemen van de problemen worden er ook direct mogelijke oplossingen aangedragen. Handig beginpunt voor het verbeteren van de toegankelijkheid van je website!

4. Screenreaders

Volgens het Oogfonds kent Nederland zo’n 250.000 mensen met een visuele beperking. Deze groep is tijdens het surfen op het net afhankelijk van schermlezers om geschreven content te begrijpen. Deze software leest webpagina’s, WhatsApp-gesprekken en andere apps voor aan gebruikers. Een bekend voorbeeld van een schermlezer is Apple’s VoiceOver. Deze software zit standaard ingebouwd in iPhones. 

handen bij een screenreader

Door zelf een schermlezer te installeren/gebruiken via je laptop of smartphone krijg je enorm veel inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van je website. Het is wel belangrijk om je website dan eerlijk te testen en je ogen volledig gesloten te houden. Zo ervaar je de navigatie via een schermlezer het beste.

Alt-tekst

Maar, hoe zorg je ervoor dat schermlezers weten wat er op een website vermeld staat? Software kan immers geen afbeeldingen ‘lezen’. Het eerste punt is afbeeldingen en hyperlinks te voorzien van beschrijvingen. Op deze manier kunnen schermlezers ook visuele content oplezen aan gebruikers. Lees voor tips het artikel over het maken van alternatieve beschrijvingen

Daarnaast is het van belang dat schermlezers begrijpen hoe onderdelen van de website gestructureerd zijn, zodat de content in chronologische volgorde getoond kan worden. Eerder verzamelde we de belangrijkste punten voor optimalisatie voor schermlezers.

Website laten testen

Het ligt voor de hand, maar je gaat de website zelf nooit zo goed kunnen testen als andere gebruikers wel zouden kunnen. De beste (onofficiële) methode om te testen is door de website door iemand met een beperking te laten gebruiken. De kans is groot dat deze testers tegen struikelblokken aanlopen die jij zelf niet had gezien. 

Digitaal Toegankelijkheid.nl verbindt website-eigenaren en testers met elkaar. In een (digitale) testsessie vragen we leden van ons testpanel om hun eerlijke oordeel te geven over jouw website, app of ander digitaal product. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Digitale toegankelijkheid: wat is verplicht?

Door Apps & Websites, Tips & Trics, Wetgeving

Informatie over wet- en regelgeving heeft niet het meest toegankelijke karakter. Digitaal Toegankelijk.nl denkt graag mee met organisaties om tot oplossingen voor digitale toegankelijkheid te komen. De verplichtingen op het gebied van digitale toegankelijkheid zijn vaak in beperkte mate bekend bij werknemers van overheidsorganisaties. Op deze pagina vind je een overzicht van de huidige wettelijke verplichtingen rondom digitale toegankelijkheid. 

een deur met een trap ervoor als metafoor voor ontoegankelijkheid

Voor welke organisaties is digitale toegankelijkheid verplicht?

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid verplicht overheidsinstellingen om te voldoen aan de webrichtlijnen van de WCAG. Onder deze instellingen vallen staats-, regionale of lokale overheidsinstanties en publiekrechtelijke instellingen. Onder publiekrechtelijke instellingen worden organisaties verstaan die zijn opgericht ten behoeve van het algemeen belang. Overige (commerciële) organisaties zijn op dit moment niet verplicht om aan de criteria te voldoen.

Daar komt echter wel verandering in in 2025, met de European Accessibility Act. Deze wetgeving bepaalt dat onder andere geldautomaten, financiële diensten en e-commerce-bedrijven vanaf dat moment digitaal toegankelijk moeten zijn.

Wat is er verplicht voor websites?

De criteria verschillen per digitaal product. Op dit moment moeten alle overheidswebsites digitaal toegankelijk zijn. Dit houdt in dat deze websites moeten voldoen aan de webrichtlijnen WCAG 2.1 niveau AA. Organisaties moeten in staat zijn om aan te tonen dat hun website(s) voldoen aan deze richtlijnen. 

Daarnaast is het verplicht om een toegankelijkheidsverklaring op de website te publiceren. In deze verklaring staat ten eerste de mate waarin de website toegankelijk is en daarnaast bevat het een planning met daarin de stappen die de organisatie neemt om de toegankelijkheid van de website te verbeteren. 

jonge vrouw van achter gezien met mobiele telefoon

Wat is er verplicht voor mobiele applicaties?

Vanaf 23 juni 2021 moeten mobiele applicaties van overheidsinstanties aan de toegankelijkheidseisen WCAG 2.1 niveau AA voldoen. in het Tijdelijke besluit digitale toegankelijkheid is langer de tijd gegeven om apps van overheidsorganisaties te optimaliseren. Lees hier meer over het toegankelijk maken van mobiele applicaties.

Wat is er verplicht voor intranetten?

Het is niet het meest voor de hand liggende digitale product, maar wel veelvuldig gebruikt door overheden: intranet. Ook intranetten van overheidsinstellingen moeten voldoen aan de toegankelijkheidseisen WCAG 2.1 niveau AA. Lees hier meer over de digitale toegankelijkheid van intranetten.

Een toegankelijke social media strategie, waar moet je rekening mee houden?

Door Tips & Trics

Wat hebben stichtingen, eenmanszaken en multinationals gemeen? Vrijwel iedere organisatie doet aan externe communicatie om nieuwe klanten, donateurs of doelgroepen aan te trekken. Maar waarom zou je de grootte van de potentiële doelgroep beperken door content te creëren die niet toegankelijk is? Nederland kent zo’n 4 miljoen mensen met een beperking, hoe optimaliseer je externe communicatie voor deze groep?

Eerder schreven we al praktisch tips over toegankelijke websites, webshops en apps. In dit artikel lees je praktische tips voor toegankelijke social media content. 

Alternatieve beschrijvingen

De gemiddelde social media gebruiker ziet tientallen berichten per ‘scroll-sessie’ voorbij komen. Hoe zorg je ervoor dat jouw bericht eruit springt tussen al die anderen? Het gebruik van bijzondere afbeeldingen kan ervoor zorgen dat jouw post opvalt. Maar hoe zorg je dat iedereen uit je doelgroep jouw afbeelding daadwerkelijk kan ‘zien’?

Social media gebruikers met een visuele beperking zijn vaak afhankelijk van schermlezers, die de inhoud van het scherm aan de gebruiker oplezen. Een bekend voorbeeld hiervan is Apple’s VoiceOver. Tekstuele inhoud wordt voorgelezen via deze software, maar schermlezers kunnen geen afbeeldingen ‘lezen’. Om afbeeldingen leesbaar te maken wordt een alternatieve beschrijving toegevoegd aan afbeeldingen. Hierin staat een korte beschrijving van de afbeelding. In dit artikel lees je tips voor het schrijven van alternatieve beschrijvingen

1.1 Alternatieve beschrijving toevoegen op Facebook

Visuele content kan op Facebook eenvoudig worden voorzien van een alternatieve beschrijving. Wanneer je een foto upload kun je klikken op ‘Bewerken’. Na deze actie komt de door Facebook automatisch gegenereerde alternatieve beschrijving te voorschijn. Deze kun je vervolgens zelf aanpassen met de knop ‘Gegenereerde alt-tekst overschrijven’. 

Screenshot van Facebook waarin je ziet waar je alternatieve tekst kunt toevoegen aan een afbeelding

Ook voor bestaande foto’s is het mogelijk om een alternatieve beschrijving toe te voegen. Als de foto geopend is kun je via het ‘drie bolletjes menu’ klikken op ‘Alt-tekst wijzigen’. Vervolgens zijn dezelfde stappen mogelijk als nieuwe foto’s toegewezen krijgen.

1.2 Alternatieve beschrijving toevoegen op Instagram

De stappen voor het toevoegen van een alternatieve beschrijving aan foto’s op Instagram zijn vergelijkbaar met hoe het werkt op Facebook. Bij nieuwe foto’s kunnen gebruikers na het kiezen van een filter klikken op ‘Geavanceerde instellingen’ onderaan het scherm. Hier verschijnt de optie ‘Alternatieve tekst schrijven’

Ook op Instagram is het mogelijk om bestaande foto’s te voorzien van een alternatieve beschrijving. Dit doe je door naar een foto te gaan, te klikken op het ‘drie bolletjes menu’, te klikken op ‘Bewerken’ en vervolgens ‘Alternatieve tekst bewerken’ te selecteren. 

1.3 Alternatieve beschrijvingen toevoegen op LinkedIn

Ook op het zakelijke sociale platform kunnen gebruikers toegankelijke foto’s uploaden. Dit kan (bij de desktop versie) via het bewerken van foto’s. Bij nieuwe foto’s verschijnt de knop ‘Alternatieve tekst toevoegen’ bij in uploaden van de foto. Voor bestaande foto’s wordt deze optie vanzelf getoond wanneer een foto bewerkt wordt. 

Screenshot van een LinkedIn bericht waarop de optie om alt tekst toe te voegen

Het plaatsen van de juiste alternatieve beschrijvingen helpt om social media content toegankelijker te maken voor schermlezers. Ook op andere vlakken kan er winst behaald worden voor gebruikers van schermlezers. Lees in dit artikel meer over het optimaliseren van content voor schermlezers.

Emoji’s als gesproken tekst

Wist je dat het gebruik van emoji’s ontzettend irritant kan zijn voor gebruikers van voorleessoftware? Het zit namelijk zo: iedere emoji heeft een eigen naam. Schermlezers lezen deze naam op, waardoor de gebruiker weet welke emoji er wordt gebruikt. 

Mooi systeem, maar in de praktijk werkt het niet altijd even goed. Social media (en WhatsApp)gebruikers plaatsen vaak meerdere emoji’s achter elkaar. Schermlezers vertellen de gebruiker dan braaf vijf keer achter elkaar ‘lachende drol’. Hoe dit in de praktijk werkt, zie je in onderstaande video.

screenshot van filmpje van Ed die vertelt over hoe hij zijn smartphone gebruikt

Video’s op social media

Social media gebruikers met een auditieve handicap krijgen van de boodschap van video’s zonder ondertiteling vaak niet mee. Door ondertiteling toe te voegen aan video’s, animaties en interviews, zorg je ervoor dat jouw social media content veel inclusiever wordt. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is het helaas nog niet.

Ondertiteling toevoegen aan video’s hoeft niet ingewikkeld te zijn. In korte video’s is het handmatig uitschrijven van tekst vaak geen probleem, maar voor langere video’s kan dit een pittige klus worden. Gelukkig bestaat er ook voor deze klus automatische software. In dit artikel schreven we over de mogelijkheden voor automatische ondertiteling onder video’s.

Niet elke vorm van ondertiteling wordt door doven en slechthorende hetzelfde ervaren. Claire schreef in haar artikel ‘De digitale (on)toegankelijkheid van ondertiteling’ hoe zij verschillende soorten ondertiteling ervaart.

Tekst in afbeeldingen

Afbeeldingen worden op social media niet alleen gebruikt om de aandacht van gebruikers te trekken. Handige visuele content, zoals infographics, kunnen ook gebruikt worden om complexere boodschappen eenvoudiger over te brengen. Handig voor mensen zonder visuele beperking, maar alle informatie in een infographic is vaak niet gemakkelijk om te zetten in een korte alternatieve beschrijving. 

Er zijn meerdere oplossingen voor dit probleem. Indien de tekst in de afbeelding niet onoverzichtelijk wordt, kan deze ook in de tekst van het social media bericht geplaatst worden. Voor langere en gecompliceerdere teksten is dit niet zo simpel. De eenvoudigste oplossing is om in de post een link te plaatsen naar een website waar de tekst overzichtelijk en toegankelijk wordt weergegeven. In het voorbeeld hieronder is te zien hoe de Rijksoverheid dit probleem oplost. Ze leggen in infographics op hun LinkedIn uit wat de regels zijn omtrent winkelen, maar linken daarnaast netjes naar een pagina waar alle informatie ook nog eens helder is uitgeschreven in bullets.

screenshot van linkedin post van de rijksoverheid over winkelen op afspraak

Op LinkedIn heeft de Rijksoverheid een bericht geplaatst met verschillende infographics over winkelen op afspraak.


screenshot van de website van de rijksoverheid over winkelen op afspraak

In de LinkedIn post wordt gelinkt naar een webpagina met daarop alle informatie nog eens helder weergegeven in bullets.

Contact opnemen

Social media worden niet alleen ingezet om je publiek te vergroten. Het is voor organisaties ook eenvoudiger om het gesprek met de doelgroep aan te gaan. Via Direct Messages (DM’s) kan er snel en gemakkelijk contact worden gelegd. Maar, niet voor iedereen zijn deze opties (makkelijk) te gebruiken. Zorg er dus altijd voor dat er naast een e-mailadres, ook een telefoonnummer vindbaar is waar gebruikers jou op kunnen bereiken.

De sociale media platformen hebben dit overigens zelf ook door. Zo is het op Instagram, Facebook en LinkedIn mogelijk om spraakberichten naar anderen te versturen. 

Digitale toegankelijkheid is een ontzettend gecompliceerd vak. Juist omdat het volledig op mensen gericht is, is er geen one-size-fits-all methode. Marrit vertelt in haar artikel ‘Doe mij maar geen spraakberichten’ wanneer gesproken berichten wel uitkomen, en wanneer ze liever geschreven berichten krijgt.

Toegankelijk adverteren op social media

Iedere social media gebruiker kan je vertellen dat er niet alleen ‘organische’ berichten in zijn of haar feed verschijnen. Marketeers gebruiken social media graag om gerichte advertenties te plaatsen. Voor dit soort advertenties gelden specifieke do’s en don’ts op het gebied van toegankelijkheid. Wat deze precies zijn lees je op de pagina ‘Hoe maak ik een digitaal toegankelijke advertentie voor Google, Facebook en Instagram’.