In maart 2024 is nieuwe wetgeving voor digitale toegankelijkheid goedgekeurd door de Eerste Kamer. Deze wetgeving, gebaseerd op de European Accessibility Act (EAA), gaat vanaf 28 juni 2025 in alle Europese lidstaten in.
Maar, wat betekent de EEA voor Nederland? In een eerder artikel lees je meer over de gevolgen van de European Accessibility Act. Kort samengevat zijn vanaf 2025 meer sectoren verplicht om digitaal toegankelijke producten en/of diensten te leveren aan consumenten in de Europese Unie. Momenteel geldt er wet- en regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid voor (semi-)overheden, vanaf 2025 moeten onder andere webshops, banken, consumentenelektronica en de transportsector voor iedereen toegankelijk zijn.
Geldt de European Accessibility Act dan voor alle niet-overheidsorganisaties? Uiteraard kent de EAA een aantal uitzonderingen. In dit artikel gaan we dieper in op de uitzonderingen op de European Accessibility Act van 2025.
Deze organisaties moeten voldoen aan de EAA
De EAA gaat een grote impact hebben op de website, apps en andere digitale producten of diensten van bedrijven en organisaties. Anders dan de wetgeving voor de overheid, geldt de wetgeving van de EAA vanaf 2025 voor meer dan alleen websites en apps. De wetgeving heeft ook betrekking op betaalterminals, computers en smartphones, TV-apparatuur, streamingdiensten zoals Netflix en kaartjesautomaten.
Volgens de wetgeving moeten de volgende type organisaties voldoen aan de EAA:
- Overheidsorganisaties
- Organisaties die voor meer dan 50% gesubsidieerd worden
- Organisaties die door de overheid bestuurd worden
- Commerciële organisaties die producten of diensten leveren aan de overheid
- Commerciële organisaties die essentiële diensten of producten of financiële diensten leveren aan consumenten.
Al deze diensten en producten moeten voor alle Europeanen toegankelijk zijn. Er is nog altijd nog veel winst te behalen voor dit soort producten en diensten. Denk bijvoorbeeld aan betaalautomaten die alleen met een aanraakscherm te bedienen zijn of ontoegankelijke apps. Voor Digitaal Toegankelijk laat Charissa zien hoe (on)toegankelijk apps zijn die wij wekelijks gebruiken, zoals de app van Thuisbezorgd of het online versturen van een kaartje.
Uitzonderingen op de European Accessibility Act
De Europese wetgeving zou geen Europese wetgeving zijn, als deze geen uitzonderingen bevatte. Net als de huidige wetgeving omtrent digitale toegankelijkheid voor overheden, kent ook de European Accessibility Act bepaalde uitzonderingsposities.
Onevenredige last
Het in beeld brengen van de toegankelijkheid van een website of app en het doorvoeren van verbeteringen kan onevenredige lasten met zich meebrengen. Hierdoor zijn niet alle organisaties in staat om te voldoen aan de verplichte richtlijnen. De organisaties waarvoor dit geldt, kunnen zich (juridisch) beroepen op onevenredige last. Dit moet duidelijk aantoonbaar zijn en is geen makkelijk middel om in te zetten. Alsnog moeten deze organisaties maatregelen doorvoeren die wél uitvoerbaar zijn zonder onevenredige last.
Bedrijfsgrootte en doelgroep
- Producten en diensten die bedoeld zijn voor andere bedrijven (B2B) en ook niet uiteindelijk bij de consument terecht komen
- Bedrijven die kleiner zijn dan 10 werkzame personen en minder omzet hebben dan 2 miljoen euro per jaar. Hiervoor wordt overigens geadviseerd om zoveel mogelijk te ondernemen om wél toegankelijk te zijn (door ons, maar ook in de EAA zelf)
Ook geldt dat er zogenoemde respijtperiodes zijn, dus je krijgt tijd om te werken aan toegankelijkheid in de volgende gevallen:
- Als een dienst of product in de handel is gebracht voor ingang van de wetgeving, dan mag het nog 5 jaar onaangepast in de handel zijn (nieuwe functies en softwareversies zijn aanpassingen)
- Als een zelfbedieningsterminal (bijvoorbeeld ticketzuil) in de handel is gebracht voor de ingang van de wetgeving, mag deze onaangepast nog 20 jaar in de handel blijven, of tot de economische levensduur
- Voor overheid: niet-aanbestedingsplichtige diensten, en aanbestedingen die voor de ingang van de wetgeving zijn gestart en niet al onder de WDO vielen
Het is goed om te weten dat producten die uit andere landen worden ingevoerd, of opnieuw (tweedehands) in de handel worden gebracht na deze datum, géén uitzondering vormen.
Toegankelijkheid van webshops in kaart brengen voor de EAA
Met de implementatie van de EAA hoopt de Europese Commissie een meer inclusieve digitale omgeving te creëren en de toegankelijkheid voor alle Europeanen te verbeteren. De sectoren die onder de EAA vallen, hebben nog anderhalf jaar tot de Europese wetgeving ingaat.
Het is daarom aan te raden om de toegankelijkheid van digitale producten nu al in kaart te brengen. Digitaal Toegankelijk helpt organisaties hierbij door onder andere toegankelijkheidsonderzoeken uit te voeren. Neem voor meer informatie contact op met Digitaal Toegankelijk.