Digitale toegankelijkheid is hot. Tenminste, in de wereld van gemeenten, ministeries en andere (semi-)overheden. Deze organisaties zijn druk bezig om hun websites, apps en intranetten toegankelijk te maken, mede doordat de Nederlandse wetgeving en de Europese richtlijn eisen stellen aan toegankelijkheid.
Dit doen ze helaas niet volledig uit zichzelf. Sinds 2020 geldt er namelijk een wettelijke verplichting voor (semi-)overheden. Deze organisaties moeten een toegankelijkheidsonderzoek (laten) uitvoeren, een toegankelijkheidsverklaring invullen en blijven werken aan de toegankelijkheid van hun digitale diensten. Daarnaast wordt in het tijdelijk besluit over digitale toegankelijkheid vastgelegd hoe dit gehandhaafd wordt.

Vanaf 2025 gaat het onderwerp digitale toegankelijkheid ook leven bij een groter deel van de maatschappij. In dat jaar gaat namelijk de European Accessibility Act, een belangrijke fundamentele wijziging, in. In een eerder artikel omschreven we alles wat we nu weten over de European Accessibility Act 2025. In dit artikel gaan we dieper in op de implicaties die deze wetgeving heeft voor het Nederlandse bedrijfsleven, waaronder e-commerce bedrijven en andere organisaties die diensten aanbieden.
Wat is de European Accessibility Act
In Nederland leven ongeveer 4 miljoen mensen met een vorm van een functiebeperking, terwijl dit aantal in Europa oploopt tot 135 miljoen en naar verwachting zal toenemen naarmate de bevolking ouder wordt. Mensen met een visuele beperking of andere beperkingen ervaren nog te vaak obstakels bij digitale interacties.
Om online producten en diensten toegankelijker te maken voor alle Europeanen, is de European Accessibility Act (EAA) of Europese Toegankelijkheidswet geïntroduceerd. Deze pan-Europese regelgeving richt zich op toegankelijke producten en heeft als doel de wetgeving hieromtrent binnen de hele Europese lidstaten te harmoniseren.
De EAA wordt in het leven geroepen om producten, diensten, de arbeidsmarkt, onderwijs en transport in de hele Europese Unie toegankelijker te maken voor mensen met een functiebeperking. Vanaf juni 2025 zal de European Accessibility Act effectief zijn en daarmee een grote impact hebben op bedrijven die digitale diensten en toegankelijke producten ontwikkelen en aanbieden.
De huidige wetgeving voor overheden richt zich alleen op digitale producten. De European Accessibility Act verschilt van de huidige regelgeving op twee gebieden:
- De European Accessibility Act is ook voor commerciële bedrijven van toepassing, niet alleen voor (semi-)overheden. Dit heeft invloed op bijvoorbeeld e-commerce bedrijven, banken en telecomproviders.
- De European Accessibility Act is ook gericht op fysieke diensten, zoals het kopen van een kaartje voor de trein. Dit betekent dat bedrijven die diensten aanbieden aan consumenten ook rekening moeten houden met toegankelijkheid.

Hoe wordt toegankelijkheid gemeten?
Maar, hoe meet je eigenlijk de toegankelijkheid van online producten? Zowel de huidige wetgeving als de European Accessibility Act zijn gebaseerd op de Europese standaard EN 301 549. Deze internationale norm is gericht op de digitale toegankelijkheid van online producten.
De Europese standaard is op haar beurt weer gebaseerd op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG-richtlijnen). Deze richtlijnen zijn weer opgedeeld in vier principes en 50 criteria. De WCAG wordt gebruikt om websites, webshops en apps te beoordelen op de mate waarin ze volledig toegankelijk zijn. Een website toegankelijk maken betekent niet alleen voldoen aan de wet, maar ook zorgen voor een betere gebruikerservaring en gelijke kansen voor alle bezoekers. Klik om meer te lezen over hoe de WCAG wordt vastgesteld.
Voor welke producten en diensten geldt de European Accessibility Act?
Het meten van de toegankelijkheid van websites en apps is dus duidelijk. Maar de European Accessibility Act gaat verder dan alleen digitale producten. De Europese Commissie heeft een lijst samengesteld met toegankelijke producten en diensten die voor iedereen toegankelijk zouden moeten zijn. De European Accessibility Act zal van toepassing zijn op:
- Computers en besturingssoftware
- E-readers
- Webshops
- Betaalterminals (pinautomaten, ticketservices en incheckmachines
- Smartphones
- TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten
- Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider
- Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify
- Online en offline diensten die te maken hebben met personenvervoer, zoals kaartjesautomaten, apps en websites
- Alle financiële diensten, zoals internetbankieren
Hieronder staat beschreven wat de impact zal zijn van de EAA op personenvervoer, betaalterminals en bankdiensten.

Toegankelijk personenvervoer
Onder personenvervoer vallen reizen met bijvoorbeeld de bus, de trein, een vliegtuig of schip. Volgens de European Accessibility Act zou dit voor alle Europeanen mogelijk moeten zijn. De richtlijn richt zich op het gehele proces. Denk aan online een kaartje kopen, een fysieke betaalautomaat op het station, een servicepunt en informatieschermen met reisinformatie. Dit sluit aan bij de bredere doelen van de Europese Commissie om toegankelijkheid binnen de Europese lidstaten te verbeteren.
Toegankelijke betaalterminals
Vrijwel alle punten van de European Accessibility Act hebben raakvlakken met het afrekenen voor producten of diensten. Dit punt van de EAA is daarom op toegankelijke betaalterminals/pinapparaten gericht. Als je een product of dienst niet kan afrekenen, kun je er ook geen gebruik van maken, hoe toegankelijk de dienst ook is.

Onder betaalterminals verstaan we pinapparaten, betaalterminals waar je met contant geld kunt afrekenen en vergelijkbare diensten. De wetgeving zal niet van toepassing zijn op de plekken waar de terminals staan, maar op de producten van de hardware. De producenten mogen vanaf 28 juni 2025 geen ontoegankelijke betaalterminals meer verkopen. Zo wordt het probleem bij het ontstaan aangepakt.
Wel is er een uitzondering voor bedrijven die ontoegankelijke betaalterminals hebben. Deze mogen tot het einde van de levensduur van het apparaat gebruikt worden, met een maximum van 20 jaar.
Toegankelijke bankdiensten
Het spreekt voor zich dat iedereen gebruik zou moeten kunnen maken van online bankdiensten, onafhankelijk van een functiebeperking. De European Accessibility Act is daarom ook van toepassing op bankdiensten. Voorbeelden van dit soort diensten die moeten voldoen aan de WCAG-richtlijnen zijn:
- Mobiel bankieren, online bankieren, het openen van een rekening etc.
- Het afsluiten van hypotheken en andere leningen voor particulieren
- Het ontvangen van beleggingsadvies, vermogensbeheer, wisselen van valuta en vergelijkbare diensten.

Uitzonderingen op de European Accessibility Act
Uiteraard gelden er bij de European Accessibility Act ook uitzonderingen. Bedrijven die minder dan 10 mensen in dienst hebben en minder dan 2 miljoen euro omzet hebben, hoeven niet aan de richtlijnen te voldoen. Daarnaast genieten B2B-bedrijven (bedrijven gericht op zakelijke klanten in plaats van particulieren) ook uitzonderingspositie.
Ook zijn er per onderdeel specifieke uitzonderingen. De Europese Unie blijft updates uitgeven van de wetgeving en gerelateerde uitzonderingsposities. Digitaal Toegankelijk blijft dit artikel updaten wanneer er nieuwe informatie bekend is.
Voldoen aan de WCAG
Inzicht in de toegankelijkheid van je website begint bij een toegankelijkheidsonderzoek. Digitaal Toegankelijk helpt organisaties om websites en apps toegankelijk te krijgen én te houden. Lees meer over onze audits en trainingen of vraag direct meer informatie op.