Ga naar de inhoud

Banken hebben een brede doelgroep en willen deze vanzelfsprekend ook op het internet diensten kunnen verlenen. Voor mensen met een beperking is helaas nog steeds niet altijd zo vanzelfsprekend. Nog te vaak bieden websites deze groep niet dezelfde mogelijkheden als andere gebruikers. Ook de websites van Nederlandse banken hebben nog verbeterpunten op dit gebied. Benieuwd hoe de ING, de Rabobank, ABN AMRO, Knab en Triodos hun online dienstverlening inclusiever kunnen maken? Hieronder staan de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek opgesomd.

Contrast

De homepage van de ING oogt op het eerste gezicht goed. De informatie is duidelijk ingedeeld en er springen geen animaties of video’s in beeld wanneer de pagina geopend wordt. Een snelle check op contrastratio levert wel een negatief resultaat op: ING oranje met witte tekst zorgt voor onvoldoende contrast. Deze ratio (3.0) is namelijk lager dan de 4,5 die wordt aanbevolen. Met name bezoekers met kleurenblindheid kunnen problemen ondervinden om tekst van achtergrond te onderscheiden wanneer de contrast ratio te laag is. 

De Rabobank scoort op contrast een stuk beter dan de ING, met een ratio van 17 voor de algemene tekst en koppen. Rabobank-oranje scoort, net als ING-oranje, niet voldoende. Ook deze kleur oranje heeft een contrast ratio van 3. 

Verder is de structuur die de website van Rabobank biedt duidelijk. Onder de banner worden 8 opties aangeboden, die te zien zijn in de afbeelding hieronder. Door overzichtelijke en rustige menustructuren aan te bieden, wordt het voor iedereen makkelijker om door de website te navigeren.

Overzicht van menu van de Rabobank

De ABN AMRO is de eerste bank in de lijst die (bijna!) volledig voldoet aan de richtlijnen omtrent contrast van de WCAG. Alleen de banner onderaan de site (Service en Contact) voldoet niet aan de minimale ratio van 4,5. 

Knab profileert zich als online bank, dit betekent dat Knab niet hoeft te letten op de toegankelijkheid van fysieke banken die bezocht worden. In theorie kan de volledige aandacht dus besteed worden aan het toegankelijk maken van de website. Helaas is de realiteit minder rooskleurig. Een groot gedeelte van de tekst op de homepage voldoet niet aan de contrast ratio. Gelukkig is dit een van de meest ernstige gebreken van de site op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Triodos vermeldt zelf al dat de website is gebouwd met digitale toegankelijkheid in gedachten. Dit is terug te zien aan de resultaten. De bank is namelijk de enige op de lijst waar alle contrast ratio’s hoger zijn dan 4,5 en dus voldoen aan de richtlijnen. Meer lezen over deze eisen? Bezoek dan onze pagina met uitleg van de WCAG richtlijnen.

Navigeren met toetsenbord

Voor internetgebruikers met een verminderde mobiliteit of verminderd zicht is het gebruik van een toetsenbord in plaats van een muis een uitkomst. Deze groep is op het web vaak afhankelijk van websites die te navigeren zijn via een toetsenbord. Door duidelijk aan te geven op welke knop de gebruiker zich momenteel bevindt, wordt het gebruik van een toetsenbord voor navigatie versimpeld. Dit kan gedaan worden door een rand om de huidige knop te plaatsen, of een lichte wisseling in kleur aan te brengen.

De website van ING is eenvoudig te gebruiken met slechts een toetsenbord. Echter is het niet duidelijk op welke knop of link de gebruiker zich momenteel begeeft. Andere banken doen dit beter.

Ook de Rabobank is met slechts een toetsenbord ook goed te gebruiken. Zodra een gebruiker op de website belandt en ‘tab’ indrukt, verschijnt er een extra banner. Deze banner geeft de gebruiker de mogelijkheid om direct naar de content of de footer te springen, zonder daarvoor meerdere keren op tab te hoeven drukken.

Voorbeeld van een 'skip to main content' gedeelteeNet als op de websites van de andere banken is ABN AMRO digitaal te bezoeken met slechts een toetsenbord. Toch is er ruimte voor verbetering. 

Net als de andere banken is de website van Knab ook te gebruiken met een toetsenbord. Alleen bij de links onderaan, in de footer, is het niet duidelijk welke link geselecteerd wordt. Dit komt de toegankelijkheid van de website niet ten goede, helemaal niet omdat hier juist de belangrijkste links vermeld staan. De bank kan dit eenvoudig oplossen door het geselecteerde item een andere kleur te geven en te onderstrepen.

Triodos heeft net als de Rabobank speciale hyperlinks die verschijnen wanneer het toetsenbord wordt gebruikt om door de site te navigeren. Zo kunnen gebruikers kiezen of ze de hoofdnavigatie willen gebruiken of direct door willen naar de hoofd content.

Afbeeldingen voor blinden en slechtzienden

Mensen die blind of slechtziend zijn, zijn afhankelijk van alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen om deze te kunnen begrijpen. Als afbeeldingen geen alternatieve beschrijving hebben, bestaan deze dus niet voor blinden. 

De afbeeldingen op de homepage van de ING beschikken niet over zo’n alternatieve beschrijving. Op de ING na hebben de overige banken de alternatieve beschrijvingen van afbeeldingen op orde. Alle foto’s, illustraties en andere afbeeldingen op de homepage zijn voorzien van deze beschrijving.

Toegankelijke hyperlinks

Links, vooral knoppen zonder tekst, kunnen toegankelijker gemaakt worden door in de code een titel mee te geven aan de knop. Zo weten schermlezers wat de gebruiker kan verwachten als deze op de knop klikt. Alle banken in het lijstje laten op dit veld steken vallen.

Tot 200%

Volgens een van de richtlijnen van de WCAG moet een website tot 200% vergroot kunnen worden en nog steeds functioneel en visueel aantrekkelijk zijn. Dit is vereist, zodat gebruikers met een visuele beperking het formaat van tekst kan aanpassen. Op deze pagina staan de WCAG richtlijnen uitgelegd in toegankelijk taalgebruik. Alle banken in dit onderzoek voldoen aan deze richtlijn.

Ondertiteling van video’s

De video’s die ING geüpload heeft naar het YouTube kanaal, LinkedIn en Facebook zijn veel voorzien van ondertiteling. Helaas zijn niet alle video’s’ getranscribeerd, waardoor mensen met een auditieve beperking de video’s niet kunnen begrijpen. Een kwalijke zaak, omdat er ook informatieve video’s zonder ondertiteling online staan.

De digitale video’s van ABN AMRO, Rabobank en Knab zijn in lijn met die van de andere banken. Op YouTube wordt er nog te vaak geen ondertiteling gebruikt, op social media is wel vrijwel iedere video te volgen zonder audio. Bij Triodos was er slechts een enkele video op het YouTube kanaal die niet ondertiteld was.

Digitale toegankelijkheid in de praktijk

Veel van de benodigde wijzigingen die hierboven benoemd zijn, zijn redelijk eenvoudig toe te passen. De eerste stap in het toegankelijk maken van een website of app, is weten wat er moet gebeuren. Digitaal Toegankelijk.com helpt bedrijven, organisaties en gemeenten bij het ontwerpen en realiseren van toegankelijke online producten. Meer weten over hoe wij dit doen? Bezoek dan de pagina met informatie over ons werk of neem contact op via onderstaande knop.

Maak ook jouw website of app toegankelijk!

We komen graag langs om te bepalen welke stappen jullie kunnen zetten richting een toegankelijk product

Afspraak maken
Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.