Ga naar de inhoud

De webrichtlijnen van de WCAG (web Content Accessibility Guidelines) zijn officieel vertaald naar het Nederlands. In de richtlijnen staan een groot aantal aanbevelingen die door webmasters, content creators en online marketeers gebruikt kunnen worden om digitale producten toegankelijker te maken. Het is van groot belang dat het internet voor iedereen te gebruiken is, ook voor mensen met een beperking.

De Nederlandse webrichtlijnen

Stichting Accessibility heeft in samenwerking met 22 Nederlandse en Belgische partijen de van origine Engelstalige richtlijnen naar het Nederlands vertaald. De vraag naar de toepassing van digitale toegankelijkheid neemt toe, vanaf 23 september 2020 zijn (semi)overheidsinstanties namelijk verplicht om aan deze richtlijnen te voldoen. Ook voor commerciële organisaties zijn toegankelijke digitale producten van groot belang. Gebruikers die websites, apps en software niet of niet goed kunnen gebruiken, zullen immers overstappen naar een concurrent die wel met hun behoeftes rekening houdt. Zo bleek uit ons onderzoek dat er voor de websites van Nederlandse banken nog ruimte voor verbetering is.

Zelfs voor professionals zijn de richtlijnen van de WCAG moeilijk te begrijpen, waarmee deze dus niet toegankelijk zijn. Om deze reden hebben wij de webrichtlijnen op deze pagina uitgelegd. Daarnaast zijn de adviezen per moeilijkheidsgraad gecategoriseerd. De volledige vertaling is terug te vinden op deze pagina van het World Wide Web Consortium (W3).

Hulpmiddelen voor digitale toegankelijkheid

Digitaal Toegankelijk.com zet zich in voor een, voor iedereen, toegankelijk internet. Dit doen wij niet alleen aan de hand van de samengevatte en versimpelde webrichtlijnen. Hieronder staat een overzicht van hulpmiddelen voor organisaties op het gebied van digitale toegankelijkheid.

Scrum kaartspel

De webrichtlijnen fungeren als handvaten die gebruikt kunnen worden bij de realisatie van meer digitale toegankelijkheid. Zeker voor teamleden met minder technische kennis of affiniteit kan het doorspitten van de richtlijnen een opgave zijn. Om ervoor te zorgen dat digitale toegankelijkheid binnen een team of afdeling gaat leven, kan het scrum kaartspel ‘Denken in beperkingen’ gebruikt worden.

Dit kaartspel is door Digitaal Toegankelijk.com ontwikkeld en helpt om op een laagdrempelige manier de do’s en don’ts met betrekking tot digitale toegankelijkheid te leren kennen. Daarnaast introduceert het verschillende beperkingen en geeft het direct toepasbare tips voor ontwikkeling op dit gebied. Lees hier meer over het kaartspel Denken in Beperkingen.

Kennisbank

In onze online kennisbank wordt veel kennis over het onderwerp volledig gratis gedeeld. Web- en appbouwers, redacteuren en marketeers vinden hier informatie over praktische zaken rondom digitale toegankelijkheid. Daarnaast wordt er wekelijks een blogartikel geüpload op het nieuwsgedeelte van de website met praktische tips, relevant nieuws of onderzoeken. Onderwerpen die aanbod komen zijn bijvoorbeeld het optimaliseren van content voor schermlezers, rekening houden met mensen met ADHD of gebruikers van een toetsenbord en tips voor het ontwikkelen van een dementievriendelijke website.

Advies bij digitale toegankelijkheid

Naast de praktische online kennis die wij delen, bieden we ook 1-op-1 advies voor organisaties en bedrijven, ontwikkelen we digitale producten en organiseren we testgroepen met daarin mensen met een beperking. Op deze manier is een website of ander digitaal product gegarandeerd voor iedereen toegankelijk. Wil je meer te weten komen over onze werkwijze? Klik op de onderstaande knop om direct contact op te nemen.

Maak ook jouw website of app toegankelijk!

We komen graag langs om te bepalen welke stappen jullie kunnen zetten richting een toegankelijk product

Afspraak maken
Vincent van Brakel

Vincent van Brakel onderzoekt voor Digitaal Toegankelijk de toegankelijkheid van websites en apps. Daarnaast schrijft Vincent over alles wat met digitale toegankelijkheid te maken heeft en deelt hij praktische tips op DigitaalToegankelijk.nl.