Veel content over digitale toegankelijkheid heeft een visuele- of auditieve beperking centraal staan. Dit soort beperkingen zijn voor de hand liggend en zullen daarom vaak het eerste zijn waar mensen aan denken als het om digitale toegankelijkheid gaat. Een groep die in andere gevallen, zoals in het onderwijs, meer aandacht krijgt, bestaat uit mensen met ADHD. Niet gek dat er op scholen rekening wordt gehouden met deze groep, omdat volgens het RIVM 2,9% van de personen onder de 18 ADHD heeft. Voor volwassenen is dit zo’n 2,1%. In totaal zijn dit dus zo’n 400.000 mensen in heel Nederland.
Door de struikelblokken van deze groep beter te begrijpen, kan ook het internet zo gemakkelijk mogelijk worden ingericht voor mensen met ADHD. In dit artikel worden online obstakels voor mensen met ADHD besproken, zodat web developers en online marketeers rekening kunnen houden met deze groep tijdens het bouwen van het internet.
Cognitieve uitdagingen
Het doel van Digitaal Toegankelijk.com is werken naar een toegankelijk internet, voor iedereen. Naast het optimaliseren van websites voor schermlezers of het gebruik van een toetsenbord, is optimaliseren voor mensen met ADHD dus ook van belang. Maar, hoe anders is surfen op het internet voor deze mensen eigenlijk? De beperkingen waar iemand met ADHD tegenaan kan lopen worden hieronder beschreven, opgedeeld in twee groepen: aandacht gerelateerd en hyperactief impulsief.
Aandacht gerelateerd
Voordat de beperkingen beschreven worden, moet vermeld worden dat er niet zoiets bestaat als ‘de ADHD beperkingen/symptomen’. Ieder mens is uniek, zo ervaart ook ieder persoon met ADHD deze symptomen op zijn of haar eigen manier. De beperkingen die hieronder besproken worden gelden over het algemeen.
Beperkingen van mensen met ADHD gerelateerd aan aandacht zijn:
- Moeite hebben om aandacht voor een langere periode vast te houden.
- Door overhaast na te denken, geen oog voor detail hebben.
- Moeite hebben met het opvolgen van instructies.
- Moeilijkheden hebben met het organiseren of plannen van van activiteiten.
- Voorwerpen gemakkelijk kwijt raken.
- Snel afgeleid zijn of dingen snel vergeten.
Hyperactief impulsief
ADHD beperkt mensen niet alleen op het gebied van aandacht. Ook het impulsieve/hyperactieve aspect heeft invloed op deze groep, ook wanneer zij het internet gebruiken. Enkele van deze beperkingen zijn:
- Moeite hebben om te blijven zitten.
- Extreem veel praten.
- Wippen op stoelen of overmatig friemelen met de handen.
- Een gevoel van rusteloosheid.
- Moeite om in stilte te werken of studeren
- Vragen beantwoorden zonder goed na te denken over het antwoord
Obstakels op het internet
In de praktijk leiden deze symptomen ertoe dat bezoekers op een website of app snel de aandacht kwijt zijn of overprikkeld raken door te veel afbeeldingen, tekst of andere elementen. Ook onverwachte of onlogische reacties zijn frustrerend. Een voorbeeld hiervan is een link die in een nieuw tabblad opent, terwijl overige links wel in hetzelfde venster geopend worden.
Andere struikelblokken waar mensen met ADHD op het internet tegenaan lopen zijn:
- Enorme lappen tekst.
- Veel verschillende lettertypes.
- Te weinig tijd in video’s om mee te lezen of om keuzes te maken in apps.
- Complexe en onnodig lange formulieren.
- Inconsistent gebruik van iconen.
Optimaliseren voor mensen met ADHD
De tips voor het bouwen van websites en apps voor mensen met ADHD zijn minder concreet dan voor mensen met een auditieve- of visuele beperkingen. Om digitale projecten te maken die ook voor mensen met ADHD gebruiksvriendelijk zijn, is het van belang om niet te veel te vragen van de gebruiker. Praktische tips en tricks worden besproken in het artikel ‘Een toegankelijk internet voor mensen met ADHD’. Om het optimale resultaat te behalen, is het aan te raden om een website of app te laten testen door mensen met ADHD. Op deze manier kan de doelgroep laten weten wat wel of niet werkt.